ترامپ فرشته نجات سعودی‌ها می‌شود؟

کدخبر: ۱۶۴۹۰۷
بی شک عربستان از حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه خوشحال است تا جایی که این اقدام را شجاعانه توصیف می کند، اما چرا عربستان تا این اندازه از یک حمله موشکی ابراز رضایت و خوشحالی می کند؟
به گزارش نامه نیوز، ترامپ ساعاتی پس از دستور شلیک 50 موشک تام هاواک به پایگاه هوایی نظامی الشعیرات در حمص سوریه، با برقراری تماس تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان، اولین تشویق و حمایت را از متحد خاورمیانه ای اش دریافت کرد تا نخستین چالش سیاست خارجی مرد موبورِ کاخ سفید با یک مداخله نظامی آغاز شود.

در میان همه واکنش های موافق و مخالف با این تصمیم عجولانه ترامپ اما واکنش ریاض قابل توجه بود، ملک سلمان این تصمیم ترامپ را اقدام شجاعانه‌ای که به نفع منطقه و جهان است، توصیف کرد و حمایت تمام قد خود را از آن اعلام کرد، اما چرا عربستان تا این اندازه از یک اقدام نظامی محدود آمریکا در سوریه ابراز شادمانی و رضایت می کند؟

ریاض و رویای سقوط اسد...

سوریه، یکی از زمین های جنگ نیابتی عربستان و متحدانش از یک سو و اسد و حامیانش از سوی دیگر بود، کشوری که طی بیش از 6 سال گذشته، با نزدیک به 400 هزار کشته و ده ها هزار زخمی و بیش از 7 میلیون نفر آواره، به خرابه ای تبدیل شده است، عربستان و قطر به همراه ترکیه و حامیان غربی این کشورها در طول 6 سال گذشته، حمایت مالی از گروه های مخالف اسد را متوقف نکردند و برکناری بشار اسد را تنها راهِ حل بحران جنگ این کشور خواندند.

جبهه سوریه اما به جز شکست برای عربستان و دیگر حامیان سقوط اسد نتیجه ای به همراه نداشت تا جایی که اخیرا، درخواست خود مبنی بر لزوم کناره گیری اسد را کنار گذاشته و خواستار برگزاری انتخابات و تشکیل دولت انتقالی در این کشور شدند. در چند ماه اخیر و پس از پیروزی های پی در پی ارتش سوریه که حمایت تمام و کمال ایران روی زمین و روسیه در حملات هوایی را داشتند و عربستان و قطر که روزی پیشنهاد حمله نظامی آمریکا به سوریه را به اوباما را داده بودند جبهه سوریه را به ایران و روسیه واگذار کردند و به تماشا نشستند.

رویای سقوط بشار اسد رو به زوال می رفت که دونالد ترامپ در کاخ سفید به ریاست جمهوری رسید تا بار دیگر واشنگتن به نقطه مرکزی و رهبری تلاش ها برای به دست گرفتن جنگ سوریه از روسیه و ایران تبدیل شود. ترامپ امید ریاض برای جان تازه گرفتن مخالفان مسلح و غیرمسلح اسد را زنده کرد تا شاید ورق جنگ سوریه پس از مدتها به سمت مخالفان اسد بازگردد.

دوران طلایی قدرت و نفوذ در انتظار عربستان؟

عربستان از این حمله خوشحال است چرا که بر این اندیشه است که حضور ترامپ در کاخ سفید و در پیش گرفتن سیاست خارجی خصمانه در قبال سوریه و ایران می تواند مسیر را برای تصمیمات و اقدامات بعدی ترامپ در منطقه باز کند. مسیری که می تواند نفوذ و قدرت رو به افول عربستان در خاورمیانه را به روزهای اوج خود برگرداند.

عربستان که در چند سال اخیر به تنهایی یارای مقابله با ایران را نداشت اکنون بر این باور است که می تواند با در اختیار داشتن حمایت ترامپ نفوذ ایران در منطقه را کاهش دهد و راه را برای سیادت و رهبری خود باز کند.

از سوی دیگر، عربستان بر این باور است که اکنون می تواند در جبهه های دیگر تنش در منطقه میان خود و تهران اثرگذار باشد و پرونده های یمن، بحرین و عراق را نیز با دست بالای خود حل و فصل کند، مساله ای که تاکنون از نتایج درخشانی برای ریاض به همراه نداشته است.

هرچه که هست ترامپ اکنون به فرشته نجات ریاض تبدیل شده است و تصمیمات بعدی رئیس جمهور جدید آمریکا می تواند رضایت مندی عربستان را به همراه داشته باشد. امری که بیانگر ناتوانی عربستان در پیش بردن سیاست های مورد نظر در منطقه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید