۵ برنامه غذایی برای دیابتی ها

کدخبر: ۱۶۴۱۴۹
مطالعات و تحقیقات متعدد نشان داده اند که مشکل دیابت هم اکنون یک بیماری همه گیر جهانی محسوب می شود و تعداد زیادی از مردم سرار دنیا با سرعتی چشمگیر طی چند سال گذشته به این بیماری مبتلا شده اند. افراد دیابتی باید بک برنامه غذایی مناسب داشته باشند.

 

با توجه به سبک زندگی معاصر که بی تحرکی از خصوصیات آن به شمار می رود گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند؛ در عین حال هیچ درمانی هم تاکنون در زمینه معالجه این بیماری وجود ندارد.

به گزارش بهداشت نیوز، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و پیروی از برنامه غذایی سالم به گفته بسیاری از محققان می تواند به مبتلایان کمک کند که مدیریت بهتری بر بیماری خود داشته باشند.

از جمله مواردی که باعث مدیریت بهتر در این زمینه می شود، کنترل سطح قند خون به عنوان راهکاری حیاتی، و مصرف غذاهایی است که سطحی سالم از قند را در خون حفظ کند و از ایجاد دیابت در افراد جلوگیری کند.

مدیریت بهتر دیابت با این برنامه غذایی

چند دستور یا راهنمایی درباره خصوصیات برنامه غذایی مناسب برای این افراد در ادامه ذکر شده است:

بر مصرف غذاهایی بیشتر تمرکز کنید که غنی از فیبر باشند؛ همانند سبزیجات، میوه ها، آجیل و حبوب (مثل لوبیا، نخود و عدس)، و سبوس گندم. این مواد غذایی باعث کمک به هضم بهتر و کنترل سطح قند خون می شود و همچنین می تواند کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی را در بدن جبران کند.

میوه هایی بخورید که شکر طبیعی کمتری دارند؛ مثل سیب، گوآوا، پاپایا. در عین حال، از انبه، موز و انگور که حاوی قند بالایی هستند کمتر استفاده کنید.

از خوردن غذاهایی با شیرینی زیاد اجتناب کنید؛ همچنین از مواد غذایی اشباع و پرنشاسته نیز که حاوی چربی ترانس هستند خودداری کنید.

مصرف لبنیات پرچرب و پروتئین های حیوانی همچون گوشت گاو، هات داگ، سوسیس و بیکن را که پر از چربی های اشباع نیز هستند تا حد امکان محدود کنید.

به جای مصرف پر و پیمان غذا در وعده های نامنظم و دور از هم، وعده های غذایی کوچک اما در فواصل منظم و نزدیک به هم مصرف کنید تا بهتر بتوانید میزان قند خونتان را کنترل کنید.

به یاد داشته باشید که بیماران دیابتی باید در برنامه غذایی خود وعده هایی را بگنجانند که کربوهیدرات ها کمتر، فیبرها بیشتر و مقادیر پروتئینه، ویتامین ها و مواد معدنی به میزان کافی برای بدنشان تامین شود. این افراد باید مصرف غذاهای چرب و شیرین را نیز بشدت تحت کنترل و تا حد زیادی تحت پرهیز قرار دهند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید