برای یک لقمه نون میلیاردی «دورهمی»!؟

کدخبر: ۱۶۵۰۳۹
روزنامه آفتاب‌یزد - گروه اجتماعی: برنامه دورهمی از آن دست برنامه‌هایی است که تاکنون توانسته مخاطبان خاص خودش را داشته باشد. برنامه‌ای که مهران مدیری یکی از چهره‌های بنام در حوزه طنز ، مجری و کارگردانی آن را برعهده دارد.
برای یک لقمه نون میلیاردی «دورهمی»!؟

او اگر چه در این برنامه به مسائل روز جامعه می‌پردازد، ولی معمولا سخنانش با حواشی زیادی روبه‌رو می‌شود. چه آن زمان که با مسئله حق طلاق برای زنان با لحن ناپسندی شوخی کرد و چه آن زمان که درباره شجاعت و سازشکاری سخنانی را بر زبان راند، اما گویی نمی‌توان برای این حواشی پایانی را متصور شد، چراکه مهران مدیری در تازه‌ترین برنامه‌اش حرف‌هایی را زد که بار دیگر حاشیه‌ساز شد و واکنش‌های متعددی را برانگیخت.

آنها که سرِکارند، می‌پسندند همه خفه شوند

داستان از این قرار است که مهران مدیری در تازه‌ترین اظهاراتش در برنامه دورهمی گفته است: «یادش بخیر آن موقع که طرفداری‌ها دلی بود. الان کسی باور نمی‌کند حرفی بزنید ولی در تیم کسی نباشید. به اشتباه یا کمبودی اشاره کنید ولی از جایی خط نگرفته باشید و سریع می‌گویند معلوم نیست چقدر گرفته که اینها را می‌گوید! ‌بس‌که همه قلم‌هایشان را فروخته‌اند باورشان نمی‌شود کسی از روی مصلحت، دلسوزی و بدون خودفروشی حرف بزند. برچسب می‌زنند و تا تیم‌ات را مشخص نکنی ولت نمی‌کنند! به اشتباهی که اکنون رخ می‌دهد نباید اشاره کنی چون مطمئن‌شان می‌کنی که دوست داری قبلی‌ها بیایند، به اشتباهات گذشته هم نباید اشاره کنی چون فکر می‌کنند حتما در تیم آنهایی هستی که الان در راس‌ کارند و بابتش پول گرفته‌ای. از هر چیزی هم صحبت کنی، یک نفر ناراحت می‌شود. ظاهرا همه برای آنکه مُهر طرفداری به پیشانی‌شان نخورد، باید خفه شوند و این همان چیزی است که آن‌هایی که سرکارند می‌پسندند.»

این سخنان مهران مدیری در واکنش به انتقاداتی است که این روزها به صحبت‌هایش صورت گرفته است که او و برنامه‌اش را سیاسی خوانده‌اند. این در حالی است که با توجه به انتخابات پیش‌رو، حملات و طعنه‌های سیاسی مدیری هم در «دورهمی» افزایش پیدا کرده است. او طی 

دو هفته گذشته در این برنامه در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی سخنانی را بیان کرده که مورد استقبال رسانه‌های مخالف دولت قرار گرفته است. همچون برنامه‌اش که دوازدهم فروردین ماه با موضوع تنبلی و تحرک در عرصه سیاست روی آنتن رفت که بی‌ارتباط به انتخابات پیش‌ِروی ریاست جمهوری نبود. یا در برنامه جمعه شبش (نوزدهم فروردین ماه) با بیان اینکه الحمدلله رونق اقتصادی بیداد می‌کند و به سقف چسبیده، گفته بود: «آدم دیدم از بس رونق اقتصادی خوبه، فرش منزلش را هم فروخته است. خلاصه تا رونق اقتصادی خوب است، بفروشید. همه در حال خرید و فروش هستند.» از همین رو برنامه‌های اخیرش انتقادات بسیاری را برانگیخته است. منتقدان اعتقاد دارند صحبت‌های مهران مدیری در این برنامه بیشتر کارکرد انتخاباتی برای یک جناح سیاسی خاص دارد. از سوی دیگر برخی بر این باورند که مهران مدیری به خاطر دریافت پول بیشتر دست به چنین اقداماتی می‌زند. مدیری که پیشتر در نشست خبری فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» گفته بود که برای هر قسمت از برنامه دورهمی 60 میلیون تومان دستمزد می‌گیرد، فارغ از این موضوعات، اینکه یک نفر آن هم فردی چون مهران مدیری ادعای دلسوزی دارد، خیلی خوب است، اما به شرطی که این دلسوزی‌ها مداوم باشد نه اینکه در برخی مواقع خاص گُل کند، که اگر چنین بود شاید برنامه دورهمی آنقدر با حواشی روبه‌رو نمی‌شد. 

واکنش‌ها

بعد از آنکه مهران مدیری منتقدانش را قلم‌فروش خواند کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش نشان داد‌ند که در زیر بخشی از آن را می‌خوانید:

این روزها بازار خودفروشی از قلم فروشی داغتره!

چه خوب! چه نجیب! تو چشم ملت نگاه میکنه توهین میکنه بهشون براش کف می‌زنن!

همچنان خوش رقصی‌های مهران مدیری در برنامه دورهمی به نفع اصولگرایان در آستانه انتخابات ادامه دارد. 

بنده خدا مهران مدیری به خاطر لقمه نون میلیاردی داره برای اصولگراها و صدا و سیما خوش‌رقصی میکنه و اصلاحات را تخریب می‌کنه.

مهران مدیری سوپراستاریه که به قیمت هرکاری بخوای واست میکنه.

وقتی از برنامه سخیفی همچون دورهمی استقبال میشه یکی عین مهران مدیری به خودش اجازه میده هر چیزی در برنامه‌اش به خورد ملت بده.

وقتی با افتخار میگه برای هر قسمت از دورهمی 60 میلیون میگیره باید فکر کرد که حساب و کتاب تو صدا و سیما هست یا نه.

نگاهی به حاشیه‌های برنامه دورهمی

این نخستین باری نیست برنامه دورهمی با حاشیه‌هایی همراه بوده است. یکی از جنجالی‌ترین قسمت‌های این برنامه، صحبت‌های مهران مدیری در مورد حق طلاق زنان بود. او با لحنی ترحم‌آمیز درباره مردانی که حق طلاق را به همسران خود داده‌اند، صحبت کرده و گفته بود: «آقایان جوگیر می‌شوند و این حق را به همسران خود می‌دهند.» که این شوخی با واکنش‌های منفی روبه‌رو شد و بسیاری رویکرد مدیری به این موضوع را «زن‌ستیزانه» خوانده‌ و از او انتقاد کرده‌اند.

در قسمت دیگری از برنامه دورهمی مهران مدیری درباره شجاعت و سازشکاری سخنانی را بر زبان راند که با اعتراض‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و برخی، جملات انتقادی او را به جریانات سیاسی کشور نسبت دادند. او گفته بود: «عده‌ای جرات کردند وارد عملیاتی شوند که به آنها گفته شده بود، برگشتی در آن نیست. اگر ما بودیم چه کار می‌کردیم، امروز که شرایط کاملا عادی است، جواب آن دل و جرات خارق‌العاده را با سازش‌کاری و منفعت‌طلبی می‌دهیم. اگر دل و جرات بعضی از کارها را ندارین، چرا پست‌هایی را می‌گیرید که انجام وظایفش دل و جرات می‌خواهد، تو که نمی‌تونی بتمرگ خانه‌ات».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید