اولین آزمایشگاه سن‌یابی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شد

کدخبر: ۱۶۳۶۴۵
اولین آزمایشگاه سن‌یابی به روش لومینسانس نوری با محوریت فعالیت های زمین شناسی در ایران توسط موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تاسیس شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، موسسه ژئوفیزیک موفق به راه‌اندازی فاز یک آزمایشگاه سن‌یابی به روش لومینسانس نوری شد.

مرتضی فتاحی مسئول آزمایشگاه سن یابی و عضو هیات علمی موسسه ژئوفیزیک، گفت: این روش آخرین زمان را تعیین سن می کند که کوارتز و یا فلدسپار در معرض نور قرار داشته است، بنابراین نمونه در هنگام نمونه‌ برداری و انتقال به آزمایشگاه به هیچ‌وجه نباید در معرض نور قرار گیرد.

وی افزود: سال‌ها نمونه‌هایی را از ایران برداشت می‌کردیم و به دانشگاه آکسفورد انتقال و سن آنها را به ‌دست می‌آوردیم. ابتدا نمونه‌ها به روش متداول ارسال می‌شد، اما به ‌دلیل نوردیدگی غیرقابل انتظار برخی از نمونه‌ها در هنگام انتقال به خارج (احتمالاً به منظور چک‌کردن داخل نمونه‌ها) نتایج قابل استناد نبود.

عضو هیات علمی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ادامه داد: در سال ۸۶ با حمایت موسسه ژئوفیزیک و دانشگاه آکسفورد، آزمایشگاه آماده ‌سازی اولیه نمونه‌ها در زیرزمین موسسه تاسیس شد. سپس حجم هر نمونه به میزان قابل توجهی کاسته شد و امکان انتقال نمونه‌ها در کابین هواپیما میسر و مشکلات مذکور حل شد.

فتاحی گفت: در این دوران نه تنها قابلیت‌های این روش سن‌یابی برای تعیین سن زلزله‌های گذشته ایران با موفقیت آزمایش شد، بلکه با همکاری سایر متخصصان، نرخ لغزش برخی از مهم ‌ترین گسل‌های ایران، دوره بازگشت آنها و تحلیل خطر ناشی از آن گسل‌ها برای ساکنین اطراف گسل نیز بررسی شد.

وی تاکید کرد: با استفاده از سن رسوبات دریاچه‌های خشک، رودخانه‌ها ومخروط افکنه‌های دوران گذشته آب و هوایی منطقه شرق ایران بازسازی شد.

وی افزود: توانایی این روش سن‌یابی در مطالعات باستان‌شناسی و زمین‌شناسی ایران نیز آزمایش شده و برای اولین‌ بار در دنیا روشی برای تعیین زمان ساخت و آخرین لایروبی قنات توسط لومینسانس نوری ارائه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید