علت درد های لگنی در خانم ها

کدخبر: ۱۶۴۹۶۷
دردهای لگنی از شایع ترین دردهای زنانه هستند که علل مختلفی در ایجاد آن نقش دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، دردهای لگنی از شایع ترین دردهای زنانه هستند که علل مختلفی در ایجاد آن نقش دارد.دردهای لگنی از علائم بسیار دشواری هستند که پزشک با آنها رو به رو است. این دردها می توانند به صورت حاد، سیکلیک (دوره ای) یا مزمن باشند. علل ناشی از دستگاه تناسلی این دردها بسیار متنوع هستند.

دردهای لگنی از شایع ترین بیماری های زنانه هستند و دردهای لگنی مطمئنا از دردهای شایعی است که خانم ها در طول زندگی خود متحمل می شوند.

شایع ترین علت درد مزمن لگن بعد از ۴۰ سالگی میوم ها هستند و معمولا دلیل این دردها با پرسش هایی که از بیمار می شود و زمان آن و ارتباطش با قاعدگی، رابطه زناشویی و علایم ادراری و در کنار آن برخی تست های تشخیصی مشخص می شود.

اما به طور کلی منظور از درد مزمن لگن، دردی است که شما حداقل به مدت ۶ ماه در قسمت های تحتانی کمر یا شکم داشته باشید. این درد ممکن است حتی با خواب، فعالیت و روابط شما تداخل داشته باشد و با خود مشکلات عدیده ای به بار آورد.

ممکن است هیچ مشکلی را ایجاد نکند و تنها به خطر بارداری، اختلالات گوارشی مانند نشانگان روده تحریک پذیر یا یک مشکل جدی و اورژانسی و تهدیدکننده حیات باشد. در ادامه با مهم ترین علل ایجاد این درد در زنان آشنا خواهید شد.

علل ایجاد دردهای لگنی در خانم ها

۱٫ تخمک گذاری

اگر بین دوران قاعدگی خود دچار دردهای کشنده و سوزشی می شوید، ممکن است زمان تخمک گذاریتان باشد. هنگام تخمک گذاری، تخمدان ها یک تخمک را همراه با مایع و کمی خون دفع می کنند که ممکن است باعث کمی درد در شکم شود. این درد بی خطر است و با گذشت چند ساعت برطرف می شود.

۲٫ نشانگان قبل از قاعدگی

نشانگان قبل از قاعدگی، حالتی است که در آن خلق افراد دچار نوسان می شود و می تواند باعث انقباض شکم، درد قسمت تحتانی پشت، سردرد، حساسیت پستان ها و آکنه شود.

تغییرات هورمونی دلیل اصلی این مشکلات است. استرس، عدم انجام ورزش و برخی کمبودهای ویتامینی ممکن است این علایم را بدتر کند. اگر نشانگان قبل از قاعدگی با کارهای روزمره تداخل ایجاد کند حتما با پزشک خود صحبت کنید و بدانید که تغییر شیوه زندگی و برخی داروها معمولا به کاهش نشانه های این درد منجر می شود.

۳٫ انقباضات قاعدگی

هر ماه، رحم لایه ای نو در آندومتریوم (جداره داخلی رحم) می سازد، به طوری که جنین بتواند در آن کاشته شده و رشد کند. اگر باردار نباشید، این لایه فروریخته و طی دوران قاعدگی از بدن دفع می شود. انقباضات قاعدگی وقتی رخ می دهد که رحم برای کمک به خروج خون منقبض می شود.

این انقباضات معمولا در قسمت تحتانی یا پشت ایجاد می شود و یک تا ۳ روز طول می کشد. قرار دادن یک پد گرم و استفاده از مسکن ها، این درد را کاهش می دهد.

۴٫ بارداری خارج رحمی

بارداری خارج رحمی، یک مشکل جدی و تهدیدکننده حیات است که نیاز فوری به درمان دارد. این حالت وقتی رخ می دهد که جنین جایی خارج از رحم مثلا در لوله های رحمی کاشته شده و رشد می کند.

نشانه ها شامل درد شدید لگن یا انقباض شدید مخصوصا در یک طرف است. خونریزی از واژن، تهوع و گیجی از نشانه های دیگری است که باید فورا درمان شود.

۵٫ عفونت های دستگاه ادراری

عفونت های دستگاه ادراری وقتی ایجاد می شود که میکروب ها خود را به دستگاه ادراری برسانند. عفونت ادراری ممکن است در هر قسمتی از دستگاه ادراری از مثانه تا مجاری ادراری و حتی کلیه ها را درگیر کند.

نشانه های این بیماری، شامل فشار به قسمت تحتانی لگن، درد هنگام ادرارکردن و تکرر ادرار است. عفونت حتما باید درمان شود و در غیراین صورت ممکن است مشکل های شدیدی به وجود آورد و حتی به کلیه ها آسیب برساند. علایم عفونت کلیه شامل تب، تهوع، استفراغ و درد در یک طرف بخش تحتانی کمر است.

۶٫ افتادگی اعضا در لگن

بسیاری از زنان با افزایش سن دچار پرولاپس یا افتادگی اعضای درون لگن می شوند. این حالت زمانی رخ می دهد که یک عضو مثل مثانه یا رحم به قسمت پایین تری می افتد. این مساله معمولا یک مشکل جدی نیست اما می تواند باعث ایجاد ناراحتی شود.

علایم شایع آن شامل احساس ناراحتی و پری قسمت تحتانی شکم و درد هنگام رابطه زناشویی است. درمان ممکن است شامل برخی ورزش های خاص یا جراحی باشد.

۷٫ درد زناشویی

درد هنگام رابطه زناشویی (دیس پاروینا) وقتی رخ می دهد که زن هنگام روابط زناشویی دچار درد شدید شود. در بسیاری از مواقع این مشکل درمان پذیر نیست و معمولا رایج ترین علت این درد عفونت واژن یا ناکافی بودن حالت لغزندگی واژن است.

گاهی هیچ دلیل پزشکی برای این مشکل وجود ندارد. در برخی موارد برخی داروها و ژل ها این مشکل را رفع می کنند.

۸٫ کیست تخمدان

مایعی که درون یا روی یک یا هر دو تخمدان رشد می کند را کیست تخمدان می گویند. کیست تخمدان بیشتر در سنین بین ۳۰ تا ۴۵ سال شایع است. اغلب کیست های تخمدان غیرسرطانی اند و خطرناک نیستند اما ممکن است گاهی سرطانی شود.

کیست های سرطانی بیشتر در خانم های بالای ۴۰ سال بروز می کند. احساس ناراحتی در شکم، درد هنگام مقاربت، بی نظمی قاعدگی که گاهی همراه با خونریزی شدید است و خونریزی بعد از یائسگی از نشانه های آن است. کیست های بزرگ می توانند باعث فشار روی مثانه و منجر به احتباس یا تکرر ادرار شوند.

۹٫ فیبروم رحم

رشد بیش از اندازه بافت رحم در زنان در دوران باروری فیبروم نامیده می شود. در این بیماری سلول های ماهیچه ای و دیگر بافت هایی که دیواره رحم را می سازند، غده های غیرسرطانی درون دیواره رحم و پیرامون آن می سازند.

این بیماری می تواند باعث نازایی شود. به نظر می رسد فیبروز رحمی به دلایل ژنتیکی، هورمونی، محیطی یا ترکیبی از همه اینها باشد. نشانه های این بیماری ممکن است شامل قاعدگی های سنگین و دردناک یا خونریزی بین دوره های ماهانه، احساس پری در پایین شکم، ادرار زیاد و درد هنگام نزدیکی زناشویی باشد.

۱۰٫ عفونت های منتقله جنسی

اگر شما در معرض ابتلا به بیماری های منتقله جنسی هستید، باید در فواصلی از نظر این بیماری ها بررسی شوید زیرا ممکن است برخی از این بیماری ها حتی بدون هیچ علامتی شما را مبتلا کنند.

سوزش در ناحیه تناسلی، خارش در ناحیه تناسلی، خارج شدن ترشحات از پیشابراه یا واژن، زخم در ناحیه تناسلی، دهان یا مقعد، زگیل در ناحیه تناسلی یا مقعد، لمس توده در ناحیه تناسلی یا مقعد و بوی بد و متعفن ناحیه تناسلی، از نشانه های این بیماری ها هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید