فیس بوک دنیا را نجات خواهد داد

کدخبر: ۱۶۲۰۷۹
به یقین شبکه اجتماعی فیس بوک را می توان به عنوان بزرگ ترین شبکه اجتماعی دانست که کاربران از سراسر دنیا برای ارتباط با یکدیگر و انجام کارهاو اهداف مختلف از آن استفاده می کنند. این شبکه اجتماعی باعث شده است تا کاربران مختلف از گوشه و کنار دنیا مانند اعضای یک جامعه جهانی در کنار هم و از طریق این شبکه اجتماعی زندگی کنند. با توجه به کاربرد گسترده این شبکه اجتماعی در زندگی اقشار مختلف مردم، مارک زوکربرگ در آخرین سخنرانی خود ابراز امیدواری کرده است که با کمک کاربران بزرگ ترین شبکه اجتماعی و که وی طراحی کرده است همچنین هوش مصنوعی می تواند تمام مشکلاتی که کاربران و دنیا با آن درگیرند را بر طرف نماید.

به گزارش کلیک، زوکربرگ پنج شنبه گذشته در خصوص ایجاد یک شبکه جهانی برای کمک به حل مشکلات دنیا اشاره کرده است که نیاز امروزه بشریت دیگر از وجود شهر ها و ملیت ها گذشته است و نیاز به وجود یک جامعه جهانی بیشتر به چشم می خورد.

او در این سخنرانی به نقش فیس بوک در اطلاع رسانی های مختلف اشاره کرده است. به عقیده او استفاده از فیس بوک برای اطلاع رسانی به دوستان و همکاران و حتی افرادی که تنها از طریق این شبکه با یکدیگر در ارتباط هستند بسیار کاربردی است و از این رو این شبکه اجتماعی می تواند به زوکر برگ و همکارانش در ایجاد جامعه جهانی مد نظر وی بسیار کمک کند.

این اولین باری نیست که زوکر برگ در خصوص فیس بوک به عنوان یک ابزار برای اهداف سیاسی صحبت می کند و مسلماً آخرین بار هم نخواهد بود. از طرفی وی اولین مدیر و مؤسس یک شبکه اجتماعی نیست که از اهداف سیاسی شبکه اجتماعی اش سخن می گوید. بیش از این نیز تیم کوک رییس شرکت اپل، ساندرا پیچای رییس شرکت گوگل و ساتیا نادلا رییس شرکت مایکروسافت نیز در چند ماه گذشته در سخنرانی های خود اشاره ای به اهداف سیاسی شرکت های خود داشته اند. جالب است بدانید که تمام این سخنرانی ها تنها در عرض همین چند ماهی که ترامپ کار خود را به عنوان رییس جمهور آمریکا آغاز کرده است، انجام شده اند.

در عرض چند سال گذشته زوکر برگ از موقعیت خود به عنوان مؤسس فیس بوک برای ایراد سخنرانی های در مخالفت با سیاست های ملی گرایانه کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس استفاده کرده است.

سال گذشته  نیز زوکر برگ در یکی از سخنرانی های خود به طور صریح مخالفت خود را با سیاست های نامزد جمهوری خواه آمریکا یعنی دونالد ترامپ در خصوص کشیدن دیوار در مرز مکزیک و آمریکا اعلام کرده بود. او در این سخنرانی گفته بود که صحبت های در خصوص کشیدن دیوار حائل بین آمریکا و مکزیک می شنود بسیار نگران است و اشاره کرده بود که اگر روند انزوا طلبی در دنیا ادامه یابد کار شبکه اجتماعی فیس بوک برای در کنار هم آوردن کاربران بسیار سخت خواهد شد.

زوکر برگ در آخرین سخنرانی خود که روز پنج شنبه ارائه کرده است به نقش فیس بوک به عنوان بزرگ ترین شبکه اجتماعی با دارا بودن بیش از ۱٫۸۶ میلیارد کاربر اشاره کرده است و گفته می شود تعداد کاربران آن لاین فیس بوک بیش از نیمی از کاربران آن لاین دنیا را تشکیل می دهد و این جمعیتی بسیار بیشتر از جمعیت هر کدام از کشورهای کره زمین است.

در زمان های قبل و پس از انتخابات آمریکا زوکر برگ و شبکه اجتماعی فیس بوک به دلیل به اشتراک گذاری و یا حذف برخی از ویدیو های مربوط به انتخابات مورد انتقاد شدید کاربران قرار گرفته بود. بسیاری از کاربران عقیده دارند که فیس  بوک از موقعیت خود برای رساندن برخی از پیام های سیاسی به صورت هدفمند استفاده کرده است.

زوکر برگ در سخنرانی پنج شنبه گذشته خود به نقش ۵۷۰۰ کلمه ای در حساب کاربری فیس بوک استفاده شده است اشاره می کند و استفاده از این کلمات را در استتوس های به اشتراک گذاشته شده از طریق این حساب کاربری به عنوان راهی برای شروع ماموریت جدید شبکه اجتماعی فیس بوک یعنی ایجاد یک جامعه جهانی دانسته است. همچنین او به ۵ بخش از ماموریت شبکه اجتماعی فیس بوک در ایجاد جامعه جهانی اشاره کرده است که این ۵ بخش عبارتند از حمایت، امنیت، اطلاع رسانی، مدنیت، فراگیری و در دسترس بودن .

البته معرفی این ۵ بخش به این معنی نیست که قرار است ساختار شبکه اجتماعی فیس بوک تغییری داشته باشد. بلکه می تواند به عنوان شروعی برای رسیدن به اهداف سیاسی باشد که زوکر برگ برای ایجاد جامعه جهانی مد نظر خود به آن ها احتیاج دارد. شاید پس از این شاهد ایجاد ابزار و قابلیت هایی در فیس بوک باشیم که بیشتر برای رسیدن به اهداف سیاسی خاصی طراحی شده اند.

به عقیده زوکر برگ برای رسیدن به اهداف بزرگ باید جهانی فکر کرد. اگر هدف کمک به دنیا برای از بین بردن فقر بین مردم و همچنین پیشرفت علم در تمام جنبه ها باشد باید از ابزاری جهانی استفاده کرد. از طرفی بزرگ ترین چالش هایی که امروزه مردم با آن درگیر هستند مثل مسئله تروریسم مسلماً راه حلی جهانی خواهد داشت.

همان طور که در فید خبری فیس بوک نیز به آ اشاره شده است ایجاد یک سیستم که دارای قابلیت هایی از جمله تحت کنترل کامل بودن، دارا بودن تمام استانداردهای ارتباطی، دارا بودن قوانین خاص و استفاده از هوش مصنوعی در آن یکی از اهداف زوکر برگ است که در تاش برای رسیدن به آن است.

هر چند این پروژه برای کامل شدن نیاز به سال ها تحقیق و کار دارد اما می توان گفت شروع خوبی داشته است. از طرفی نقش هوش مصنوعی در رسیدن به این هدف نیز بررسی متون، تصاویر، ویدیوها و به طور کل محتواهایی است که در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. در واقع هوش مصنوعی با بررسی تمام این محتواها وجود هر گونه تناقض میان آن ها و قوانین مربوط به شبکه اجتماعی فیس بوک چه از نظر سیاسی، شیوع خشونت و مسائل جنسی را تشخیص می دهد و از به اشتراک گذاری آن ویدیو جلوگیری می کند. زوکر برگ در سخنرانی خود در خصوص استفاده از هوش مصنوعی گفته است که از هوش مصنوعی برای ایجاد دموکراسی در شبکه اجتماعی خود استفاده خواهد کرد.

وی امیدوار است اولین فاز از پروژه وی برای ایجاد یک جامعه جهانی در سال ۲۰۱۷ میلادی عملی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید