تمایل روسیه به دعوت از ایران برای حضور در نشست افغانستان در مسکو

کدخبر: ۱۶۳۵۵۷
انتقادات شدید کابل به نشست افغانستان در مسکو سبب شده است تا روسیه ترغیب شود ایران، هند و افغانستان را نیز به دور بعدی این مذاکرات دعوت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری آریانا نیوز، مسکو در ماه دسامبر نشستی را با حضور مقامات بلند پایه چین و پاکستان با موضوع حل پیچیدگی‌های امنیتی افغانستان برگزار کرد. این نشست با واکنش و انتقادات شدید مقامات افغان به دلیل عدم حضورشان در این رایزنی‌ها مواجه شد. هیچ نماینده‌ای از افغانستان در این نشست حضور نداشت.

چین و روسیه که نگران افزایش نفوذ داعش در افغانستان هستند، تلاش می‌کنند تا در دیپلماسی افغانستان نقش جدی‌تری ایفا کنند.

اما واکنش کابل، مسکو را ترغیب کرده است تا از نمایندگانی از ایران، افغانستان و هند برای شرکت در دور دوم این نشست دعوت کند. این در حالی است که آمریکا به عنوان یک بازیگر کلیدی در افغانستان به هیچ یک از این نشست‌ها دعوت نشده است.

ولادیمیر سافرونکوف معاون نماینده روسیه در سازمان روز جمعه در نشستی در شورای امنیت گفت: ما فکر می‌کنیم که اکنون زمان آن است متحدان‌مان در آسیای میانه و آمریکا نیز در این روند مشارکت داشته باشند.

در این راستا قرار است حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان روز 17 مارس (27 اسفند ماه) در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کند.

بنابر اعلام وزارت امور خارجه روسیه، دو طرف در این دیدار قرار است درباره وضعیت امنیتی و چشم انداز افزایش سازش ملی در افغانستان به علاوه راه‌های گسترش همکاری‌های چند جانبه در چارچوب رایزنی‌های منطقه‌ای مسکو در خصوص افغانستان گفت‌وگو کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید