ناگفته‌های فائزه هاشمی از روزهای پس از رحلت آیت الله

کدخبر: ۱۶۳۴۴۶
روزنامه آرمان - مطهره شفیعی: اگرچه برخی سعی دارند رفتارها و مواضع دختر کوچک آیت الله هاشمی را دارای فاصله زیاد با پدر معرفی کنند، اما واقعیت عکس این ادعاست. ایستادگی و البته صبوری فائزه برگرفته از درس‌هایی است که پدر در رفتار خود به او آموخت. مخالفان بسیار سعی کردند فائزه‌ هاشمی را وادار به سکوت کنند، اما او نهراسید و شجاعانه به مصاف تندروی رفت.
ناگفته‌های فائزه هاشمی از روزهای پس از رحلت آیت الله

هنوز در اذهان بسیاری هست که سردارسعید قاسمی، از مخالفان جدی مشی اعتدالی آیت‌ا...، با راه انداختن جنگ روانی ادعا کرده بود اگر فائزه به زندان برود، ریش‌هایش را خواهد تراشید. البته دختر کوچک آیت‌ا...به رغم انتقاد از حکمی که برای او صادر شده بود، به زندان رفت و اما قاسمی ریش خود را نتراشید! همین موضوع نمونه‌ای از بی مبنا بودن رفتار مخالفان آیت‌ا... و فرزندان ایشان بود.

فائزه صبور است و وقتی خبر رحلت پدر را شنید بی‌تاب شد، اما سعی کرد رفتاری نداشته باشد که مخالفان پدر خوشحال شوند، پس در درون شکست اما در عرصه علنی مثل همیشه ایستاد و از شرکت کنندگان در مراسم تشییع و ختم تشکر کرد. این رفتار بزرگوارانه فائزه برای مخالفان اعتدال تداعی کننده صبوری آیت‌ا... بود، پس تاب نیاوردند و هجمه دیگری شکل گرفت.

آنها ادعا کردند که فائزه پس از رحلت پدر تصمیم به خروج از ایران و اقامت در کشوری دیگر دارد! این ادعا بسیار ناشیانه و کودکانه بود، چرا که همگان واقف بودند آیت‌ا...‌هاشمی محدودیتی برای فرزندانش قائل نمی‌شد و تصمیمات آنها را رد نمی‌کرد، بلکه تنها درجایگاه مشاور و راهنما با فرزندان خود سخن می‌گفت. اکنون بیش از دو ماه از رحلت آیت‌ا...هاشمی می‌گذرد و فائزه هنوز دلتنگ است، اما اجازه نمی‌دهد این دلتنگی تاثیری بر روند فعالیت‌های او داشته باشد.

اولین انتخابات بدون آیت‌ا...هاشمی

فائزه‌هاشمی درباره برگزاری اولین انتخابات بدون حضور آیت‌ا...‌هاشمی به ایسنا گفت: درباره رفتار اصولگرایان در این انتخابات خیلی نمی‌توان صحبت کرد، چرا که آنها منش، مشی و روش‌های خود را دارند و درباره اینکه فوت آقای‌هاشمی تا چه میزان روی آنها تاثیر بگذارد و تا چه میزان تغییر رفتار داشته باشند نظری ندارم. تلاش‌های اصولگرایان زیاد موفقیت‌آمیز به نظر نمی‌آید، حداقل من درحال حاضر این گونه می‌بینم. در این جریان نیز همه اصولگرایان حضور ندارند، بخش مهمی از اصولگرایان هستند؛ قسمتی از تفرقه‌های موجود در این جریان به آنها برمی‌گردد و اکنون به جبهه نیروهای مردمی انقلاب نپیوستند. حالا باید ببینیم چه پیش می‌آید. البته اگر به وحدت برسند، می‌توانند برای آقای روحانی رقیب و خطری جدی باشند. در غیر این‌صورت انتخابات قبلی تکرار می‌شود. البته این پیش‌بینی است و باید دید در این سه ماه باقیمانده چه وقایعی روی می‌دهند. فرزند آیت‌ا...‌هاشمی درباره نظر پدرش در خصوص انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: در انتخابات‌های اخیر به خصوص انتخابات ۹۲ و ۹۴، آقای‌هاشمی روی وحدت اصلاح‌طلبان تاکید داشتند و نهایتا همین وحدت باعث پیروزی شد. آقای‌هاشمی نیز تلاش می‌کردند که فضا همراه با شخصیت‌های موثر دیگر مانند رئیس دولت اصلاحات، حسن آقا و آقای ناطق نوری و سران اصلاحات به سمت این وحدت هدایت شود. در حال حاضر نیز رحلت آیت‌ا...‌هاشمی باید اصلاح‌طلبان را تقویت کند یا حداقل این فکر را در آنها ایجاد کند که آرمان‌ها، تفکرات و مشی آیت‌ا...‌هاشمی بخصوص در انتخابات را ادامه دهند. به هر حال اختلاف طبیعی است و اگر اختلافاتی هم وجود دارد، باید به این سمت برویم که چالش‌ها برطرف شود و با وحدت قوی‌تر و بهتر در انتخابات‌های پیش رو ظاهر شویم. رمز و راز پیروزی اصلاح‌طلبان همین است.

تاکید آیت‌ا...‌هاشمی بر وحدت

فائزه‌هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا مرحوم‌هاشمی درباره انتخابات با فرزندانش صحبتی داشتند، بیان کرد: این‌طور نبود که آقای‌هاشمی با ما صحبت کنند، ما صحبت می‌کردیم و ایشان جواب ما را می‌دادند. آقای‌هاشمی بر ایجاد وحدت و ریاست جمهوری آقای روحانی تاکید داشتند. البته انجام گفت‌وگو با آقای روحانی مطرح بود که اگر اصلاح‌طلبان، مردم، خط‌مشی‌ها و سیاست در این دوره زیر سوال است، با آقای روحانی گفت‌وگویی انجام شود تا به مشی هماهنگی با هم برسیم و این‌طور نباشد که اصلاح‌طلبان در هر شرایطی از آقای روحانی حمایت کنند. البته این حمایت صورت می‌گیرد، اما انتظار این است که گفت‌وگوی سازنده‌ای انجام گیرد تا خلأها و مشکلات این دوره چهارساله و انتقادات اصلاح‌طلبان مورد ارزیابی قرار گیرد. آقای‌هاشمی یک بار گفته بودند که این گفت‌وگو باید انجام شود تا آقای روحانی نسبت به حمایت اصلاح‌طلبان، مسئولیتی داشته باشد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد توقعات اصلاح‌طلبان از روحانی گفت: این موارد را باید به خود آقای روحانی بگوییم. البته در این چند سال نقدهایی داشتیم که بعضا با ایشان مطرح شده است. مسائلی همچون بازنگری در سیاست‌های اقتصادی که مردم آثار کارهای دولت را ببینند، مسائل حزبی و تقویت این افکار و آرمان‌ها در کشور، مشکلات جوانان و زنان که البته من در سال آخر دولت از عملکرد آقای روحانی در حوزه زنان راضی‌تر هستم.

تخریب‌های برنامه‌ریزی شده

دومین دختر آیت‌ا...‌هاشمی درباره آخرین دیدار با آیت‌ا... اظهار کرد: آخرین بار جمعه در عقد لیلی دختر یاسر، آیت‌ا...‌هاشمی را دیدم. صحبت خاص و دو نفره‌ای هم در آن روز با هم نداشتیم. فائزه‌هاشمی درباره روز رحلت آیت‌ا... و اینکه چطور خبر فوت ایشان را شنید، توضیح داد: من آن روز قرار دیداری با آقای‌میرزاده در منزل ایشان داشتم. وقتی رسیدم، خانم میرزاده موضوع را به من گفت و از آنجا با هم حرکت کردیم. وی درباره وصیتنامه آیت‌ا...‌هاشمی گفت: در جریان جزئیات دستنوشته‌های سیاسی آقای‌هاشمی نیستم و فقط می‌دانم که این دستنوشته‌ها به نوعی اندیشه سیاسی ایشان است. تخریب‌ها علیه آقای‌هاشمی با برنامه‌ریزی و به صورت تشکیلاتی و سازمانی انجام می‌شود. این کارها با برنامه انجام می‌گیرد و تصادفی نیست. شایعات، تخریب‌ها، تهمت‌ها و دروغ‌ها تصادفی در نمی‌آید و تصور می‌کنم در برهه‌های زمانی مختلف برخی افراد به صورت تشکیلاتی و سازمانی و با برنامه‌ریزی این مسائل را ایجاد می‌کنند تا در فرصتی که می‌خواهند، از آنها بهره برداری کنند. به طور مثال بعد از فوت بابا چندین شایعه درباره خود من مطرح شد، اینکه من قصد مهاجرت دارم و می‌خواهم از ایران بروم، در حالی که این قضیه هیچ پایه‌ای ندارد. یا اینکه به نقل از من گفته شد که با کالبدشکافی موافقت نشده و یا من و محسن و یا من و مهدی با هم دعوا کرده‌ایم. به نظر من این شایعات همه با برنامه‌ریزی مطرح می‌شود و در زمانی از همه اینها بهره‌برداری خواهند کرد. وی ادامه داد: تمام مسائلی که در تمام این سال‌ها درباره خانواده و آقای‌هاشمی وجود داشته همگی با برنامه انجام گرفته و این افراد توصیه‌پذیر نیستند. فائزه‌هاشمی افزود: من اعتقاد دارم این دنیا محل مکافات است و همه نتایج کار خود را چه خوب و چه بد می‌بینند. البته فوت آقای‌هاشمی دوست، دشمن، مخالف و موافق را تحت تاثیر قرار داد و آن تشییع جنازه و برنامه‌های متعدد مردمی در سراسر کشور برگزار شد که به نظر چنین اتفاقی در تاریخ ایران کم‌نظیر بود. همین موضوع نشان داد که تمامی شایعات و دروغ‌ها و تهمت‌ها نتیجه نداده و خورشید پشت ابر باقی نمی‌ماند.

بعید است خلأ آیت‌ا...‌هاشمی از بین برود

وی درباره آینده سیاسی کشور، جریان اصلاحات و اعتدالیون در دوران فقدان آیت‌ا...‌هاشمی گفت: این موضوع به تدبیر اصلاح‌طلبان و معتدلان برمی‌گردد. البته رئیس دولت اصلاحات هستند و تدبیر و عقلانیت اصلاح‌طلبان می‌تواند آینده را روشن‌تر کند. از سویی بعد از انتخابات ۹۶ بهتر می‌توان نظر داد و گفت که آیا خلأ وجود آقای‌هاشمی پر می‌شود یا خیر. امیدواریم شرایطی فراهم شود که خلأ ایشان پر شود که البته بعید است. فائزه هاشمی درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها توضیح داد: بخش‌های استانی شورای عالی اصلاحات بسیار فعال هستند و قرار است تهران برای شورای سایر استان‌ها تصمیم‌گیری نکند و هر استان و شهرستان کاندیداهای خود را انتخاب کرده و نتیجه کار را به شورای عالی ارسال کنند. باید صبر کرد و دید چه افرادی ثبت‌نام کرده و تایید صلاحیت می‌شوند. البته به نظر می‌رسد خیلی از افراد شاخص اصلاح‌طلب می‌خواهند وارد انتخابات شوراها شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید