تعحب کارشناسان از روند شدید گرم شدن یک منطقه از کره زمین

کدخبر: ۱۵۸۹۹۱
متاسفانه با افزایش آلاینده های هوا و از طرفی افزایش تولید گازهای گلخانه ای شاهد روند افزایش دما در سراسر درنیا هستیم. این روند افزایشی دما باعث بروز آسیب های جدی بر زندگی انسان و از طرفی زندگی موجودات زنده بر روی این کره خاکی گذاشته است. چند سال پیش کشورهای دنیا معاهده ای موسوم به معاهده پاریس را امضا کردند که د رآن تمام کشورها ملزم به تلاش برای قطع تولید گازهای گلخانه ای شدند تا میانگین افزایش دما به چیزی زیر ۲ درجه سانتی گراد برسد. اما ماسفانه بر اساس آخرین مطالعات انجام شده توسط دانشمندان بخش هایی از کره زمین وجود دارند که افزایش دمایی بیش از ۲ درجه سانتی گراد را تجربه می کنند. بخش هایی مثل شمال ایالات متحده.

به گزارش کلیک، روند گرم شدن هوا در سراسر ایالات متحده بسیار سریع تر از میانگین جهانی است. این در حالی است که بخش های شمالی این کشور بسیار سریع تر از سایر بخش های این کشور و حتی کل زمین در حال گرم شدن است.

بر اساس آخرین مدل سازی های انجام شده توسط دانشمندان، انتظار می رود که بخش شمالی ایلات متحده ۵۰ درصد سریع تر از کل کره زمین در حال گرم شدن باشد. یعنی در حالی که دمای زمین ۲ درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند، دمای این بخش از ایالات متحده در حدود ۳ درجه افزایش می یابد.

میزان ۳ درجه افزایش دما عدد بزرگی است زیرا تنها با ۴ درجه افزایش دما بود که موجودات از عصر یخبندان نجات پیدا کردند و در واقع عصر یخبندان به اتمام رسید.

رایموند براندلی از دانشگاه ماساچوست آمستردام می گوید مطالعات انجام شده توسط او و همکارانش نشان می دهند که شمالی ترین بخش ایالات متحده یکی از نواحی و مناطق کره زمین است که به سرعت در حال گرم شدن است. این کر شدن می تواند تأثیرات عمیق و بزرگی بر اکولوژیف کشاورزی داشته باشد و از طرفی می تواند عواقب هیدرولوژیکی نیز به دنبال داشته باشد.

این موارد از نتایج مطالعه و بررسی چندین مدل آب و هوایی و جوی است که توسط برادلی و همکارش انجام شده است. این مدل ها از طریق CMIP5 شبیه سازی شده اند که بر اساس ۳۲ مدل جداگانه از هوای سطح زمین و داده های جمع آوری شده از سال ۱۸۸۰ میلادی است.

این محققان از این مدل ها برای شبیه سازی میزان گرم شدن بخش های از ایالات متحده در صورت افزایش دمای ۱٫۵ تا ۲ درجه سانتی گرادی در کل کره زمین استفاده کرده اند. آن ها در این بررسی ها به این نتیجه رسیدند که در حالی که انتظار می رود تمام بخش های ایالات متحده به صورت یکسان افزایش دمایی تا ۲ درجه سانتی گراد داشته باشند اما متأسفانه بخش هایی از ایالات متحده وجود دارد که ۲۰ تا ۱۰ سال قبل از شروع شدن روند گرمایش زمین، افزایش دمایی تا حدود ۲ درجه سانتی گراد را تجربه کرده اند.

بنابراین نباید انتظار داشت که افزایش دمای ۲ درجه برای کل کره زمین تأثیرات بدی در پی نداشته باشد زیرا تمام نقاط کره زمین چنین افزایش دمایی را تجربه نمی کنند بلکه افزایش دمایی بیش از این مقدار را خواهند داشت که این امر می تواند  خطر بزرگی برای زندگی روی کره زمین باشد.

تصویر متن 1

پس از امضای معاهده پاریس مبنی بر کاهش و حذف گازهای گلخانه ای بسیاری از مردم عادی تصور می کنند افزایش ۲ درجه ای هوا در واقع می تواند به عنوان افزایش دمایی ایمن در نظر گرفته شود و تأثیرات مخربی بر روی محیط زیست و زندگی انسان های در کره زمین نخواهد داشت در حالی که این میزان افزایش دما در واقع میانگین افزایش دما است و نشان می دهد که برخی از بخش های کره زمین افزایش دمایی بیش از این مقدار را تجربه می کنند و متأسفانه معضل اصلی همین بخش ها هستند.

مطالعات در واقع این حقیقت را روشن می کنند حتی با رعایت تمام مفاد معاهده پاریس نمی توان صد در صد این اطمینان را داشت که همه چیز به حالت عادی خود بر می گردد و با مدیریت می توان دما هوای زمین را به حالت عادی آن برگرداند. از طرفی بسیاری از دانشمندان بر این باورند که میزان میانگین افزایش دمای در کره زمین باید چیزی کم تر از ۱٫۵ درجه سانتی گراد باشد تا بتوان شرایط و روند گرم شدن کره زمین را کنترل و مدیریت نمود. همچنین می توان با اطمینان گفت که مناطقی از کره زمین مثل بخش شمالی ایالات متحده بیشترین آسیب را از گرمایش زمین خواهند دید.

اما برای بسیاری سوال این جاست که پیامدهای افزایش دما چیست؟ متأسفانه به طور دقیق نمی توان این پیامدها را برشمرد و در خصوص آن ها صحبت کرد زیرا افزایش دما در تمام مناطق تأثیرات یکسانی ندارد و این تأثیرات بسته به ناحیه و مناطق مختلف، متفاوت است.

برای مثال همه ما می دانیم که هوای گرم تر به صورت مستقیم بر روی میزان بارش تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین اگر درجه هوای برای مثال در بخش شمالی ایالات متحده بیش از ۱٫۵ تا ۲ درجه سانتی افزایش یابد، یخ های زمسناتی بیشتری آب خواهند شد و این بر روی میزان آب در دسترس تاثیر گذار است و به همین ترتیب تابستان در این مناطق گرم تر و خشک تر خواهد بود.

به عقیده همکار برادلی پیش از این نیز در همین بخش های ایلات متحده دانشمندان شاهد افزایش دما بوده اند و نتایج این مطالعه باعث می شود که وضعیت نا مطلوب هوایی در این مناطق بیش از پیش خود نمایی کند. تا وقتی مردم کره زمین نخواهند راهی برای جلوگیری از این میزان افزایش دما پیدا کنند متأسفانه باید شاهد روند افزایشی در میزان گرم شدن هوای کره زمین باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید