فریبکاری تولید کنندگان لپ تاپ!

کدخبر: ۱۶۴۶۷۱
اغلب تولید کننده های لپ تاپ ها در یک مورد خاص مشتری های خود را فریب می دهند.
فریبکاری تولید کنندگان لپ تاپ!

به طور حتم برای شما نیز پیش آمده است که در هنگام خرید یک لپ تاپ و یا مطالعه مشخصات فنی آن، عمر باتری را نیز مشاهده کرده اید. از آنجایی که یک نوت بوک و یا الترابوک کامپیوتری پرتابل و قابل حمل است که گاها از پریزهای برق شهر به دور است، عمر باتری داخلی آن از جمله موارد مهم و قابل استناد است که در هنگام خرید مورد توجه قرار می گیرد. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که زمان اعلام شده توسط کمپانی ها تا چه حد صحیح و قابل اعتماد است؟ زمانی که یک نوت بوک می تواند از باتری داخلی استفاده کرده و روشن بماند، بر اساس معیارهایی است که همه شرکت ها لحاظ می کنند. به عنوان مثال کار با اینترنت در زمان اتصال Wi-Fi و روشنایی 60 الی 70 درصدی نمایشگر، انجام بازی با نوت بوک های گیمینگ و حتی شرایط دمایی و سنجش خنک کننده، استفاده از ذخیره ساز و نوع آن به همراه ظرفیت، استفاده از سامانه های Back Light در صفحه کلید، پخش فایل های مولتی مدیا و میزان صدای خروجی، استفاده از ODD و... مواردی از این دست می تواند در امتیاز و زمان نهایی موثر باشید. مدتی است که با توجه به کاهش مصرف سخت افزارها، طول عمر باتری داخلی لپ تاپ ها نیز افزایش یافته است؛ اما ظاهرا کمانی های تولید کننده در ارائه طول عمر واقعی باتری های خود اغراق کرده و زمان های اعلام شده آنها با حقیقت جور در نمی آید!

تحقیقات جدید حاکی از آن است که تقریبا تمام کمپانی های تولید کننده لپ تاپ در زمینه ارائه زمان صحیح شارژ باتری داخلی لپ تاپ های خود دروغ گفته و زمان نگهداری شارژ آنها با واقعیت سازگاری ندارد. در یک آزمون کلی و تخصصی، تعداد 67 لپ تاپ جدید مورد بررسی قرار گرفته اند؛ این نوت بوک ها از برندهای مطرح جهان مانند اپل، ایسر، ایسوس، دل، اچ پی، توشیبا و لنوو است. در حال حاضر اپل با مک بوک های خود تنها برندی است که در زمینه طول عمر واقعی کامپیوترهای خود اغراق نکرده و زمان واقعی شارژ باتری آنها با زمان اعلام شده از سوی کمپانی کاملا مطابقت دارد. در این آزمایش 8 لپ تاپ از برند ایسر، 3 لپ تاپ از برند اپل، 8 لپ تاپ از برند ایسوس، 10 لپ تاپ از برند دل، 12 لپ تاپ از برند اچ پی، 20 لپ تاپ از برند لنوو و 6 لپ تاپ از برند توشیبا در آن مورد بررسی قرار گرفتند.

در دیگر آزمون های به عمل به آمده به جز مک بوک های اپل، اتفاقات جالب توجهی روی داد؛ به عنوان مثال لپ تاپ Lenovo Yoga 510 به ادعای کمپانی می تواند تا 5 ساعت شارژ را ارائه دهد و این در حالی است که در واقعیت طول عمر بدون استفاده از برق شهر تنها 2 ساعت و 7 دقیقه بود. لپ تاپ HP Pavilion 14-al115na و Dell Inspiron 15 5000 می توانند حداکثر 4 ساعت و 25 دقیقه و 3 ساعتو 58 دقیقه دوام آورند و این در حالی است هر دو کمپانی مدعی طول عمر 9 و 7 ساعت بوده اند. کمپانی دل در پاسخ به این سوال که چرا که زمان شارژ باتری ها با اعلام آنها متفاوت است گفت: این مسئله به نوع کاربرد و استفاده ی کاربران مربوط است؛ شیوه استفاده از هر فرد از لپ تاپ متفاوت است و این دقیقا مانند رانندگی با یک خودرو است که به نسبت راننده ی آن، مقدار سوخت و مسافت پیموده شده متغییر است. HP نیز در پاسخ به سوال مشابه گفت: آزمایش های ما با توجه به نرم افزارهایی مانند آفیس بوده و ما زندگی واقعی کاربران را مد نظر قرار می دهیم. داستان هر چه که باشد، تقریبا در اکثر موارد طول عمر عنوان شده با عمر واقعی باتری نوت بوک ها همخوانی ندارد؛ این عدم هماهنگی گاها به چند ساعت نیز می رسد!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید