اردوغان: برلین حامی تروریسم است

کدخبر: ۱۶۲۸۸۵
در پی اقدام آلمان مبنی بر لغو گردهمایی کمپین "آری" برای رفراندوم پیش‌رو در ترکیه، اردوغان برلین را متهم به کمک به گروه‌های "تروریستی" کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، خبرنگار بازداشت شده روزنامه "دی‌ولت" جاسوس آلمان و از اعضای پ.ک.ک است.

وی گفت: انتقادهای برلین از ترکیه به خاطر دستگیری یک خبرنگار نیست، یوجیل یک جاسوس و از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) است.فردی که در سفارت آلمان پنهان شده بوده از اعضای پ.ک.ک بوده و برای یک ماه برای آلمان جاسوسی می کرد وقتی ما از آنها خواستیم این فرد را برای محاکمه تحویل دهند امتناع کردند.

اردوغان گفت که به آنگلا مرکلف صدراعظم آلمان گفته است ما از شما می‌خواهیم تروریست‌ها را تحویل دهید می‌گویید آنها صادقانه و بیطرفانه محاکمه خواهند شد اکنون می‌گوییم ما استقلال سیستم قضایی خود ایمان داریم آنها را تحویل دهید تا محاکمه شوند. دولت آلمان ابتدا این فرد را تحویل نداد اما بعدا تسلیم شد.سیستم قضایی هم آنچه را لازم است انجام داد.

این در حالی است که مقامات آلمانی اعلام کردند: این اتهامات بی پایه و اساس است.

"دنیز یوجل" خبرنگار روزنامه دی‌ولت به اتهام انجام "تبلیغات برای یک سازمان تروریستی" در ترکیه بازداشت شده است.

وی با اشاره به لغو گردهمایی کمپین "آری" با حضور طرفدارانش در آلمان گفت: آنها در حالی گردهمایی‌های ما را لغو می‌کنند که اجازه می‌دهند، "جمیل باییک" از سران (پ. ک. ک) کوه‌های قندیل در عراق سخنرانی کند.

در پی اعتراض مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در باره لغو گردهمایی کمپین آری در شهرهای آلمان و متهم‌کردن مقامات آلمانی مبنی بر اجرا نکردن دموکراسی، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در واکنش به اتهامات ترکیه مبنی بر حمایت برلین از تروریست‌ها گفت: تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر لغو گردهمایی‌ها توسط شهرداری‌ها گرفته شده و ما آزادی بیان در آلمان اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به بازداشت دنیز یوجل گفت: ما از آزادی بیان حمایت کرده و می‌توانیم از ترکیه انتقاد کنیم.

همچنین وزرای خارجه ترکیه و آلمان در تماس تلفنی با یگدیگر گفت‌وگو کردند. براساس اعلام یک منبع دیپلماتیک دو طرف توافق کردند که (هشتم ماه مارس) با یکدیگر دیدار کنند.

در این تماس تلفنی چاووش‌اوغلو، نارضایتی خود را از لغو گردهمایی کمپین "آری" در آلمان اعلام کرد.

این در حالی است که وزارت خارجه آلمان از آنکارا خواسته است از شعله‌ور کردن آتش تنش میان دو کشور جلوگیری کند.

از سوی دیگر بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه با اشاره به لغو گردهمایی طرفداران اردوغان با حضور وی در یکی از شهرهای آلمان گفت: اجازه دهید نگاهی به تاریخ آن ها داشته باشیم. "بیماری دیرینه" آن‌ها عود کرده است.

عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه نیز اعلام کرد که آلمان باید از ارزش‌های دموکراتیک پیروی کند.

چیلیک اضافه کرد: جلوگیری از احقاق یکی از حقوق ما مبنی بر شهروندان کشور آلمان که توسط اصول شورای اروپا و اتحادیه اروپا تضمین شده است به معنای مسدود کردن یک حق دموکرتیک است.

وی ادامه داد: زمانیکه یک حمله داعش در ترکیه رخ می‌دهد، پرچم‌های ترکیه در ساختمان‌های آلمان برافراشته می‌شود اما زمانی‌که یک حمله مرگبار توسط (پ. ک. ک) انجام می‌گیرد این اقدام انجام نمی‌شود. آلمان میان گروه‌های تروریستی تبعیض‌آمیز رفتار می‌کند. آلمان دیوارهایی را در برابر ترکیه می‌سازد اما این دیوارها به ترکیه ضرری نمی‌رساند، بلکه این دیوارها به خود آن‌ها و دموکراسی آن‌ها ضرر خواهد رساند. آن‌ها نیاز دارند که این حقیقت را بدانند.

وی در ادامه اظهاراتش اقدامات اخیر آلمان را دخالت در امور داخلی ترکیه تلقی کرد و گفت: آنکارا درهای خود را به سوی برلین باز خواهد گذاشت، اگر آلمان بخواهد برای شهروندان آلمانی مقیم ترکیه گردهمایی برگزارکند ما درهای خود را باز خواهیم کرد و به آن ها این حق دموکراتیک را خواهیم داد.

از سوی دیگر هیکو ماس، وزیر دادگستری آلمان پس از لغو دیدار دو جانبه‌اش توسط همتای ترکیه‌ای وی نامه‌ای شدید اللحن به بوزداغ نوشت.

وی در این نامه گفت: خبرنگاران، قضات و وکلا به راحتی تنها به دلیل انجام کارشان بازداشت می‌شوند. وظیفه یک دولت حمایت از خبرنگاران است و نه سرکوب آنها.

نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه نیز پس از لغو گردهمایی‌اش در شهر کلن گفت که هنوز می‌خواهد به آلمان برود.

وی ادامه داد: من برای دیدار با شهروندان ترکیه خانه به خانه، کافه به کافه خواهم گشت. هیچ‌کس نگران نباشد. ما با شهروندانمان در آلمان دیدار خواهیم کرد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید