انتقاد قالیباف از عملکرد دولت

کدخبر: ۱۶۴۴۰۷
مرتضی عزتی اقتصاددان موافق دولت روحانی در برنامه مناظره گفت: اینکه فلان شخصیت دینی درباره اقتصاد نظر می‌دهد یکی از مشکلات اقتصادی ماست و نباید سیاست اقتصادی را دیکته کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرتضی عزتی اقتصاددان به‌عنوان موافق دولت در برنامه مناظره با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصادی در مدت یک سال یا 2 سال جواب نمی‌دهد، گفت: باید برنامه ریزی بلندمدت داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید مبنای سیاست گذاری خود را علم اقتصاد بگذاریم؛ علمی که در همه دنیا آزمایش شده و جواب داده است و اگر غیر از این مسیر را طی کنیم مانند سال‌های گذشته رشد اقتصادی پائینی خواهیم داشت.

عزتی افزود: این وضع حاصل سیاست‌های اقتصادی نادرست کشور است اما بخشی از سیاست‌ها در اقتصاد کشور در اختیار دولت و بخشی در اختیار مجلس از طریق قانون گذاری و بخشی از سیاست‌های کلان و کلی اقتصاد کشور را مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم و رهبری ابلاغ می‌کنند، بخشی دیگر از اقتصاد هم در دست نهادهای عمومی غیردولتی و غیرخصوصی است و بخشی هم در اختیار نیروها و بخش‌های دیگر اقتصادی است و دولت هم سهمی در اقتصاد دارد.

وی تأکید کرد: علم اقتصاد تنها راه سیاست گذاری درست اقتصادی است.

عزتی گفت: بسیاری از کسانی که مدعی دانش اقتصادی در ایران و منتقد علم اقتصاد هستند مکتب اقتصادی و علم اقتصاد را با هم قاطی می‌کنند در حالی که این دو کاملاً ساختار متفاوتی دارند.

این اقتصاددان با بیان اینکه علم، ثابت و یکسان است و این گونه نیست که مخصوص کسی باشد، افزود: برخی‌ها فکر می‌کنند با شعار و سیاست‌زدگی می‌توانند اقتصاد را اداره کنند اما 40 سال است که نتوانستیم با این طرز تفکر، موفق شویم.

عزتی اضافه کرد: علم‌ستیزی را در کشور رواج می‌دهیم در حالی که علم اقتصاد مبنا و پایه پیشرفت همه کشورهای دنیاست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت در حداکثر قدرت در وضعیت تعریف‌شده جمهوری اسلامی ایران حدود 7 تا 8 درصد در نرخ رشد اقتصادی می‌تواند مؤثر باشد، گفت: در مقاطعی از جمله پس از سال 1376 که علم اقتصاد، مبنا بود رشد اقتصاد به بیش از 8 درصد رسید و روند رو به رشد ادامه داشت و تورم کاهش یافت اما در دوره‌های دیگری که سیاست‌های اقتصادی، کمتر بر مبنای علم اقتصاد بود اقتصاد افت کرد و تورم افزایش یافت.

وی افزود: در 4 سال اخیر هم این گونه بود و تورم از 35 درصد به 8 درصد کاهش و رشد اقتصادی از منفی 6 درصد به مثبت 7 درصد افزایش یافت.

عزتی با اشاره به اینکه فشار تحریم به‌قدری برای دولت مشکل ایجاد کرد که اقتصاد در حال فلج شدن بود، گفت: اقتصاد در جهان، رشد منفی 6 درصد را به‌ندرت می‌تواند تحمل کند و این رشد منفی و تورم 35درصدی، مردم را بدبخت می‌کند و به همین علت شاخص فلاکت در دولت قبل در اوج خود بود اما دولت فعلی این تحریم‌ها را برداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه فلان شخصیت دینی درباره اقتصاد نظر می‌دهد یکی از مشکلات اقتصادی ماست و نباید سیاست اقتصادی را دیکته کند.

وی افزود: شخصیت دینی باید درباره دین نظر دهد همان گونه که یک پزشک هم باید در زمینه پزشکی اظهار نظر کند و همان گونه که یک معلم اقتصاد نباید فتوای شرعی دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید