جزئیات پیام محرمانه امیر کویت به روحانی

کدخبر: ۱۶۱۴۵۶
جزئیاتی از نامه محرمانه پادشاه کویت به رئیس‌جمهور کشورمان منتشر شد. حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز و پیش از ترک تهران به‌مقصد مسقط عمان گفت:‌ ما همواره با دو کشور عمان و کویت روابط دوستانه و صمیمانه‌ای داشتیم، در این سفر راجع به روابط دوجانبه با این دو کشور بحث خواهیم کرد.
جزئیات پیام محرمانه امیر کویت به روحانی

به گزارش تسنیم، وی گفت: هم سلطان عمان و هم امیر کویت از تهران بازدید کرده بودند، مباحثی داشتیم آن مباحث در واقع در این سفر ادامه پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهور افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در هر دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه وجود دارد بنابراین اولین هدف ما توسعه روابط دوجانبه با این دو کشور دوست است.

روحانی گفت: مسئله دوم این است که منطقه ما ناآرام است؛ شرایطی که در عراق و سوریه وجود دارد به‌خصوص در یمن و نقشی که این کشورها می‌توانند ایفا کنند برای پایان دادن به خونریزی‌ها را بررسی خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به ابراز خرسندی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران و سفر رئیس جمهور کشورمان به دو کشور عمان و کویت گفت: دولت کویت پیامی را ارسال کرده بود از طرف این شش کشور مبنی بر اینکه اراده آنها روابط بهتر با جمهوری اسلامی ایران، حل و فصل سوءتفاهم‌ها، ارتقای روابط از طریق گفتگو و مذاکره بین طرف‌هاست.

وی گفت: ما از اصل این پیام استقبال کردیم و در این سفر با دو عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار می‌کنیم و در این زمینه هم بحث خواهیم کرد. اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حسن همجواری با همسایگان بوده، امنیت خلیج فارس برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای داشته، جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه نه به فکر تجاوز به کشوری و نه مداخله در امور داخلی کشوری و نه تحمیل عقاید دینی و مذهبی یا سیاسی بوده است. اساس این سیاست بر مبنای همکاری مشترک با کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه بوده است.

رئیس جمهور گفت: خلیج فارس اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد، همواره ما اعلام کردیم امنیت این منطقه باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود، حضور خارجی‌ها هیچ خاصیتی برای این منطقه ندارد بلکه همواره مضر بوده است زیرا آنها فقط دنبال منافع خودشان هستند.

روحانی تصریح کرد:‌ کشورهای منطقه از بلوغ کافی برخوردارند و به‌خوبی می‌توانند امنیت این منطقه را تأمین کنند. امروز روزی است که همه به‌فکر وحدت بیشتر باشیم. فاصله‌ای که قدرت‌های بزرگ بین شیعه و سنی درست کردند یک شکاف و فاصله جعلی و مصنوعی است، سنی و شیعه در طول صدها سال در این منطقه با برادری و اخوت و همزیستی مسالمت آمیز زندگی کردند، الآن هم همین‌طور است، هم ایران هراسی هم شیعه هراسی هم سنی هراسی هم همسایه هراسی همه اینها مجعول و ساخته و پرداخته بیگانگان است.

وی با بیان "ما کشورهای منطقه کنار هم در طول قرن‌ها زندگی کردیم و زندگی می‌کنیم و اگر هم سوءتفاهمی باشد با مذاکره حل و فصل شود"، اظهار داشت: ما خواهان ارتقای روابط در کل منطقه هستیم و هدف نهایی ما ثبات و امنیت بیشتر و توسعه همه کشورهای منطقه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید