نشانه‌ها و مفهوم «یبوست» از نظر طب سنتی چیست

کدخبر: ۱۶۳۲۰۹
دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: از دیدگاه طب ایرانی، دفع روده‌ای باید روزی یک تا دو بار، بدون خشکی و سفتی و بدون نیاز به زور زدن زیاد و طولانی شدن زمان دفع روی دهد و فرد نباید احساس کند که دفع ناقص و ناتمام انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ علی‌محمد مداحیان با بیان اینکه حذف هر وعده غذایی می‌تواند موجب بروز سردرد شود, اظهار داشت: مصرف بیش از حد از غذا یا غذاهای چرب و حاوی مواد نگهدارنده می‌توانند سردرد ایجاد کنند.

وی افزود: افراد اکیداً از مصرف غذای سنگین در وعده شام بپرهیزند, مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ و ریفلاکس می‌تواند محرک شروع سردرد در افراد مستعد باشد.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران یادآور شد: برای فهمیدن مفهوم یبوست بهتر است ابتدا خصوصیات حالت طبیعی اجابت مزاج را دانست؛ اگرچه در کتاب‌های طب سنتی از جمله طب اکبری، یک بار اجابت مزاج پس از هر وعده غذایی را حالتی طبیعی دفع محسوب می‌شود اما امروزه به‌دلیل شرایط زندگی افراد و عادات آنها شاید نتوان این حالت را ملاک قرار داد.

مداحیان تصریح کرد: اگر فردی مبتلا به سردرد است و حداقل یک بار اجابت مزاج روزانه ندارد بهتر است یبوست را به عنوان یک عامل تشدید در نظر بگیرد و به درمانش توجه کند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم امروزه به سببهای گوناگون دچار یبوست هستند؛ از دیدگاه طب ایرانی، دفع روده‌ای باید روزی یک تا دو بار، بدون خشکی و سفتی و بدون نیاز به زور زدن زیاد و طولانی شدن زمان دفع روی دهد و فرد نباید احساس کند که دفع ناقص و ناتمام انجام شده است.

این دستیار تخصصی طب سنتی  یادآور شد: همچنین در حالت طبیعی، فضولات نباید به صورت استوانه‌ای سفت، یا تکه‌تکه یا گرد و گلوله‌ای از روده خارج شوند؛ پس از دفع روده‌ای بطور کامل و درست، فرد باید احساس راحتی و سبکی و نشاط داشته باشد زیرا بدن از دفع هر چیزی که با آن ناسازگار است، راحت می‌شود و این امر در تنفس انسان حال سرور و نشاط ایجاد می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید