شواهد عینی از تنگنای اقتصادی داعش

کدخبر: ۱۶۱۰۶۲
ائتلاف بین‌المللی ضدداعش تحت رهبری آمریکا اعلام کرد که «رشید قاسم»، یکی از رهبران داعش را در حمله اخیر در نزدیکی موصل هدف گرفته است. به گزارش رویترز، منابع رسمی در نیروهای آمریکایی کشته شدن قاسم را تایید نکردند اما رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند به احتمال زیاد رشید قاسم که در بسیاری از حملات به فرانسه نقش داشته در این حمله هوایی کشته شده است.
شواهد عینی از تنگنای اقتصادی داعش

به گزارش اقتصادنیوز ، یک منبع نزدیک به خبرگزاری فرانسه گفت دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه داده‌هایی دارند که نشان می‌دهد رشید قاسم به احتمال زیاد در حمله موصل کشته شده است اما تلاش برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر ادامه دارد.

رشید قاسم که دارای اصالت الجزایری است، بخش اعظمی از کودکی‌اش را در فرانسه بوده و در سال ۲۰۱۵ به سوریه منتقل شد و به داعش پیوست. وی به مدیریت حملات تروریستی در فرانسه از محل اقامتش در عراق و سوریه مظنون است. کشته شدن رهبران داعش یکی پس از دیگری نشان می‌دهد که این گروه مانند سال 2014 و قبل از آن، دیگر توانایی عملیاتی ندارد چراکه هم نیروهایش هدف قرار گرفته می‌شوند و هم شریان حیاتی این گروه که همان نیروهای مبارز خارجی است به‌شدت محدود شده است.

خلافتی که در سال 2014 اعلام وجود کرد و می‌رفت تا عراق و سوریه را به اشغال خود درآورد، اکنون روندی رو به افول گرفته است. این افول به معنای نابودی کامل این گروه نیست بلکه به معنای کاهش درآمدهای اقتصادی داعش، کم شدن نیروهایش، از دست دادن سرزمین و فشار روزافزون در عراق و سوریه است به گونه‌ای که یک ژنرال ارشد آمریکایی می‌گوید ظرف چند ماه موصل و رقه از داعش پس گرفته خواهد شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ژنرال استفن تاوسند، فرمانده نیروهای ویژه آمریکایی، اعلام کرد که مرحله جدید برای بازپس‌گیری موصل به‌زودی شروع خواهد شد. موصل در عراق اکنون 300 هزار نفر جمعیت دارد و بخش اعظم این مردم زیر یوغ داعش گذران زندگی می‌کنند. موصل پایگاه اصلی داعش برای عملیات در داخل عراق، سوریه، کشورهای منطقه و جهان است؛ در واقع مغز متفکر و برنامه‌ریز اصلی عملیات‌های داعش در موصل است. اکنون بخش زیادی از موصل در اختیار دشمنان داعش (نیروهای ارتش عراق) است.

رهبری، زرادخانه تسلیحاتی و درآمدهای نفتی این گروه در سوریه رو به کاهش است. اگر داعش پیش از این حقوق‌های مکفی به نیروهای خود می‌داد اما به گزارش سی‌ان‌ان اکنون حقوق نیروهای این گروه به 200 دلار در ماه کاهش یافته است. یک نهاد مشاوره‌ای و امنیتی به نام « IHS Janes» سال گذشته اعلام کرد که داعش 23 درصد از سرزمین‌های خود در عراق و سوریه را از دست داده است و این یک فشار روانی برای داعش است و باعث می‌شود مشروعیت و ایدئولوژی این گروه زیر سوال برود. از ماه نوامبر به این‌سو این گروه 3400 نفر از نیروهایش در حوالی رقه (سوریه) را از دست داد و بخش دیگری از رقه (شمال این شهر) اکنون زیر بمباران نیروهای روسی، آمریکایی و ترکیه‌ای است. گزارش سی‌ان‌ان حاکی است که داعش اکنون در تمام جهات در محاصره دشمنان قرار گرفته است. این گزارش می‌افزاید مزیت داعش اکنون در این است که میان نیروهای دشمن داعش هماهنگی اندکی بر روی زمین وجود دارد و آنها به تنهایی از جرات انجام حمله زمینی علیه این گروه برخوردار نیستند.

این گروه پایگاه‌های دفاعی چند لایه‌ای در حوالی شهر ایجاد کرده و در میان مردم می‌جنگد. جنگ 6 ساله در سوریه موجب شده که جناح‌های مختلفی در این کشور شکل بگیرد. با این حال، اساسا سه رقیب در مسابقه برای تسخیر رقه می‌کوشند: 1- نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که ائتلافی است از گروه‌های مهم کردی (YPG) در شمال سوریه با چندین گروه و قبیله عرب.2- مجموعه‌ای از گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه که مورد حمایت نیروهای ویژه و حمایت هوایی از سوی ترکیه (و گاهی قدرت هوایی روسیه) هستند.3- ارتش سوریه که از سوی حامیانش مورد حمایت قرار می‌گیرد.

در میان این نیروها به‌نظر می‌رسد نیروهای SDF نزدیک‌ترین نیروها به رقه باشند که به گفته مقام‌های آمریکایی در فاصله‌ای 20 کیلومتری از رقه مستقر شده‌اند. اجماعی نانوشته شکل گرفته تا با تجهیز نیروهای SDF آزادی رقه به آنها سپرده شود. مقام‌های ائتلاف تخمین می‌زنند که این گروه باید 50 هزار نیرو جمع کند. نیروهای کرد YPG کارآمدترین نیرو در میان SDF هستند. سی‌ان‌ان می‌افزاید 13 هزار نفر از آنها از سوی آمریکایی‌ها آموزش دیده‌اند. این به آن معنا است که آنها می‌توانند آموزش و تجهیزات از نیروهای آمریکایی دریافت کنند.

تخمین زده می‌شود که آزادی رقه موجب درگیری کوچه به کوچه با داعش شود. با این حال، نباید خوشبین بود. آزادی رقه اما زمان زیادتری می‌طلبد. موسسه IHS Janes تخمین زده که «آزادی رقه با مداخله یکی از بازیگران مهم خارجی میسر خواهد بود. آزادی این شهر تنها با پشتیبانی از یکی از نیروهای داخلی میسر نخواهد بود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید