سلب امتیاز ۲.۶ میلیون سیم کار ارسال کننده پیامک انبوه

کدخبر: ۱۵۹۹۵۰
وزیر ارتباطات گفت: در شهریور امسال 10 میلیون سیم کارت با هویت ناقص در اپراتورهای موبایل وجود داشت که اکنون 2 میلیون و 900 هزار سیم کارت بی‌هویت باقی مانده و این سیم‌ کارت‌‌ها طبق قرار به زودی قطع دو طرف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس‌، محمود واعظی در حاشیه افتتاح بیست و دو پروژه موبایلی در همراه اول در جمع خبرنگاران از وجود 2 میلیون و 900 هزار سیم کارت بی‌هویت در کشور خبر داد و گفت: در شهریور ماه 95 ، 10 میلیون سیم‌کارت بی‌هویت در کشور وجود داشت که پس از مصوبه شورای عالی فضای مجازی از مالکان این سیم‌کارت‌ها برای احراز هویت دعوت شد و اکنون تنها 2 میلیون و 900 هزار سیم‌کارت با اطلاعات ناقص در شبکه اپراتورهای موبایل کشور وجود دارد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: این تعداد سیم‌کارت هم اکنون قطع یکطرفه شده و طبق قرار بزودی قطع دوطرفه می‌شود.

وی یادآور شد: بیشترین سیم‌کارت‌ها از نوع اعتباری هستند اما سیم‌کارت دائمی نیز بین آنها وجود دارد.

* سلب امتیاز 2 میلیون و 600 هزار سیم کارت شخصی ارسال کننده پیامک انبوه

واعظی همچنین از شناسایی 2 ملیون و 600 هزار سیم کارت متخلف ارسال کننده پیامک انبوه خبر داد و گفت: ارسال پیامک انبوه توسط سیم کارت شخصی تخلف است و با اپراتورهایی که این تخلف در شبکه آنها انجام می‌شود، برخورد خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات افزود: در این باره 2 میلیون و 600 هزار سیم کارت متخلف شناسایی و به آنها اخطار داده شد که بخشی از آنها با مراجعه کردند و برای عدم تکرار این تخلف تعهد دادند که درنهایت 2 میلیون و 600 هزار سیم کارت ارسال کننده پیامک شخصی سلب امتیاز شدند.

* 4 هزار کانال تلگرامی احراز هویت شد

واعظی همچنین از ثبت 4 هزار کانال تلگرامی در سامانه ساماندهی وزارت ارشاد خبر داد و گفت: از حدود 10 الی 11 هزار کانال تلگرامی بیش از 5 هزار عضو بیش از 4 هزار کانال رجیستر شده‌اند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: از نظر قوه قضاییه کانال‌هایی که ثبت می‌شوند قانونی محسوب می‌شوند و درباره کانال‌های ثبت نشده وزارت ارتباطات اقدامی نمی‌کند و اقدام برعهده قوه قضاییه است.

وی تاکید کرد: اکنون بحث توئیتر کانال‌ها مطرح نیست.

* در صورت راه‌اندازی شبکه های اجتماعی قیمت ترافیک نصف می‌شود

واعظی با اشاره به مشوق‌های قانونی برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی گفت: در شورای عالی فضای مجازی مشوق‌هایی برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی تصویب شده است.

وی ادامه داد: اکنون یک فایل که در ایران تولید شده و در ایران استفاده می‌شود چون در شبکه اجتماعی خارجی مبادله می‌شود و سرور این شبکه در ایران نیست دو برابر قیمت دارد که اگر شبکه‌های اجتماعی داخلی راه بیفتند و مردم از آن استفاده کنند در آن واحد قیمت نصف می‌شود.

* انتظار وزارت ارتباطات درباره توسعه موبایل در کشور

واعظی با اشاره به افتتاح پروژه‌های امروز در همراه اول و برنامه‌  ابلاغی وزارت ارتباطات برای توسعه موبایل در کشور گفت: آنچه که درباره شبکه ملی اطلاعات و اکوسیستم آن از گذشته هدف‌گذاری کرده‌ بودیم، یکی پس از دیگری در حال تحقق است.

وزیر ارتباطات افزود: توسعه بخش دسترسی، توسعه اپلیکیشن‌های بومی و اطمینان مردم به استفاده از خدمات شبکه به ویژه در فعالیت‌های مالی از جمله بخش‌های مهم تحقق شبکه ملی اطلاعات است که در هر زمینه توسعه چشم‌گیری را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های مالی بر بستر شبکه شامل امضای دیجیتال می‌شود که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک پرداخت موبایل به خدمات دولت الکترونیک اضافه شود و معتقدیم پرداخت موبایل تحولی در خدمات دولت الکترونیک خواهد بود.

واعظی با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی در زمینه دولت الکترونیک گفت: سه سال پیش در همایش بانکداری الکترونیکی فعالان بانکداری را برای جلو بودن نسبت به سایر حوزه‌ها تشویق کرده‌اند، اما امسال در این همایش به آنها ا علام کردم که از دیگران عقب افتاده‌اند و امیدوارم از دیگران یاد بگیرند.

وی ادامه داد: زمانی که مشاهده کردیم بانک‌ها سرعت عمل لازم را برای تطبیق با فعالیت‌های الکترونیکی ندارند، مذاکرات فشرده‌ای با مسئولان بانک مرکزی در این زمینه انجام دادیم و اکنون آنها نیز اتفاق نظر دارند که پرداخت موبایلی به بخشی از دولت الکترونیک و دولت الکترونیک به بخشی از شبکه ملی اطلاعات است و امیدوارم این گلایه‌ها باعث تحرک بیشتر شود.

واعظی یادآور شد: در حال حاضر حجم پرداخت موبایلی در جهان 450 میلیارد دلار است که تا سال 2019 به هزار میلیارد دلار خواهد رسید و این آمار نشان می‌دهد، ایران در این زمینه دچار عقب‌ماندگی است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: هم اکنون تست‌های فنی که درباره پرداخت موبایلی انجام شده در حد 37 ثانیه بوده که قابل قبول نیست و مسئولان بانک مرکزی قول داده‌اند که تا 20 بهمن‌ ماه این کار را انجام دهند.

* برآورد وزیر از هزینه منطقی ماهانه اینترنت موبایل

واعظی همچنین درباره هزینه منطقی بسته‌های اینترنت ماهانه برای مشترکان موبایل گفت: اگر مشترک معمولی باشد، نباید هزینه ماهانه بسته‌های اینترنت او از ماهی 10 هزار  تومان شود، اما اگر مشترک حرفه‌ای و مرتب در حال ویدئو دیدن است، با این رقم‌ها اشتراک اینترنت امکان‌پذیر نیست، البته با تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق مقررات که مقرر کرد هر محتوای داخلی که از مرکز ملی تبادل اطلاعات در کشور عبور می‌کند نصف قیمت است که  انتظار داریم قیمت ترافیک داخلی در کشور به نصف کاهش یابد.

* واکنش وزیر ارتباطات به سیاست جدید مهاجرت ترامپ/ ایرانی‌ها هر جا باشند باید عزتمندانه زندگی کنند

واعظی همچنین با اشاره به تحولات سیاسی جهان و دستور رئیس جمهور آمریکا برای ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور از جمله ایران به آمریکا و ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک گفت: اقدام رئیس جمهور آمریکا تنها مختص اتباع 7 کشور نیست بلکه آمریکایی‌ها که همیشه با مکزیک و کانادا روابط خوبی هستند، اکنون در حال دیوارکشی هستند و این تصمیم بر چهره جهانی آمریکا تاثیرگذار خواهد بد.

وزیر ارتباطات گفت: اگر رئیس جمهور آمریکا درباره نتایج سیاست سخت‌گیرانه مهاجرت به کشور خود اطلاع درستی ندارد، بیانیه مدیران عامل شرکت‌های گوگل‌، اپل و ماکروسافت که قانون مهاجرت را مصرف کردند، نشان می‌دهد آنها بهتر از رئیس جمهور کشور خود به نتایج این سیاست واقف‌‌اند.

وی گفت: اکنون که این سیاست‌ در آمریکا اجرا شده دولت شرکت‌ها و دانشگاه‌ها باید آغوش خود را برای فرزندان این مملکت که تاکنون در آمریکا کار و زندگی می‌کردند، باز کنند.

وزیر ارتباطات گفت: البته اگرچه در گذشته آمار مهاجرت از ایران به آمریکا بیشتر از بازگشت از آمریکا به ایران بوده، اما در یکی دو سال گذشته شاهد برگشتن بسیاری از مقیمان آمریکا به کشور بوده‌ایم. هرچند که هیچ وقت برای بازگشت اجبار نکرده‌ایم.

 وی گفت: تاکید داریم که ایرانی‌ها هر جا زندگی‌ می‌کنند، باید عزت‌مندانه زندگی کنند و جایگاه خود را حفظ کنند.

واعظی گفت: در شرایط جدید ایرانی‌های مقیم آمریکا نباید احساس کنند اگر آنجا سخت‌گیری می‌شود، در کشور نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

وزیر ارتباطات همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ایجاد 13 هزار و 500 شغل مرتبط با موبایل و بانک در کشور خبر داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید