درباره استفاده از سیگار در فیلم‌ها تذکر داده‌ایم/ اصلاحِ صحنه‌ها

کدخبر: ۱۶۰۷۵۵
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تاکید کرد درباره استفاده نکردن از سیگار در فیلم‌ها تذکرات لازم داده شده و در زمان صدور پروانه اکران عمومی هم این مساله درنظر گرفته می‌شود.

حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه در بسیاری از آثار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شخصیت‌های اصلی سیگار می کشند، گفت: متاسفانه به نظر می رسد خیلی از کارگردانان و بازیگران محترم برای اکت خود و پر کردن فضا از کشیدن سیگار استفاده می کنند. در قانون ما درباره کشیدن سیگار آمده است که نباید این کار ترویج و تبلیغ شود و شخصیت های مثبت به هیچ وجه نباید سیگار بکشند، حتی این چنین عنوان شده است که یکی از رفتارهای بد برای چهره های خبیث و منفی بد می تواند سیگار کشیدن باشد.

وی افزود: ما هنگام اعطای پروانه ساخت تذکرات لازم را به این دوستان داده ایم و آنها بر همین مبنا تعهدی را امضا کرده اند که اگر بخواهیم بر اساس فرم تعهد عمل کنیم باید اکثر سکانس های یک فیلم حذف شود. با این وجود فکر می کنم راه حل موضوع این است که یک اقدام محترمانه از سوی فیلمسازان رخ دهد. به نظرم این بی احترامی است که سینماگران به این قاعده و تعهد خود عمل نمی کنند. به هر حال اگر ما سخت‌گیری کنیم باید نصف فیلم ها حذف شود و فیلمسازان نتوانند مجوز نمایش بگیرند ولی این باید آخرین راه‌حل باشد.

ایل بیگی اظهار کرد: ما هم واقعا نمی دانیم که باید چه کاری انجام دهیم، چه جریمه ای و چه برخوردی صورت بگیرد تا این وضعیت بهبود پیدا کند، این را هم باید بگویم که ما سال گذشته همین موضوع را اعلام، خواهش و تاکید کردیم که مساله استفاده از سیگار در فیلم ها کنترل شود اما باز هم بیشترین اصلاحات بر همین سیگار کشیدن صورت گرفت. به هر حال نکته ای که وجود دارد این است که به طور یقین بعد از جشنواره فجر برخی از فیلم ها برای دریافت پروانه نمایش باید برخی از سکانس های مربوط به سیگار کشیدن را در بیاورند.

وی با اشاره به اینکه اجبار و فرهنگسازی می تواند در جامعه موثر باشد، بیان کرد: برای مثال زمانی مردم به سمت بستن کمربند ایمنی خودرو روی آوردند که علاوه بر فرهنگسازی، جریمه در نظر گرفته شد. شرکت های خودروسازی کمربند ایمنی را روی خودروها قرار دادند و با یک هماهنگی، رفتار همگانی انجام شد. به نظرم باید ما هم یک اقدام همگانی کنیم. جالب این است که ما پیشتر این موضوع را در فرهنگ خود نداشتیم.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در پایان گفت: سینما از ابتدای سال تاکنون ۲۲ میلیون بیننده داشته است،  با این وجود نمی توان گفت که رفتن به سینما در بین مردم فراگیر است اما معتقدیم نقش زیادی در فرهنگسازی دارد، بنابراین امیدوارم در این امر دوستان با ما همکاری کنند.

حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز پس از تماشای تعدادی از فیلم های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از میزان استفاده از سیگار توسط شخصیت های فیلم ها انتقاد کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید