سلامت و مشکلات مردم را سیاسی نکنیم

کدخبر: ۱۶۲۹۰۸
وزیر بهداشت گفت: امور زندگی، سلامت و مشکلات مردم را سیاسی نکنیم. باید توقعات را با آرامش و بیان لیّن مطرح کنیم و انتظار داشته باشیم که مسئولان نیز این توقعات را برطرف کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در آیین افتتاح بیمارستان فوق تخصصی شهید بقایی 2 که امروز در اهواز برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهید دکتر مجید بقایی و دیگر شهدای خوزستان اظهار کرد: خرسندیم که همه دست به دست هم دادند و با همکاری برادران عزیز ما در سپاه، 400 تخت بیمارستانی به ظرفیت خدمات حوزه درمانی در خوزستان افزوده شد.

وی افزود: خوزستان در حوزه درمان، استانی محروم است و این را سه سال پیش هم گفتم. از آغاز دولت یازدهم تا کنون 1200 میلیارد تومان در خوزستان در حوزه درمانی و بهداشتی هزینه شده که 650 میلیارد تومان از این رقم در قالب طرح تحول سلامت و 100 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های این حوزه در خوزستان هزینه شده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: متوسط تعداد تخت بیمارستانی در کشور 1.6 تا 1.7 است، اما در خوزستان این شاخص 1.3 است؛ یعنی خوزستان در حوزه تخت‌های بیمارستانی نسبت به متوسط کشوری حدود 1500 تخت عقب‌تر است و کمبود دارد.

هاشمی با بیان اینکه باید برای هر تخت بیمارستانی دو پرستار وجود داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور به ازای هر تخت بیمارستانی یک پرستار وجود دارد. یعنی کمبود حدود 100 هزار پرستار در کشور وجود دارد، اما در خوزستان این رقم 66 صدم است؛ یعنی شاخص تعداد پرستار به ازای هر تخت 66 صدم است. به عبارتی تعداد پرستاران و تخت‌های بیمارستانی در خوزستان کم است اما به علت آلودگی‌ها و وضعیت زیست محیطی استان، تعداد بیماران زیاد است.

وی، پدیده ریزگردها و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی و آلاینده‌های صنعت فولاد و پتروشیمی‌ها را از دیگر عوامل ایجاد آلودگی زیست محیطی در خوزستان دانست و گفت: در خصوص بروز مشکلات تنفسی پس از بارش‌های پاییزی تا آنجا که ما توانستیم تشخیص دهیم، علت آن به پوشش گیاهی خوزستان بازمی‌گشت، اما ممکن است عوامل دیگری هم وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم سرعت‌بخشی به پروژه‌های در حال اجرا اظهار کرد: امیدواریم در این دوره با سرعت بیشتری بتوان در جهت رفع محرومیت‌ها تلاش کرد. ذکر مصیبت خوب است اما چاره درد نیست. اینکه بیاییم و بگوییم چه کسی چه کاری نکرده و در طول این 20 یا 30 سال باید چه کارهایی انجام می‌شد و نشد، دردی را دوا نخواهد کرد. مهم این است که برای رفع مشکلات تلاش کنیم. بالاخره کارنامه همه ما معلوم است. این‌که انگشت اتهام به سوی دیگران یا گذشتگان بگیریم، دردی را دوا نمی‌کند.

وی افزود: باید هر فردی که بنای کمک و خدمت به مردم دارد، پا به میدان بگذارد و کمک و دستگیری کند. با وحدت و آرامش و اتحاد می‌توان مشکلات را حل کرد. جلب رضایت مردم، جلب رضایت خدا است و خوب است که بابت داشته‌هایمان شکرگزار خدا باشیم و تنها نیمه خالی لیوان را نبینیم و قدرشناس مسئولین نیز باشیم.

وزیر بهداشت افزود: امور زندگی، سلامت و مشکلات مردم را سیاسی نکنیم. باید توقعات را با آرامش و بیان لیّن مطرح کنیم و انتظار داشته باشیم که مسئولان نیز این توقعات را برطرف کنند.

هاشمی با اشاره به بازدید خود از بیمارستان بقایی 2 اهواز گفت: امروز به من بیماری در این بیمارستان نشان دادند که قبل از طرح تحول سلامت به سرطان مبتلا شد و به علت نداشتن بیمه و امکانات مالی، درمان این بیمار یک سال قطع شد و بیماری او شدت یافت، اما از زمانی که طرح تحول سلامت آغاز شد، دیگر هیچ کودکی نیست که درمان وی قطع شود یا به علت نداشتن بیمه یا توان مالی جانش را از دست بدهد و معلول شود. همین یک نمونه برای ما کافی است، گرچه خدمات ارزنده‌ای انجام شده و انتظار داریم که باز هم همه کمک کنند و اگر فکر می‌کنیم کوتاهی در کار ما وجود دارد، یک راه برای این موضوع وجود دارد و آن راه، جبران کوتاهی‌های صورت گرفته است.

وی با تاکید بر لزوم معطوف‌ شدن توجه بیشتر به خوزستان، تصریح کرد: اگر همه ما همت کنیم، در مدت 5 یا 6 سال می‌توانیم بر عوامل بیماری‌زا در خوزستان فائق شویم. شرط عقل پیشگیری است، هنر این نیست که هر روز بیمارستانی را افتتاح و اقدم به توسعه تخت‌های بیمارستانی کنیم. باید کاری کنیم که مردم بیمار نشوند و از عوامل بیماری‌زا در خوزستان پیشگیری کنیم. امیدواریم همه در این زمینه به ما کمک کنند، زیرا این موضوع کاری نیست که به تنهایی قادر به انجام آن باشیم. امر پیشگیری نیازمند مساعدت همه دستگاه‌ها است.

وزیر بهداشت در پایان از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرای فرمان امام (ره) و وزارت نفت بابت انجام اقدامات درمانی تشکر و بیان کرد: از وزارت نفت انتظار می‌رود که سهم بیشتری در این حوزه داشته باشد.

به گزاش ایسنا؛ در پایان این مراسم از خانواده شهید مجید بقایی و همچنین خانواده‌های شهدای مدافع حرم هادی کجباف، ناصر مسلمی سواری، حبیب‌الله جنت‌مکان، سیدجاسم نوری، سیدحمید تقوی‌فر و حمیدرضا فاطمی با حضور وزیر بهداشت، استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان سپاه تقدیر و تجلیل شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید