شروط حذف مجازات اعدام برای حاملان مواد مخدر

کدخبر: ۱۶۳۵۶۶
سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و اتفاق نظر نمایندگان دستگاه های ذیربط مجازات اعدام از حمل مواد مخدر حذف شد و مصوبه برای نهایی شدن باید در صحن مجلس مطرح شود.

به گزارش میزان حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه کمیسیون متبوع خود مبنی بر حذف مجازات اعدام از حمل مواد مخدر گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و اتفاق نظر نمایندگان دستگاه‎های ذیربط مجازات اعدام از حمل مواد مخدر حذف شد و مصوبه برای نهایی شدن باید در صحن مجلس مطرح شود.

وی ادامه داد: مجازات اعدام برای حمل مواد مخدر مشروط به سه شرط است ابتدا اینکه مرتکب دست به اسلحه ببرد و یا حمل سلاح به قصد مبارزه باشد و در مواردی از اطفال و نوجوانان کمتر از 18 سال در حمل مواد مخدر استفاده کند و یا قبلا سوءپیشینه بالای 15 سال داشته باشد و این سوءپیشینه اجرایی شده باشد.

حجت‎الاسلام والمسلمین نوروزی با اشاره به اینکه در این مصوبه دو تبصره نیز تصویب شد، افزود: در یک مصوبه مقرر شد کسانی که نسبت به احکام پیشین خود عفو دریافت کرده بودند در صورتی که قانون جدید برای آن‌ها مزیت بیشتری داشته باشد می‌توانند از احکام این قانون استفاده کنند و در تبصره دیگری اینگونه مقرر شد که طبق ماده 10 قانون مجازات اسلامی این قانون مشمول کسانی که قبلا محکوم شده‎اند نیز می‎شود.

وی تاکید کرد: اگر چه قانون عطف به ماسبق نمی‎شود اما در اینجا چون مجازات خفیف اخص است نسبت به اشد، کسانی که پیش از این در جرایم مواد مخدر محکوم به اعدام شده بودند در صورتی که شرایط مصوب در قانون جدید را داشته باشند مشمول مجازات جایگزین اعدام خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی افزود: حمل مواد مخدر در صورتی که متهم سابقه‎ای نداشته باشد مجازات اعدام ندارد و در این خصوص نیز اموالی مصادره خواهد شد که از مواد مخدر به دست آمده باشد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: نسبت به تولید، توزیع و وارد کردن مواد مخدر اختلاف نظر وجود دارد به طوری که یک نظریه می‎گوید با توجه به اینکه افساد فی‌الارض صورت گرفته این افراد مشمول مجازات اعدام شوند و در نظریه‎ای دیگر بیان شده که مبنای فقهی اعدام افسادی است که همراه محاربه باشد، بنابراین عده ای موافق حکم اعدام برای این افراد و عده ای مخالف آن هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید