استفاده از باکتری خاص برای ضدعفونی فاضلاب و تولید انرژی

کدخبر: ۱۶۱۴۴۷
دانشمندان می گویند یک باکتری خاص به نام Shewanella oneidensis که بدون وجود اکسیژن هم می تواند زنده بماند قادر به تولید الکتریسیته از طریق جذب فلزات سنگین نیز است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز، این باکتری با جذب فلزاتی مانند آهن و جیوه قادر به تولید برق است و محققان دانشگاه کالیفرنیا معتقدند با توجه به وجود فلزات یاد شده در فاضلاب می توان Shewanella oneidensis را در این محیط برای تصفیه فاضلاب از فلزات سنگین از یک سو و تولید برق از سوی دیگر به کار گرفت.

باکتری یاد شده از نوعی پروتئین رسانا برای تولید برق در محیط های فاقد اکسیژن استفاده می کند و طبیعی بودن این فرایند بدون دخالت انسان باعث جلب توجه و امیدواری محققان شده است.

آنان می گویند می توان فرایند تصفیه فاضلاب و تولید الکتریسیته با استفاده از Shewanella oneidensis را با افزودن برخی مواد اضافی تسریع کرد. محققان قصد دارد تغییراتی در ارگانیسم های این باکتری ایجاد کنند تا فعالیت آن را تشدید کنند.

مزیت دیگر این دستکاری افزایش قابلیت باکتری یاد شده برای تصفیه فاضلاب و حذف عناصر خطرناک و به خصوص فلزهای سنگین از آن است. فناوری یاد شده برای بهینه سازی هنوز در مرحله آزمایشی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید