روحانی:یارانه اقشار آسیب‌پذیر باید افزایش یابد

کدخبر: ۱۶۴۹۱۷
روحانی تاکید کرد باید یارانه نقدی اقشار آسیب‌پذیرتر افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرآنلاین نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی رئیسی جمهوری کشورمان در ادامه نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی درباره وجه تمایز اولویت های اقتصادی رئیس جمهور در صورت رای آوری مجدد، گفت: در این جلسه ما راجع به بحث های انتخاباتی نمی خواهیم اصلا صحبت کنیم ولی اینکه دولت برای آینده چه برنامه‌ای دارد می توان به آن توجه شود. مساله یارانه برای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه بوده است و در چارچوب قانون باید ایجاد می شده است دولت تلاش کرده در چارچوب قانون یارانه را اجرا کند.

وی تصریح کرد: دولت یک بخشی از یارانه را به بخش هایی برده که اهمیت داشته است مثل بخش کشاوری. در این بخش ما پولی که برای گندم می دهیم با قیمت گندم در بازار بین المللی خیلی متفاوت است و چیزی حدود دو برابر است. این یعنی یارانه به کشاورز می دهیم، یا یارانه درمان که باید به جای 37 درصد مردم 6 درصد هزینه پرداخت کنند یعنی استفاده صحیح از یارانه.

رییس جمهور گفت: دولت باید تابع قانون باشد در چارجوب آنچه مجلس تصویب کرده است، قانون را اجرا می کند دولت بعدی هم در چارچوب مصوبات مجلس قانون یارانه را اجرا خواهد کرد. نظر شخصی من این است و به دوستان اقتصادی هم گفتم که اقشار آسیب پذیرتری در جامعه داریم اینکه یارانه یکسان دادند خیلی مشخص نیست مطلوب باشد، اقشار آسیب پذیر باید یارانه بیشتر بگیرند. از سال گذشته در حال برنامه ریزی هستیم یارانه اقشار آسیب‌پذیرتر بیشتر خواهد شد.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما قول داده بودید وضعیت اقتصادی بهبود بخشیده شود به نحوی که مردم نیاز به یارانه 45 هزارتومانی نداشته باشند، آیا به این وعده ها عمل شده است، گفت: درست است که ما باید به جایی برسیم که مردم ما نیازمند به یارانه نقدی نباشند. این حرف درستی است اما آیا این کار در ظرف 4 سال به نتیجه می رسد؟ کاری که در دولت کردیم این بود که یارانه نقدی را به جای اضافه کردن به بخش های خدمات اجتماعی و تولیدی بردیم. باید وضع زندگی مردم آنقدر خوب شود که مردم نیاز نداشته باشند. چطور باید اینکار شود.

روحانی ادامه داد: همه مردم باید مشغول به کار شوند، همه باید درآمد کافی برای زندگی داشته باشند، اگر می خواهیم همه شغل داشته باشند بدون فناوری و سرمایه گذاری و امنیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آیا امکانپذیر است؟ خب باید سرمایه زیادی از سوی کارآفرینان وارد بازار کنند دلشان به آینده قرص باشد. بعضی ها نمی دانم چرا ماشین دودی هستند و هرچه حرف می زنند فضا را سیاه می کنند. ما یک فضای روشن و ایرانی آباد داریم. برای چه این فضا را دودآلود می کنند به قول اقتصادی ها این عدم قطعیت را برای چه القا می کنیم.

رییس جمهور اظهار کرد: ما باید فضا را امیدوارنه کنیم باید همه تلاش کنیم، سرمایه جذب شود، سرمایه بیاید. مثلا یک تعداد هواپیما خریداری شد. نمی دانم چرا خرید این هواپیماهای نو به برخی ها برخورد. من هنوز نفهمیدم. گفتند ما نباید هواپیمای نو سوار شویم خب شما کهنه سوار شوید. در سال بیش از 4 میلیارد دلار مردم ما می دهند به شرکت های خارجی برای صندلی هایی که برای سفر می خواهند بگیرند ایا اشکالی دارد که ما خودمان این را از مردم بگیریم و به شرکت های خارجی ندهیم. خب ما نیاز به فعالیت داریم، باید صنعت گردشگری را پیش ببریم. این حرف به حق است کشور ما باید به روزی برسد که هیچ کسی نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد یک راه طولانی است که باید همه دست به دست هم دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید