مشاغلی که زودتر از بقیه به تسخیر روبات ها در آید

کدخبر: ۱۶۲۹۴۳
محققان دانشگاه آکسفورد تخمین زده‌اند که حدود 47 درصد مشاغل ایالات‌متحده در طول دو دهه آینده، اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت انسان انجام خواهند شد، اما روبات‌ها کدام مشاغل را ابتدا به دست خواهند گرفت؟ بهتر است ابتدا روبات را تعریف کنیم.
مشاغلی که زودتر از بقیه به تسخیر روبات ها در آید

 روبات بخشی از الگوریتم‌های یادگیری ماشین است که بر پایه پلت‌فرم‌های کامپیوتری و جهت انجام اهداف به‌خصوص ساخته و آموزش داده شده‌ است و البته در حال‌حاضر برای اجرای دستورات به انسان‌ها نیازمند است. با نظر داشتن این تعریف در ذهن، نگاهی به چندی از توانایی‌های این روبات‌ها خواهیم داشت. در ضمن چند راهکار مفید برای از دست ندادن مشاغل در ذهن داریم که در انتهای مقاله به آن خواهیم پرداخت.

1- مدیران میانه

اگر شغل شما برداشتن یک عدد از یک ستون Excel و کپی کردن آن در یک ستون دیگر و نوشتن گزارش درباره نحوه انتقال عدد از آن ستون به ستون دیگر است، باید هر چه سریع‌تر خودتان را آماده رسیدن روبات‌ها کنید. هر شغلی که در آن دانسته‌ها و قابلیت‌های ویژه و منحصربه‌فرد شما درباره صنعت به منظور یافتن روابط بین اعداد صرف می‌شود، قبل از هر شغلی توسط روبات‌ها اشغال خواهد شد.

2- فروشندگان کالا

اگر رویا و وسایل جادویی نمی‌فروشید و یا حقه‌های پیشرفته، رشوه و یا دیگر ابزارهای ممکن برای انجام مذاکره را بلد نیستید و یک فروشنده درست‌کار هستید، بهتر است هرچه سریع‌تر به دنبال یک شغل دیگر برای خودتان باشید! البته اگر چنان کارهایی را هم انجام می‌دهید خیالتان چندان راحت نباشد چون ربات‌ها همه این شغل‌ها را خواهند گرفت. روبات‌ها باعث کاهش هزینه‌ هنگفتی از مراحل فروش کالا خواهند شد. استخدام روبات‌ها وظیفه‌ مدیرعامل و هیات‌مدیره است و به نظر شما بستگی ندارد. بهتر است هرچه زودتر به فکر شغل جدید باشید.

3- گزارش‌نویسان، روزنامه نگاران، مؤلفان و گویندگان

نویسندگی کار دشواری است اما گزارش نویسی – آماری- اینطور نیست. ماشین‌ها می‌توانند به منظور خواندن دیتا، تطابق تصاویر و ویدئوها یا تحلیل هرنوع موارد تحقیقاتی و حتی خلق گزارش خوانا، آموزش داده شوند. سیستم‌های تبدیل متن به گفتار در حال تکامل هستند و خیلی واقع‌گرایانه عمل می‌کنند. احتمالا مجری‌ها و دستیاران مجری نیز به‌زودی مشاغل خود را از دست خواهند داد. اگر قصد نوشتن یک رمان آمریکایی عالی دارید، بهتر است قبل از اینکه روبات‌ها شغل نویسندگی را به دست بگیرند این کار را انجام دهید.

4- حساب‌داران و کتاب‌داران

احتمالا، پردازش دیتا موقعیت‌های شغلی بیشتری را در مقایسه با شغل‌هایی که از بین برده، به وجود آورده است. اما با وجود یادگیری ماشینی، حسابداری و کتابداری توسط روبات‌ها با کیفیت و سرعت بیشتری نسبت به انسان‌ها انجام خواهد گرفت و احتمالا شما نیز ماشین‌ها را انتخاب خواهید کرد. به‌رغم اینکه حسابداری روبات‌ها در مراحل ابتدایی خود به‌سر می‌برد اما با این وجود در بخش محاسبات دریافتی و پرداختی، کنترل موجودی، حسابرسی و دیگر موارد حسابداری فوق‌العاده دقیق عمل می‌کنند. بدون شک در آینده نزدیک 4 شرکت بزرگ حسابداری خانه‌تکانی اساسی خواهند داشت.

5- پزشکان

احتمالا یکی از دستاوردهای کاملا مثبت به دست گرفتن مشاغل انسان‌ توسط روبات‌ها، همین شغل پزشکی باشد. طبق گزارش دپارتمان اقتصادی و امور اجتماعی سازمان ملل متحد، جمعیت 3/ 7میلیارد نفری کره زمین تا سال 2030به 5/ 8میلیارد، تا 2050 به 7/ 9 میلیارد و 2/ 11میلیارد نفر تا سال 2100 خواهد رسید. حتی اگر همه مردم بخواهند پزشک شوند، در آینده بازهم با کمبود پزشک مواجه خواهیم شد! خبر خوب این است که روبات‌ها می‌توانند پزشکان، متخصصان و جراحانی کاربلد باشند و مانند انسان هم خطا نخواهند داشت. طبق گزارش به‌دست آمده از مرکز درمان سرطان Sloan Kettering، دکتر واتسون به همراه ده‌ها مرکز درمانی و بیمارستان در آمریکا، مشغول ارائه مشاوره در زمینه درمان سرطان و تشخیص سرطان پوست در مراحل اولیه پیدایش توسط روبات‌ها است. روبات‌های فوق‌العاده دقیقی نیز در حال‌حاضر در بخش‌های مختلف جراحی از تعویض کشکک زانو گرفته تا درمان مشکلات بینایی فعالیت می‌کنند. این نوع روبات‌ها در حال توسعه در مسیری کاملا مفید برای بشریت هستند. هنوز از نحوه برخورد این روبات‌های پزشک با بیماران مطمئن نیستیم اما احتمالا بتوان الگوریتم خون‌گرمی و شوخ‌طبعی را نیز در آنها برنامه‌ریزی و اجرا کرد. ما بیشتر از همه منتظر روبات‌های پزشک هستیم.

مشاغل محدودی که در امان هستند

در دوران ریاست جمهوری اوباما، گزارشی از طرف رئیس‌جمهوری منتشر شد که شامل پیش‌بینی‌های نگران‌کننده‌ای می‌شد: در 5 سال آینده، احتمال جایگزینی افراد دارای درآمد 20 دلار در ساعت توسط روبات‌ها حدود 83 درصد است و افرادی که برای هر ساعت کار 40 دلار دریافت می‌کنند، 31 درصد احتمال از دست دادن مشاغل خود و به دست گرفتن آنها توسط روبات‌ها پیش‌بینی می‌شود. ظاهرا ظهور روبات‌ها قریب‌الوقوع است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید