لاریجانی: بهانه آمریکا برای حمله به سوریه تصنعی است

کدخبر: ۱۶۴۸۹۷
به رسمیت شناختن قدس‌غربی توطئه بزرگی است|سلاح‌های شیمیایی از کدام مرز به سوریه رسید؟

 به گزارش خبرآنلاین،‌دقایقی از جلسه علنی امروز مجلس به تذکرهای نمایندگان در مورد حمله آمریکا به سوریه اختصاص یافت، رئیس مجلس نیز خواهان بررسی فوری این موضوع در کمیسیون امنیت ملی شد و گفت: آمریکادغل کاری انجام داد تا فضای تنفسی برای تروریست‌ها ایجاد کنند.

تذکر حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس دهم در جلسه علنی امروز- دوشنبه،‌21 فروردین- به موضوع حمله آمریکا به سوریه و لزوم پیگیری این موضوع از سوی مجلس، اختصاص یافت.

فلاحت پیشه در تشریح تذکرش، گفت: اتفاقاتی در منطقه در حال شکل گرفتن است، انتظار ما از هیئت رئیسه این است که یک جلسه را به صورت غیرعلنی برگزار کند تا مجلس به وظیفه خود عمل کند، ما توطئه بزرگی در منطقه را شاهد هستیم که شروعش با حمله نظامی آمریکا در سوریه بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، تاکید کرد: «در عراق هم زمانی که سیر قهقرایی تروریست ها آغاز شد، آمریکایی ها وارد صحنه شدند، الان هم آقای ترامپ این کار را می کند. جناب آقای رئیس، مجلس در مقاطع حساس این‌چنینی اقدام کرده است و نامه به رئیس سازمان ملل نوشته است. ما می توانیم جلسه خاصی بگذاریم که بگوییم مجلس چه کند، سه قانون در مجلس هفتم و هشتم تصویب شده است که این قانون دقیقا نقض حقوق بشر و قانون اساسی ایرانی ها و مسلمان از سوی آمریکا را پیش بینی کرده است.»

قانون الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی جنگ شیمیایی، قانون الزام دولت به مقابله با نقض حقوق بشر در کشورهای اشغالگر در کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه، قانون الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی ترور، سه قانونی بودند که فلاحت پیشه به عنوان راه حل مقابله با اقدامات آمریکا علیه مسلمانان و ایرانی‌ها نام برد.

وی افزود: این روزهای روزهای خطیری است که روسای جمهوری ایران و روسیه و سوریه با هم حرف می زنند و فرماندهان نظامی این سه کشور با هم مسائل نظامی را مطرح می کنند، چون توطئه ای در راه است، مجلس نمی تواند طرح های عادی را به شرایطی که در منطقه وجود دارد اولویت دهد.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر، گفت: فکری که شما مطرح کردید درست است و این توطئه ای که در منطقه شکل گرفته از مدت ها قبل طراحی شده است، بهانه ای را برای یک ماجراجویی جدید در منطقه درست کردند. هم از نظر نظامات بین المللی این کار خلاف است و هم به این شیوه، تحریک کردند تا اقدامات تروریستی نضج و شکل بگیرد و این آتش فروزان تر شود. اما این آتش دامن خودشان را خواهد گرفت. به این سادگی نیست،‌تصور می کنند که یک حالت بزن و در رویی است، اما باید بدانند که شروع یک حالت ناپسند در منطقه است. فکر میکنم حرف آقای فلاحت پیشه درست است و کمیسیون امنیت ملی جلسه ای داشته باشید تا اقدامات سیاسی و دیپلماتیکی که باید پیگیری شود، مورد توجه قرار بگیرد.

اما تذکر در مورد حمله آمریکا به سوریه به همین نقطه ختم نشد، نمایندگان البته با تأخیر، زنجیره تذکرهایشان را آغاز کردند. نادر قاضی پور نماینده دیگری بود، که وقتی تریبون برای بیان تذکرش باز شد،‌ از لاریجانی رئیس مجلس خواست تا وساطت کرده،‌از وزارت کشور اجازه راهپیمایی اعضای خانه کارگر در رابطه با این موضوع بگیرد: ‌شما به وزارت کشور بگویید به ما اجازه دهد تا کارگرها شعار مرگ بر آمریکا به خاطر سیاست های کثیفش سر دهیم، وزارت کشور به ما مجوز سراسری بدهد و خانه های کارگر مسئولیت می پذیرد که در این راهپیمایی شرکت کند.

*رحیمی: به رسمیت شناخته شدن قدس غربی از سوی روسیه را بررسی کنید

علیرضا رحیمی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم نیز در اخطاری به موضوع به رسمیت شناختن قدس غربی از سوی روسیه،‌ پرداخت و گفت: باتوجه به نکته ای که آقای فلاحت پیشه در مورد سیاست های خصمانه آمریکا گفتند، احساس می کنیم اقدامی که روسیه برای به رسیمت شناختن قدس غربی انجام داد، ‌توطئه های بیشتری در سطح خاورمیانه برای کشورهای اسلامی در نظر گرفته است.

وی افزود: این موضوع ضرورت توجه مجلس، شورای امنیت ملی و مسئولان نظام را دو چندان می کند. هر چند ارتباط ایران با روسیه یک ارتباط دفاعی و اقتصادی است اما خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی از جمله رژیم غاصب اسرائیل جز مواردی هست که باید اتخاذ موضع سنگین تری انجام شود. متاسفانه در فضای انتخاباتی فعلی و فضای سیاسی داخلی این موضوع به این مهمی مورد غفلت قرار گرفت،‌ جا دارد این اقدام روسیه هم در کمیسیون امینت ملی مورد توجه قرار بگیرد.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید تشکیل جلسه دهد و این موضوع را بررسی کند.

سرانجام نوبت به سخنگوی کمیسیون امنیت ملی رسید تا در رابطه با برنامه های کمیسیون متبوعش برای بررسی موضوع حمله آمریکا به سوریه بگوید.نقوی حسینی گفت: آقای رئیس و همکاران محترم در جریان هستید که آمریکا در اقدامی تچاوزگرایانه خاک یک کشور مستقل را بر اساس بهانه های واهی مورد حمله و تجاوز قرار داد.البته روحیه تجاوزگری آمریکا مشخص است و به هر بهانه ای به عراق و افغانستان حمله کرد، به عراق به بهانه سلاح های شیمیایی حمله کرد اما هیچ سلاحی پیدا نشد،‌چون این سلاح ها از سوی خود آمریکایی ها در اختیار صدام قرار گرفته بود.مجلس باید موضع محکمی داشته باشد و کمیسیون امنیت ملی امروز جلسه خواهد داشت و پیشنهاد دوستان را بررسی خواهد کرد.

سرانجام صحبت های لاریجانی، مهر پایانی بر این تذکرها گذاشت.

*لاریجانی: معلوم است سلاح شیمیایی از کدام مرز به سوریه رسید

رئیس مجلس تأکید کرد: تذکرهای دوستان در یک وجه مشترکی بود،‌یعنی نمایندگان نسبت به اتفاقاتی که در منطقه می افتد هوشیار است.‌بعد از آنکه مسائل حلب و موصل به جایی رسید که تروریست ها از منطقه خارج شوند، آمریکا به نوعی به احیاگری برای جریان تروریست در منطقه دست زد،‌این بدترین و سفاک ترین راهی است که این ها انتخاب کردند چون بعد از 5 و  6 سال که این منطقه در غلیان جریان تروریستی قرار داشت تازه به سمت راه حل سیاسی سوق یافته بود.

وی افزود: آنها می خواهند این معادله را به هم بزنند. این اقدامی که رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها انجام دادند و بهانه ای را درست کردند که کاملا تصنعی است،‌چون معلوم است که  این سلاح های شیمیایی از کدام مرز به سوریه رسیده است، این ها برای این موضوع دغل کاری انجام دادند تا فضای تنفسی برای تروریست ها ایجاد کنند.اما باید بدانند که این مسئله به همین جا ختم نخواهد شد و آمریکایی ها باید بدانند وقتی تروریست های را نجات دادید،‌آنها مسیر خودشان را میروند،‌لذا موضوع امنیت منطقه موضوع مهمی برای جمهوری اسلامی است و مجلس هم آن را رصد خواهد کرد. برای خود امریکایی ها هم مشکل ایجاد خواهد کرد.

این صحبت های رئیس مجلس با احسنت پی در پی نمایندگان و شعار مرگ بر آمریکا همراه شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید