شکایت متفاوت دادستانی از میراث‌فرهنگی

کدخبر: ۱۶۲۸۴۶
دادستانی شهر ری به عنوان مدعی‌العموم از بی‌توجهی میراث فرهنگی نسبت به تپه‌ تاریخی «میل» که در طول یک سال، دو بار طوفان‌زده شد و آسیب دید، شکایت کرد.

به گزارش ایسنا، ۲۹ تیر ماه سال ۹۴ حفاظ‌های "تپه میل" شهرری به دنبال وقوع طوفان تخریب شد و پس از آن در ۱۵ خرداد ۹۵ باردیگر طوفان پوشش داربستی «آتشکده ری» (تپه میل) را از جا کند و بخش‌هایی از این محوطه‌ی تاریخی آسیب دیدند.

با بروز این اتفاق و به دلیل برطرف نکردن مشکلات در «تپه میل» بعد از نخستین طوفان، دومین طوفان آسیب‌های بیشتر به این محوطه‌ تاریخی وارد کرد، بنابراین دادستانی شهرری به عنوان مدعی‌العموم از میراث فرهنگی استان تهران نسبت به بی‌توجهی به این محوطه‌ی تاریخی شکایت کرد.

اما رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در باره‌ی این شکایت به ایسنا اظهار می‌کند: بخش حقوقی میراث فرهنگی دفاعیه خود از این اتفاق را تهیه کرده و به دادگاه فرستاده است.

او می‌گوید: در گزارشی که ارسال کردیم درباره‌ی این اتفاق توضیح دادیم. حوادث قهریه قابلیت پیش‌بینی ندارند، که بتوانیم از آن‌ها پیشگیری کنیم. بعضا طوفان می‌آید یا اتفاقاتی رخ می‌دهد. کسی قصد تخریب عمدی در این محوطه‌ی تاریخی را نداشته است.

خسروآبادی در پاسخ به این پرسش که میراث‌فرهنگی پس از وقوع نخستین طوفان و آسیب‌هایی که به تپه میل وارد شد، چرا اقدامی برای برطرف کردن سُستی حفاظ‌ها و مشکلات موجود در محوطه نکرد تا اتفاق دوم رخ ندهد، بیان می‌کند: امسال در حوزه‌ی اعتبارات مشکلاتی داشتیم، که حتی بسیاری از اقداماتی که قصد انجام‌شان را داشتیم، نتوانستیم به سرانجام برسانیم. چون با کمبود منابع اعتباری مواجه بودیم.

وی با بیان این‌که این مشکل منحصرا به فضای میراث فرهنگی مربوط نیست، ادامه می‌دهد: بسیاری از دستگاه‌ها مانند میراث فرهنگی با مضیقه مالی مواجه هستند، برای میراث فرهنگی نیز هیچ چیز جز مضیقه مالی مانع انجام اقدامات بیشتر نبود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید