رباتی برای تسهیل حرکت بیماران مبتلا به ام‌اس، پارکینسون و سکته مغزی

کدخبر: ۱۵۹۴۶۴
محققان انستیتوی ویس هاروارد یک ربات پوشیدنی انعطاف‌پذیر ساختند که راه رفتن را برای بیماران مبتلا به پارکینسون، سکته مغزی و ام‌اس تسهیل می‌کند. همچنین این ربات برای حمل بار سنگین توسط افراد سالم نیز کاربرد دارد.

اتاق خبر 24: محققان نمونه‌ای از این ربات را تولید کردند که قادر است 23 درصد از انرژی کاربر را صرفه‌جویی کند.

ساختار این ربات پوشیدنی با اغلب روبات‌هایی که تاکنون تولید شده‌اند، متفاوت است و در ساخت آن از مواد سخت استفاده نشده است. این ربات برای افرادی طراحی شده است که قادر به راه رفتن هستند، اما به دلیل کهولت سن یا عوارض دیگر نیاز به کمک دارند.

این ربات پوشیدنی از تکه‌های پارچه و یک سیستم کنترل مبتنی بر کابل تشکیل شده است که با حرکات کاربر هماهنگ می‌شود و به برخی از مفاصل وی کمک‌رسانی می‌کند. این ربات با استفاده از پارچه‌های جدید و مواد سبک، انعطاف زیادی دارد و موجب راحتی کاربر می‌شود.

این ربات پوشیدنی هم به صورت کامل و هم به صورت مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرد. لباس کامل قادر است تمام مفاصل پا از جمله ران و زانو را تقویت کند. قطعه‌های مجزای لباس برای تقویت یکی از مفاصل، برای مثال مفصل قوزک پای افراد سالم کاربرد دارند.

به اعتقاد محققان درک عملکردهای حرکتی افراد سالم و نحوه تعامل این ربات پوشیدنی با بدن این افراد، موجب درک بهتر چگونگی تعامل این سیستم با بدن افراد معلول یا کهنسال می‌شود و به همین علت بررسی کارکرد آن برای افراد سالم بخش مهمی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. با وجود این که ربات موردبحث برای قشر خاصی از بیماران یا معلولین طراحی نشده است، محققان در تلاشند تا ساختار آن را به‌گونه‌ای بهبود بخشند که برای اغلب معلولین و افراد کهنسال، بیشترین کارآیی را به همراه داشته باشد.

 رباتی برای تسهیل حرکت بیماران مبتلا به ام‌اس، پارکینسون و سکته مغزی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید