آیا این دو با هم رقابت می کنند؟

کدخبر: ۱۶۴۴۴۷
روزنامه اعتماد نوشت: آشفته بازار اصولگرایی اگر تا چندماه پیش هیچ کاندیدایی نداشت حالا با انبوهی از بازیگران سیاسی روبه‌رو شده است. اسم پشت اسم است که می‌آید تا شاید بتوان یکی از آنها را کاندیدای نهایی اصولگرایان برای رقابت مقابل حسن روحانی نشاند.
آیا این دو با هم رقابت می کنند؟

در میان اسامی تکراری که در ماه‌های اخیر مطرح می‌شد اما یکی دو ماهی است که یک اسم بیشتر مطرح است؛ ابراهیم رییسی که یک سالی است مسوولیت آستان قدس رضوی را برعهده گرفته است. اگر تا دیروز تاکید داشت که خدمت به زائران امام رضا را اولویت کاری خود می‌داند حالا برای اعلام کاندیداتوری‌اش قدم‌هایی برداشته است. زمزمه‌ها در مورد آمدن یا نیامدن سید ابراهیم رییسی آنقدر تایید و تکذیب شده است که شاید این روزها کمتر اصولگرایی بداند که رییسی کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود یا خیر. با این همه آنچه که مشخص است این است که اصولگرایان این‌بار نمی‌خواهند با لوگوی یک کاندیدای شکست خورده مثل محسن رضایی یا محمدباقر قالیباف یا حتی سعید جلیلی به صحنه انتخابات بیایند و خوب می‌دانند که کاندیداهای عادی همچون پرویز فتاح هم نمی‌تواند آنها را مقابل حسن روحانی بالا بیاورد. همین هم شد که آنها دنبال گزینه‌ای گشتند تا سابقه شکست در انتخابات را نداشته باشد. همین هم شد که سراغ سید ٥٧ ساله‌ای رفتند که یک سالی از امضای حکم تولیتش بر آستان قدس رضوی توسط مقام معظم رهبری می‌گذشت. رییسی حالا شاید تنها امید اصولگرایان برای پیروزی و وزن کشی که قرار است روز ٢٩ اردیبهشت ماه در کشور رخ بدهد  باشد. وزن کشی‌ای که تا اینجای کار سنگین وزن‌ترین آن «حسن روحانی» است.

تکلیف معلوم اصلاح‌طلبان

تکلیف اصلاح‌طلبان معلوم است. کسی به گزینه‌ای جز «حسن روحانی» فکر نمی‌کند. حتی اسم آوردن از گزینه «کاندیدای پوششی» هم به نوعی تبدیل به یک حاشیه جزیی شده است. تکلیف معلوم اصلاح‌طلبان این ترس را در میان اصولگرایان به وجود آورده است که خرداد ٩٢ و اسفند ٩٤ یک‌بار دیگر تکرار شود. تلاش اصولگرایان از تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب آغاز شد؛ جبهه‌ای که بنا بود کاندیدای نهایی اصولگرایان را مشخص کند و آنگونه که خبر می‌رسد قرار است پنجشنبه این هفته در نشست خود پنج کاندیدای نهایی شان را مشخص کنند. همین هم باعث شده است که منابع نزدیک به ابراهیم رییسی اعلام کنند که او تصمیمش برای کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری را روز ١٧ فروردین ماه یعنی همزمان با نشست جمنا اعلام می‌کند. این نشان می‌دهد که ابراهیم رییسی با اصولگرایان اتمام حجتی کرده است که یا با حمایت تمام قد آنها به صحنه می‌آید یا آنکه ماندن در تولیت آستان قدس را به پاستور ترجیح می‌دهد. پنجشنبه‌ای که از راه برسد برای اصولگرایان آینده روشن‌تر می‌شود. می‌دانند که می‌توانند با یک کاندیدای شکست نخورده به صحنه انتخابات بیایند یا آنکه بازهم در روزهایی که تنها چند روز تا ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است بدون کاندیدا بمانند. با این همه رسانه‌های اصولگرا در روزهای گذشته ترجیح داده‌اند مانور اصلی شان را روی ابراهیم رییسی بگذارند و در مورد سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف سکوت کنند. هرچند که در این میان هم هستند اصولگرایانی که مسیر خودشان را می‌روند. مهرداد بذرپاش حالا چند ماهی است که فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده است و سخنرانی‌های منظمش نشان می‌دهد آنچنان تمایلی به کنار رفتن ندارد. هر چه که هست این روزها ابراهیم رییسی ٥٧ ساله برای خیلی از اصولگرایان شخصیت محبوبی است که البته سابقه اصولگرایان نشان می‌دهد در مورد حمایت از یک نفر آنچنان نمی‌توانند ثابت قدم باشند.

آیا رییسی و روحانی باهم رقابت می‌کنند؟

انتخابات ٩٢ یک بازیگر اصلی داشت. از همان مناظرات انتخاباتی مشخص بود که حسن روحانی با اطلاعات به روز و جواب‌های مدونش جایی جدا از سایر کاندیداهای آن انتخابات دارد. همین هم باعث شد که اصلاح‌طلبان بر تکیه به او به عنوان تنها کاندیدای انتخابات تاکید داشته باشند. این روزها اما در میان همه گمانه‌زنی‌هایی که در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم مطرح می‌شود سوال اصلی این است که آیا حسن روحانی و ابراهیم رییسی با یکدیگر رقابت خواهند کرد؟ مردانی که همین حالا هم در مجلس خبرگان رهبری چند صندلی با هم فاصله دارند و لنزها تصاویر بسیاری از آنها را کنار هم ثبت کرده است. با این همه رقابتی که شاید میان روحانی و رییسی برقرار شود یک رقابت دیدنی است. مناظره‌های انتخاباتی دیدنی در پیش است و وزن اصولگرایان قرار است یک ماه و نیم دیگر مشخص شود. شاید حسن روحانی هم از اینکه برای انتخابات رقیبی شکست نخورده داشته باشد استقبال کند تا مناظرات انتخاباتی ماه آینده کمی رنگ و بوی جذابیت به خود بگیرد. حال باید دید که آیا دو مردی که هم حوزه را دیده‌اند و هم دانشگاه با یکدیگر رقابت می‌کنند یا خیر؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید