جمنا نگران کاندیداتوری سعید جلیلی است؟

کدخبر: ۱۶۳۲۹۰
نماینده اصولگرای مجلس می‌گوید: جبهه مردمی برای پیروزی پا به میدان می‌گذارد و از حالا می‌توان دو یا سه کاندیدای نهایی را حدس زد.
جمنا نگران کاندیداتوری سعید جلیلی است؟

خبرآنلاین - مریم محمدپور: انتخابات ریاست‌جمهوری کمتر از سه ماه دیگر برگزار می‌شود و اصولگرایان هنوز وضعیت روشنی  ندارند. ائتلاف تازه شکل گرفته در جریان اصولگرا تحت عنوان جمنا بعد از برگزاری مجمع عمومی خود بیش از گذشته جلسه برگزار می کند و گفته می شود در حال رایزنی با کاندیداهایی است که هنوز هم نام آنها را علنی نکرده است.

در کنار این جبهه، برخی دیگر از چهره های اصولگرا که سودای پاستور را دارند هم تحرکات جداگانه را دنبال می کنند. همین چندگانگی هم احتمال رسیدن به کاندیدای واحد در این جریان را کمرنگ کرده است. 

علی ادیانی‌راد، نماینده اصولگرای قائمشهر اما همچنان امیدوار است و می گوید: عقلانیتی بر جمنا حاکم است که جلوی سهم خواهی‌های چهره‌ها را می‌گیرد. او تاکید می‌کند: ما در صحنه نمی‌آییم که فقط بازی کنیم، ‌می‌خواهیم بازی کنیم و ببریم. 

در رابطه با وضعیت جبهه نیروهای مردمی گفت وگویی با ادیانی راد داشتیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

***

اصولگرایان مدام از وحدت سخن می‌گویند، یک جبهه هم ایجاد شده تا محور وحدت قرار بگیرد اما در عمل می‌بینیم که بسیاری از چهره‌های اصولگرایی در آن حضور ندارند، خبری از  قالیباف و سعید جلیلی به عنوان کاندیداهای احتمالی نیست، پایداری ها هم گفته‌اند ارتباطی با جمنا ندارند و... به نظر شما این وضعیت چقدر شبیه به وحدت است؟

وقتی موضوع وحدت نیروهای انقلاب و نیروهای ارزشگرا مطرح می‌شود به معنای پاک کردن هویت جریان‌های سیاسی ارزشگرا نخواهد بود. وحدت به معنای استحاله شدن در دیگر احزاب نیست، هر حزب و گروهی، کنش‌های سیاسی خود را خواهند داشت، آنها رفتارها و راهبری‌های سیاسی خود را دارند. در این شرایط، هر یک از تشکل‌ها اگر بخواهند می‌توانند کاندیدای خود را به عنوان کاندیدای آن تشکل و گروه ارزشگرا مطرح کنند اما مجموعه کسانی که در خیمه یا اردوگاه جمنا جمع شده‌اند، متعهدند که در نهایت به خرد و تصمیم جمعی برآمده از نهادهای تصمیم‌ساز درون جمنا تن بدهند و این به معنای وحدت است. وحدت یعنی تن دادن به خرد جمعی و نادیده گرفتن برخی مطالبات سیاسی و اجتماعی مربوط به گروه سیاسی خود به حکم عقل و حکم حکمت. این سیاست جمناست و بر همین مبنا قرار نیست کسی در جمنا سهم‌خواهی کند. قرار را بر خرد جمعی گذاشتند. مولفه‌ها و شرایطی را برای گزینش نهایی کاندیدای ریاست جمهوری ازسوی نیروهای انقلاب و نیروهای ارزشگرا مشخص می‌شود.

اگر اصولگرایان را متناظر با جمنا بدانیم این حرف می‌تواند درست باشد ولی اصولگرایان تناظر یک به یک با جمنا ندارند، بنابراین همه اصولگراها چنین تعهدی ندارند

جمنا فراجناحی و فرااصولگرایی است. همه نیروهایی که دغدغه مولفه‌های انقلاب، منافع ملی، توجه به مطالبات مردم، پالایش پیرایه‌هایی که در روند این چهار دهه در جمهوری اسلامی ایجاد شده مثل رانت‌خواری، ویژه‌خواری، فساد، تبعیض،‌ زندگی اشرافی، اباهه‌گری در برابر دشمن و تن دادن به مرعوبیت در برابر نعره های استکباری را دارند در جمنا تعریف می‌شوند.

خب این افرادی که شما تعریف می‌کنید چه تفاوتی با اصولگرایی دارد؟

همه اینها در نگاه اصولگرایی هست اما وقتی می‌گوییم اصولگرایی، یک طیف خاص را دربر می‌گیرد درحالی که وقتی می‌گوییم نیروهای انقلاب علاوه بر جریان اصولگرا همه کسانی که به ارزش‌های انقلاب و مطالبات مردم باور دارند در این خیمه جمع می‌شوند.

با این حال به جز اصولگرایان فعلا گروهی در جمنا نیست. منظورم احزاب سیاسی است، نه گروه‌های غیرسیاسی مثل ورزشکار و پزشک و...

چرا هست. ما در درون جمنا، چه در شورای مرکزی و چه در مجموعه حامیان جبهه مردمی کسانی را داریم که هیچگاه در هیچیک از گروه‌های مالوف و معروف اصولگرایی حضور نداشتند اما الان ملحق شدند.

اما در عمل سبد رای شما، سبد رای اصولگراهاست؟

خیر. درست است که یکی از سبدهای پر و پیمان آرا، اصولگرایی است، اما علاوه بر آن هم گروه‌های اجتماعی و هم گروه‌های سیاسی که از بطن مردم هستند و نگاه و برنامه آنها انقلاب اسلامی است را جزو جمنا می‌دانیم.

حضور آقای قالیباف در جبهه مردمی نیروهای انقلاب گاهی تایید و گاهی تکذیب می‌شود. خروج او بر سبد رای شما اثر می‌گذارد؟

همه نیروهای دلسوز انقلاب، همه کسانی که دغدغه مبارزه با فساد را دارند، ‌همه کسانی که نگران چاق و فربه شدن رفتارهای تبعیض آمیز هستند، کسانی که معتقد هستند صلابت و اقتدار ما در سیاست خارجی و عرصه بین المللی کمرنگ است و همه کسانی که نگران ایحاد فاصله بین مسئولین و مردم به واسطه برخی رفتارهای اشرافی‌گری و دریافت حقوق‌های نجومی ظالمانه هستند، آرایشان در سبد رای جمنا قرار می‌گیرد.

جبهه مردمی با یک کاندیدا می‌آید یا بیشتر؟

این به عهده شورای مرکزی است که در هفته گذشته انتخاب شدند. دوستان مهندسی کار را پیش‌بینی می‌کنند و به اطلاع مجمع رسانده و آن‌گاه تصمیم‌گیری می‌شود.

اینکه آقای جلیلی گفته‌اند در هر صورت کاندیدا می‌شود،‌ شما را نگران نمی‌کند؟

ما نگران حضور دوستان نیستیم. به نظرم می‌آید با توجه به مسائل و مقضیات امروز انقلاب و کشور و عقلانیتی که بر جمنا حاکم است، باعث می‌شود کسانی که در مظان کاندیداتوری هستند به خرد جمعی تن ‌دهند. اگر کسی در برابر خرد جمعی ایستادگی کند، ‌قطعا خودش ضرر می‌کند.

یعنی آقای جلیلی یا با شما همراه می‌شود یا خودش ضرر می‌کند؟

من درباره شخص صحبت نمی‌کنم، فکر را عرض می‌کنم.

آقای بقایی هم اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، اما این کاندیداتوری مستقل از جریان اصولگرایی است. تایید صلاحیت ایشان سبد رای شما را سبک می‌کند.

من اصلا به افراد کاری ندارم.

به هر حال شما برای پیروزی می‌آیید؟

ما برای انجام تکلیف منتج به نتیجه می‌آییم.

و این یعنی پیروزی...

بله. ما در صحنه نمی‌آییم که فقط بازی کنیم، ‌می‌خواهیم بازی کنیم و ببریم.

بنابراین باید بازی اطرافیان خود را تحلیل کنید

دوستان ما بسیار عاقل هستند. همه کسانی که احساس تکلیف می‌کنند به هر دلیل در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند، حتما یک تکلیف مهمتری را درک می‌کنند و آن مصالح نیروهای ارزشی انقلاب و انقلاب و منافع مردم است.

اگر آقای بقایی بخواهند شما او را در مجموعه کاندیداهای خود قرارش می‌دهید؟

تشخیص اینکه چه کسانی در لیست بررسی مربوط به داوطلبان ریاست جمهوری خواهند بود، برابر مرامنامه ما با شورای مرکزی است.

تحلیل شما این است که به نفعتان است در جمع شما باشد یا نباشد؟

قطعا به نفع نیروهای ارزشی خواهد بود که تشتت ایجاد نشود و تجزیه و تقسیم آرا اتفاق نیفتد. وحدت روی یک یا دو نفر انجام بگیرد و در نهایت منجر به یکی شود.

چقدر احتمال می‌دهید برنده شوید؟

به اعتقاد من این اتفاق خواهد افتاد.

الان حدس می‌زنید کاندیداها چه کسانی باشند؟

دو سه نفری قابل پیش بینی هستند.

نام می‌برید؟

باید شورای مرکزی اعلام کند.

مثلا می شود حدس زد که یکی از آنها معمم است؟

ایرانی است. معتقد به منافع ملت و مصالح کشور و پایبند به ارزش های انقلاب است. تقید به باورها و اندیشه های امام و رهبری دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید