تجهیزات الکترونیکی صداتان را تشخیص خواهند داد!

کدخبر: ۱۶۱۶۹۴
محققان دانشگاه ام آی تی آمریکا یک تراشه کم مصرف ساختند که امکان تشخیص گفتار را برای تجهیزات الکترونیکی فراهم می‌کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس دیلی، توان مصرفی این تراشه در مقایسه با گوشی‌های هوشمند امروزی که با استفاده از نرم‌افزار امکان تشخیص گفتار را در اختیار می‌گذارند، بین 90 تا 99 درصد کمتر است.

این تراشه به‌منظور کاهش توان مصرفی، از دو استراتژی استفاده می‌کند. اولا این تراشه به یک مدار شناسایی صدا مجهز است که امکان تمایز بین صداهای ناخواسته و دستورالعمل‌های صوتی را فراهم می‌کند و در صورت شناسایی این دستورالعمل‌ها، مدار تشخیص گفتار فعال می‌شود.

استراتژی دوم این است که تمام داده‌ها را فشرده‌سازی می‌کند و تنها بخش کوچکی از اطلاعات روی حافظه درونی آن ذخیره می‌شود تا مصرف انرژی کاهش یابد.

علاوه بر گوشی‌های هوشمند و تجهیزات پوشیدنی، تراشه‌های کم‌مصرف در حسگرها و سایر ابزارهایی که در دسترسی به منبع تامین توان الکتریکی محدودیت دارند و هرروز موجب گسترده‌تر شدن اینترنت اشیا می‌شوند، امکان تشخیص گفتار را فراهم می‌کنند. چنین ابزارهایی ممکن است زمان طولانی را بدون نیاز به شارژ کار کنند و توان موردنیاز خود را از محیط اطراف تامین کنند.

محققان ام آی تی معتقدند به زودی فناوری تشخیص گفتار به رابط اصلی تجهیزات الکترونیکی تبدیل خواهد شد. زیرا کوچکتر شدن این تجهیزات مستلزم استفاده از رابط‌هایی غیر از صفحه لمسی و صفحه کلید است. همچنین برای ذخیره انرژی سیستم، امکان نصب فناوری تشخیص گفتار درون تجهیزات الکترونیکی ضروری است، زیرا انجام پردازش‌های مربوطه در فضای ابری، نیازمند صرف انرژی نسبتا زیادی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید