برگزاری نشستی جدید درباره سوریه

کدخبر: ۱۶۰۶۶۰
وزیر خارجه قزاقستان از برگزاری نشستی جدید درباره سوریه اواسط ماه جاری میلادی در آستانه خبر داد.

به گزارش تسنیم به نقل از العهد، «خیرت عبدالرحمانف» وزیر خارجه قزاقستان گفت که کشورش همچنان تریبون را برای مذاکرات حل بحران سوریه فراهم می‌کند.

وی امروز سه‌شنبه در پاسخ به سؤالی گفت که آستانه اواسط ماه جاری میلادی میزبان نشست جدیدی در خصوص مذاکرات مربوط به حل بحران سوریه خواهد بود.

گروه مشترک عملیاتی متشکل از کارشناسان نظامی سه کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه (یعنی روسیه، ایران و ترکیه)، با حضور کارشناسانی از کشور اردن و همچنین نماینده سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، در آستانه (پایتخت قزاقستان) نشست فنی مکانیزم‌های مربوط به کنترل توقف درگیری‌ها در سوریه، از جمله پیشنهادات گروه‌های مسلح مخالف سوری در این زمینه را آغاز کردند.

یک منبع در بین هیئت‌های مشارکت کننده در نشست گروه مشترک عملیاتی در آستانه روز گذشته گفت که ایران، روسیه و ترکیه بر سر 90 درصد از سازوکار نظارت بر آتش‌بس در سوریه به توافق رسیدند و فقط بر سر ساختار اختلاف نظر وجود دارد.

در تاریخ 24-23 ژانویه سال جاری میلادی در پایتخت قزاقستان برای نخستین بار، مذاکرات مستقیمی بین گروه‌های مسلح مخالف در سوریه و نمایندگان دولت سوریه با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه (سه کشور ضامن صلح در سوریه) برگزار شد که به امضای بیانیه پایانی در مورد حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و توافق طرفین برای ادامه مذاکرات در این راستا انجامید. اعضای شورای امنیت سازمان ملل این بیانیه را تصویب کرده و این رایزنی‌ها را گام مهمی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ارزیابی کردند.

سازمان ملل متحد در حال حاضر در حال فراهم سازی مقدمات دور بعدی مذاکرات بین سوری‌ها در ژنو در اواخر ماه جاری میلادی است.

تیتر یک
کارگزاری مفید