حل مشکلات آب‌وبرق خوزستان با حضور 3وزیر

کدخبر: ۱۶۱۷۱۸
تلاش‌های دولت برای حل مشکلات آب و برق استان خوزستان و اقدامات لازم برای حل ریزگردها با حضور سه وزیر در منطقه، اعطای 85 هزار و 570 میلیارد ریال تسهیلات، برای رونق تولید در صنایع کوچک و اعلام کشفیات جدید نفت، از جمله مهمترین اخبار اقتصادی کشور در هفته گذشته است.

به گزارش ایرنا، اقتصاد کشور در هفته گذشته (منتهی به 29 بهمن‌ماه)با رویدادهای مهمی همراه بود که برخی از آنها را مرور می کنیم.

** 120 هزار میلیارد ریال پرداختی دولت به شهرداری تهران در 2 سال گذشته

وزارت امور اقتصادی و دارایی میزان حمایت مالی دولت از شهرداری تهران در سال های 1394 و 1395 را بیش از 119 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

58 هزار میلیارد ریال از این مبلغ مربوط به سال 1394 و 61 هزار میلیارد آن مربوط به سال 1395 است.

** عزم جدی دولت برای حل مشکل آب و برق خوزستان

وزیر نیرو برای دومین‌بار در هفته به همراه وزیران جهادکشاورزی و تعاون با توجه به مشکلات پیش آمده در استان خوزستان، به اهواز سفر و از کانون های بحران بازدید کردند.

وزیر نیرو درباره اقدامات انجام شده گفت: دولت مصمم است تا مشکل قطعی آب و برق ناشی از توفان گرد و خاک در این استان را بر طرف کند. از ساعات اولیه قطع برق در استان خوزستان، با اعزام بیش از 100 اکیپ و 30 دستگاه مقره شور، عملیات شستشو مقره ها و شبکه های توزیع و انتقال آغاز شد.

** 39 جایگاه سوخت به بخش خصوصی واقعی واگذار شد

مشاور مدیر عامل سازمان خصوصی سازی با اشاره به برگزاری سومین مزایده بزرگ تاریخ سازمان خصوصی سازی در عصر یکشنبه هفته گذشته، گفت: 60 جایگاه سوخت در 13 استان در این مزایده عرضه شده بود که 39 جایگاه به فروش رفت.

** طیب نیا: شرط رشد اقتصادی، پرهیز از منازعات سیاسی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان سفر به بندرعباس گفت: برای سال آینده و در برنامه ششم، رشد اقتصادی 8 درصد برنامه ریزی شده که اگر منازعات سیاسی و رقابت های انتخاباتی بر منافع ملی غلبه نکند، رسیدن به این رشد اقتصادی و بالاتر از آن، امکانپذیر است.

** بانک مرکزی: ایران به منابع مالی نفتی و غیرنفتی خود دسترسی کامل دارد

قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با روزنامه سوئدی دگنس اینداستری* گفت: ایران نه فقط به طور کامل به منابع مالی نفتی و غیر نفتی خود دسترسی دارد، بلکه جریان این وجوه به طور معمول در حال انجام است.

** تدوین 13 هزار استاندارد در دولت تدبیر و امید

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در نشستی با حضور محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری با مدیران سازمان ملی استاندارد، گفت: 39 هزار استاندارد توسط این سازمان از سال 1309 تاکنون تدوین شده که 13 هزار آن یعنی یک سوم در دولت تدبیرو امید بوده است.

** اعطای 85 هزار و 570 میلیارد ریال تسهیلات، برای رونق تولید در صنایع کوچک

علی یزدانی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز درحاشیه افتتاح طرح‌های خدماتی و زیرساختی شهرک‌های صنعتی قم از اعطای 85 هزار و 570 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به صنایع کوچک و متوسط کشور خبر داد و گفت: این تسهیلات به 11 هزار و 963 بنگاه اقتصادی پرداخت شده است.

** برگزاری چهارمین همایش صنعت خودرو ایران

چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش به عنوان بزرگترین گردهمایی صنعت خودرو پس از برجام صبح یکشنبه با حضور مقام های وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولان و نمایندگان خودروسازان داخلی و خارجی در سالن همایش های برج میلاد آغاز بکار کرد. مدیران خودروسازی های بزرگ اروپایی و آسیایی از جمله پژو سیتروئن، اسکانیا، رنو و مدیران عامل انجمن قطعات خودرو ترکیه و رئیس هیات مدیره انجمن قطعات خودرو فرانسه حضور داشتند.

** برگزاری نمایشگاه خودرو تهران پس از 11 سال

نمایشگاه خودرو تهران نیز سه شنبه هفته گذشته، پس از 11 سال غیبت در مجموعه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب آغاز بکار کرد؛ این نمایشگاه البته حاشیه های زیادی به همراه داشت.

** افزایش 40 درصدی تولید خودرو

منصور معظمی رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اعلام اینکه امسال 40 درصد تولید خودروی کشور نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: تولید خودروی کشور تا پایان امسال به یک میلیون و 300 هزار دستگاه خواهد رسید.

** کمبودی در تامین پوشاک شب عید نیست

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در هشتمین نشست دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران و در پاسخ به وضعیت عرضه پوشاک شب عید گفت: در بخش پوشاک نه تنها کمبودی وجود ندارد، بلکه با انباشت تولید کالا در واحدهای تولیدی و صنفی مواجه هستیم.

** قرارداد ایران با هواپیمایی «آ.تی.آر» نهایی شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: مذاکرات برای خرید هواپیما از شرکت فرانسوی-ایتالیایی «آ.تی.آر- ATR» به گام نهایی رسید و در مرحله مبادله سند است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر نیز از ورود نخستین هواپیماهای امبرایر برزیل به ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: چهار فروند هواپیمای امبرایر 195 تا پایان سال جاری به ناوگان شرکت هواپیمایی کیش افزوده می شود.

** هزار کامیون با 40 سال عمر و مصرف سوخت 2 برابر استاندارد

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تاکید بر ضرورت ارتقاء کیفیت ناوگان حمل و نقل کشور، گفت که در این ناوگان 40 هزار دستگاه کامیون و تریلر با 40 سال عمر و مصرف سوخت 2 برابر استاندارد فعالیت دارند .

** واعظی: دسترسی آزاد به اطلاعات را حق مردم می دانیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که دسترسی آزاد به اطلاعات را حق مردم و مرتبط با حقوق شهروندی می دانیم اما به دنبال رهاسازی فضای مجازی نیستیم.

محمود واعظی افزود: دسترسی آزاد به اطلاعات به این معنا نیست که فضای مجازی باید رها شود؛ ما به قانون متعهد و دنبال پاکسازی فضای مجازی هستیم اما این بدان معنا نیست که مطالبی که مشکلی ندارد؛ نباید در اختیار مردم قرار گیرد، ما دنبال رهاسازی فضای مجازی نیستیم اما دسترسی به آزاد اطلاعات را حق مردم می دانیم.

** صادرات بیش از هفت میلیارد دلار محصول پتروشیمی در 10ماه

مجموع صادرات محصولات پتروشیمی تا پایان دی ماه امسال به بیش از 16 میلیون و 961 هزارتن و ارزش هفت میلیارد و 387 میلیون دلار رسید.

** جدید ترین مشتریان اروپایی و آسیایی نفت کشور

همزمان با افزایش میزان صادرات نفت ایران و باز شدن بنادر جهان به روی نفتکش های کشورمان، صف مشتریان طولانی تر شده به گونه ای که به تازگی، اندونزی و هلند نیز به جمع خریداران نفت ایران پیوسته اند.

** بنزین های توزیعی درکلان شهرها قابل قبول واز نوع یورو4 است

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان این که ادعا نداریم کل بنزین های توزیعی درکشور بهترین نوع هستند گفت:اکنون کیفیت بنزین های توزیعی به خصوص در کلان شهر ها قابل قبول و از نوع یورو4 است.

** درآمد421 هزار میلیارد ریالی دولت از فروش نفت در 9 ماهه امسال

نگاهی به آمارهای بانک مرکزی درباره درآمدها و مخارج دولت در 9ماهه امسال از ثبت درآمد 421.9 هزار میلیارد ریالی از محل فروش منابع حاصل از نفت و فرآورده های نفتی حکایت دارد.

** وزیر نفت عمان: خط لوله گاز ایران به عمان از امارات عبور نمی کند

وزیر نفت عمان با اشاره به مذاکرات مشترک میان تهران و مسقط در زمینه خرید گاز از جمهوری اسلامی ایران بر توافق طرفین جهت عدم عبور خط لوله گاز از کشور ثالث تاکید کرد.

** بزرگترین پالایشگاه کشور صادرات به شرق آسیا را آغاز کرد

محموله نفتای پالایشگاه ستاره خلیج فارس که اوایل بهمن ماه بارگیری شده بود، برای نخستین بار به ژاپن صادر شد.

** زنگنه: 11فاز جدید پارس جنوبی در دولت یازدهم وارد مدار شده است

وزیر نفت گفت: در طول سه سال و نیم دولت 11 فاز جدید پارس جنوبی را به مدار آورده ایم و اهمیت آن زمانی مشخص می شود که بدانیم قبل از آن از سال 76 تا 92 ، 10 فاز جنوبی مدار آماده بوده است.

** پتروپالایش مسجدسلیمان با چین قرارداد سه میلیارد و 600 میلیون دلاری بست

اختتامیه نمایشگاه «صندوق های بازنشستگی؛ پیشران توسعه» با امضای پنج قرارداد و تفاهمنامه بین طرف های ایرانی و شرکت هایی از چین، هلند و اتریش همراه بود.ارزش قرارداد با شرکت چینی سه میلیارد و 600 میلیون دلاری اعلام شده است.

** واکنش وزارت نفت به خرید و فروش بنزین لیتری 20 هزار ریال

سودجویان در زمان بارش شدید برف در برخی مناطق برفخیز که خلاء سوخت رسانی توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی وجود دارد، اقدام به فروش بنزین لیتری 20 هزار ریالی کرده اند که وزارت نفت در واکنش به این اقدام تاکید کرد با متخلفان برخورد می کند.

** بزرگ‌ترین محموله قیر پس از برجام به جنوب شرق آسیا صادر شد

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) گفت: بتازگی بزرگ ترین محموله صادراتی قیر کشور پس از توافق هسته ای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به وزن 37 هزار تن به مقصد مالزی و سنگاپور بارگیری و صادر شد.

** کشف 6.5 میلیارد بشکه نفت جدید در دولت یازدهم

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ضمن تشریح جزئیات اکتشاف های جدید انرژی در کشور گفت: در دوره فعالیت دولت یازدهم تاکنون در مجموع 9 میدان گازی، چهار میدان نفتی و یک مخزن نفتی جدید با ظرفیت 6.5 میلیارد بشکه نفت درجا و بیش از 64 میلیارد فوت مکعب گاز درجا کشف شده است.

** متوسط دسترسی به گاز در دولت یازدهم ٨٥ درصد شد

معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: در دولت یازدهم متوسط دسترسی به گاز از ٦٦ درصد به ٨٥ درصد افزایش یافت.

** تمهیدهای شبکه انتقال گاز در پی قطع صادرات شرکت ترکمنستانی

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: با وجود همه محدودیت ها و اقدام شرکت ترکمنستانی برای قطع گاز صادراتی، بیش از یک میلیارد و 150 میلیون ذخیره خط داشتیم که این حجم یک رکورد محسوب می شود.

** قیر ایران از طریق بورس کالا به هند صادر می شود

مدیرعامل بورس کالای ایران از توافق با هند برای صادرات قیر از طریق بورس کالا خبر داد و گفت: در صورت عرضه این ماده نفتی از طریق بورس کالا می توان کیفیت و قیمت آن را مدیریت کرد.

** پیوستن 41 هزار تازه وارد در دی ماه به بورس/ 21سهامدار جدید خارجی اند

یک مسئول بازار سرمایه اعلام کرد: دی ماه امسال 40 هزار و 890 کد جدید در شرکت سپرده گذاری صادر شد و شمار کدهای سهامداران بورسی به 9 میلیون و 212 هزار مورد رسید.

** جهش ذخیره گندم از دو هفته به یکسال در دولت تدبیر و امید

دولت یازدهم با خودکفایی در تولید گندم و ذخیره 10 میلیون تن گندم برای بیش از یکسال، رکود دیگری را در تامین امنیت غذایی کشور به ثبت رسانده است.

ثبت این رکود در شرایطی انجام شده است که در سال 92 و ابتدای فعالیت دولت یازدهم برخی استان های کشور برای سه روز و برخی تا دو هفته گندم ذخیره داشتند و همین موضوع نگرانی هایی را برای دولت ایجاد کرده بود.

** کاهش 50 هزارریالی گوشت قرمز در یک ماه گذشته

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: گوشت قرمز مورد نیاز کشور تامین شده و قیمت آن در یک ماه گذشته 40 تا 50 هزار ریال کاهش یافته است. وزارت جهاد کشاورزی متولی تامین گوشت قرمز کشور است و هیچگونه کمبودی در این زمینه نداریم.

** خروج 15درصدی کودها و 7 درصدی سموم از چرخه مصرف بخش کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می گوید، 15 درصد کودهای مصرفی بخش کشاورزی معادل یک هزار و 21 برند و 7 درصد سموم بخش کشاورزی از چرخه مصرف کنار گذاشته شده اند.

** برداشت غیرقانونی گیاه دارویی از عرصه های طبیعی سالیانه 20میلیون تن است

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مردم و جوامع محلی سالیانه 20 میلیون تن انواع گیاهان دارویی خودرو، میوه های جنگلی و بذر گیاهان دارویی را از عرصه های منابع طبیعی به طور غیرقانونی برداشت می کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید