رقابت کارگردان «ماجرای نیمروز» و ابراهیم حاتمی‌کیا

کدخبر: ۱۶۴۴۲۹
نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری برگزار شد و اسامی نامزده‌های چهره‌های سال هنر انقلاب اسلامی اعلام شد.

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری و منیژه آرمین دبیر هنری نهمین دوره جشنواره سراسری داستان انقلاب صبح امروز 15 فروردین در حوزه هنری برگزار شد.

 

فاضل نظری در ابتدای این نشست هفت چهره نامزد هنر انقلاب را معرفی کرد و اظهار داشت: «محمدرضا بایرامی برای رمان «لم یزرع»، حمید حسام برای کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، حسن روح‌الامین برای مجموعه آثاری که در بخش هنرهای تجسمی با محوریت عاشورا و انقلاب داشته، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهناز ضرابی‌زاده برای کتاب «گلستان یازدهم»، محمدحسین مهدویان نویسنده و کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» و ابراهیم حاتمی‌کیا برای «بادیگارد» هفت چهره هنری نامزد این دوره از هنر انقلاب هستند. از میان این هفت نامزد تا پایان هفته پنج نامزد نهایی معرفی خواهند شد.»

معاون هنری حوزه هنری در خصوص هنر انقلاب گفت: «شهید آوینی که سال‌هاست شربت شهادت نوشیدند از همکاران حوزه هنری بودند و سال‌هاست که سالروز شهادت ایشان، به نام هنر انقلاب نامیده شده است. هنر لطیف‌ترین آفریده بشر و محل گفت وگوی روح انسان‌ها با همدیگر است. اگر رشته‌های محتلف علمی و فنی برای نیازهای جدی و این دنیایی کنار هم قرار گرفتند، هنر می‌تواند پاسخگوی نیازهای فراتر از جسم باشد. شعار هفته انقلاب هم هنر متعهد به حقیقت است. هرچه هنر جهان شمول‌تر راهش به تعالی نزدیک‌تر است. امسال نیز هفته هنر انقلاب در سراسر کشور در حوزه‌های هنری برگزار می‌شود و برنامه‌های متنوعی از دیدار مسئولان حوزه هنری با هنرمندان تا برگزاری برنامه‌های هنری را شامل می‌شود.»

او افزود: «در هفته هنر انقلاب غبارروبی گلزار شهدای انقلاب را خواهیم داشت. به مزار شهید آوینی و در گذشتگان هنرمند خواهیم رفت. آثار تازه منتشر شده حوزه هنری شامل خاطرات، شعرهای و کتاب‌های دیگر رونمایی خواهد شد و شب‌های شعر هفته انقلاب در بسیاری از شهرستان‌ها برگزار می‌شود. نمایش‌های خیابانی، برنامه‌های تلویزیونی در شبکه‌های استانی و ملی برگزاری هفته فیلم مستند با بررسی برخی آثار مستند و اکران فیلم‌های برجسته و پر مخاطب از جمله برنامه‌های دیگر در این هفته است. جشن‌های ویژه هنر را همزمان با میلاد فرخنده امام علی (ع) برگزار می‌کنیم.»

معاون هنری حوزه هنری با اشاره به برگزاری جشنواره بچه‌های مسجد در هفته انقلاب، اظهار داشت: «اختتامیه جشنواره بچه‌های انقلاب را در نیمه اول سال 96 برگزار خواهیم کرد. در سراسر کشور برنامه‌هایی تحت عنوان راویان حقیقت خواهیم داشت و در این برنامه برای کسانی که از میان ما رفتند، از جمله حمید سبزواری و احمد عزیزی بزرگداشت برگزار می‌کنیم. در حوزه طنز نیز نشست بررسی طنز و رونمایی از کتاب «همیشه استاد» را خواهیم داشت.»

نظری ادامه داد: «خانه عکاسان ایران نمایشگاه‌های متناسب با موضوع هنر انقلاب برپا خواهد کرد و مرکز موسیقی نیز کنسرت پژوهشی برگزار می‌کند. دیدار با خانواده‌های فقید و شهید از جمله شهید باغبانی و برخی از شهدای مدافع حرم که فیلمساز و نویسنده بودند، از برنامه‌های دیگر حوزه‌های هنری در هفته هنر انقلاب است و افتتاحیه از برگزیدگان فعال و ممتاز حوزه‌ هنری تقدیر می‌کنیم.»

همچنین منیژه آرمین دبیر هنری جشنواره داستان انقلاب در این نشست خبری اظهار داشت: «20 فروردین اختتامیه دوره نهم جشنواره داستان انقلاب برگزار خواهد شد که 449 اثر به دبیرخانه رسیده است که این تعداد از سوی 242 نویسنده ارسال شده است.»

او افزود: «در بخش داستان کوتاه نوجوان 65 اثر، در بخش رمان نوجوان 29 اثر به دبیرخانه رسیده است. همچنین 276 اثر در بخش داستان کوتاه بزرگسال و 79 اثر نیز در بخش رمان بزرگسال به دبیرخانه این دوره رسیده است. اما در مرحله دوم ریزش‌هایی صورت گرفت و پس از داوری‌ها در بخش داستان کوتاه نوجوان 11 اثر، در بخش رمان نوجوان 9 کار و 56 اثر در بخش داستان کوتاه بزرگسال و 20 رمان نیز در بخش بزرگسال به بخش بعد راه یافتند.»

دبیر هنری نهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب گفت: «تعداد بانوان شرکت‌کننده 115 نفر است و باقی که 127 نفر هستند، نویسنده‌های مرد هستند. متاسفانه در بخش نوجوان آثار درخشانی به دبیرخانه نرسید که این مسئله جای تامل دارد و لازم است جلساتی با حضور نویسندگان کودک و نوجوان، روانشناسان و مخاطبان این حوزه برای آسیب‌شناسی برپا شود.»

او با تاکید بر اینکه ما جناحی عمل نکرده‌ایم، گفت: «ما در داوری‌ها جناحی عمل نکرده‌ایم و برای داوران این طور نبوده که هر اثری قابل قبول باشد؛ بلکه محتوا و ساختار مهم بوده است.»

آرمین در پایان از رونمایی برخی رمان‌های منتخب سال‌های قبل در مراسم اختتامیه خبر داد و گفت: «خوشحالم امروز داستان انقلاب زیر مجموعه هنر انقلاب شمرده می‌شود؛ چرا که در واقع نویسندگی هم هنر است.»

بر اساس این گزارش هفته هنر انقلاب اسلامی از 19 تا 25 فروردین در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

مراسم انتخاب و تجلیل از چهره سال فرهنگی انقلاب اسلامی، امسال همراه با اختتامیه نهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب هم‌زمان با هفته هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید