شکست کامل جمنا

کدخبر: ۱۶۵۰۴۰
روزنامه آفتاب یزد : دیروز مهندس مصطفی میرسلیم در لباس کارگری و کلاه ایمنی بر سر به عنوان کاندیدای حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد، حضور او برای نام‌نویسی در نخستین روز ثبت نام بیش از هر چیز بیانگر عزم وی در رقابت با حسن روحانی است. فارغ از آنکه جمنا و اصولگرایان او را قبول بکنند یا نه!
شکست کامل جمنا

میرسلیم موقع نام‌نویسی‌اش حرف‌های قابل تاملی گفت؛ مثلا اینکه ممکن است اسدالله بادامچیان دیگر عضو موتلفه‌ای نیز برای نامنویسی بیاید و او از این موضوع اطلاعی ندارد! و دوم اینکه ساز و کار انتخاباتی جمنا را قبول ندارد! میرسلیم روز گذشته تاکید کرد تا آخر رقابت‌های انتخاباتی خواهد ماند! آن هم تحت هر شرایطی، چه او را بپذیرند چه نه.

حرف‌های میرسلیم اما؛ بار دیگر جایگاه جمنا در بین اصولگرایان را زیر سوال برد. جمنایی که بنا بود نقش اعضای اصولگرا را درباره انتخابات ریاست جمهوری بازی کند اکنون خود سردرگم، در ایفای نقش خود شده و درمانده است!

سخنان میرسلیم را باید سخنانی سنگین علیه جمنا توصیف کرد! سخنان یک کاندیدای شاخص اصولگرا که به صراحت می‌گوید ساز و کار جمنا را قبول ندارد! پیش از این سعید جلیلی نیز با اعلام آنکه جبهه‌ای جداگانه از اصولگرایان تشکیل خواهد داد، دهن‌کجی‌اش را به جمنا نشان داده بود. حتی دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی اعلام کرده اگر قالیباف که یکی از 5 گزینه نهایی جمنا برای انتخابات ریاست جمهوری نام گرفته، در انتخابات حضور بیابد به صورت مستقل کاندیدا خواهد شد و او (قالیباف) هیچ اعلام همراهی و یا همکاری بی قید و شرطی با جمنا نداشته است. از طرفی همچنان حاشیه‌های بیانیه انتخاباتی حجه الاسلام رئیسی که گفته بود " فارغ از جناح و گروه‌های شناخته شده سیاسی " به انتخابات پای می‌گذارم بر سر جایش هست، تا جایی که عزت اله ضرغامی از دیگر کاندیداهای جمنا در نامه‌‌ای به این جبهه خواستار آن شده بود که به خاطر این بیانیه رئیسی، جمنا کاندیدای دیگری را معرفی کند. 

عدم ثبات 

اما آنچه که ساز و کار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) را با چالش بیشتر و اما و اگرهای دوچندان روبه‌رو می‌کند عدم ثبات در نظر اعضای مرکزی و شاخص این جبهه است. به عنوان مثال همان " عزت اله ضرغامی " که بعد از بیانیه حجه الاسلام رئیسی برافروخته می‌شود و نامه‌ای برای کنار گذاشتن رئیسی از این جبهه می‌نویسد، شنبه شب با حضور در مسجد حوری در بلوار قیام تهران پای منبر رئیسی می‌نشیند! 

عجیب‌تر از آن، تغییر 5 کاندیدای اصلی جمناست که در رای‌گیری مجمع این جبهه، انتخاب شده بودند. در حالیکه پیش از این پرویز فتاح به عنوان پنجمین کاندیدای جمنایی‌ها‌ نامیده شده بود! اما دو روز پیش در بیانیه‌ای، حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان نفر پنجم لیست کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی شد! و روابط عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: در پی اعلام نتایج شمارش آرای دومین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری این جبهه و اعلام اسامی پنج نفر اول و دریافت اعتراض آقای دکتر حاج بابایی، هیئت نظارت جبهه مردمی که وظیفه نظارت بر انتخابات را برعهده داشت، آراء ایشان را با توجه به فاصله کم با نفر پنجم اعلام شده مجددا بازشماری کرده و در نتیجه مشخص شد که پنج نفر اول عبارتند از آقایان: سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف، حمیدرضا حاجی‌بابایی!

یعنی این مجمع در حالیکه می‌دید پرویز فتاح قصد شرکت در انتخابات را ندارد! بعد از یک اعتراض از حاجی بابایی متوجه می‌شود که آرا را اشتباهی خوانده‌اند؟! و نفر پنجم حاجی بابایی است و نه پرویز فلاح؟

همه این اتفاقات نشان می‌دهد که به قول اکبر ترکان (مشاورحسن روحانی ) فیل جمنا! موش زاییده است و جبهه‌ای که هنگام متشکل شدنش با آن همه کبکبه و دبدبه تشکیل شد و غول‌های رسانه‌ای را پیرامون خودش جمع و جلسات پرزرق و برق چند هزار نفری برای مجامعش برگزار کرد، عملا نتوانسته هیچ قدم مثبت و هماهنگی با کاندیداهای اصولگرا بردارد. 

تکرار یک ائتلاف شکست خورده 

و از ظواهر امر پیداست که برخلاف تلاش جمنا، اصولگرایان در این انتخابات نیز، با چند کاندیدا در انتخابات 96 حضور پیدا می‌کنند، هر چند که برخی از آنها می‌گویند حضور چندگانه‌شان در انتخابات به معنای در مقابل هم قرار گرفتن‌شان نیست، اما همه شواهد بخصوص حرف‌های میرسلیم و این که تا آخر در انتخابات 

خواهد ماند و همین طور ساز جدایی زدن سعید جلیلی و.... نشان می‌دهد که اینبار هم همچون سال92 و آن ائتلاف 2+1، کاندیداهای اصولگرا نه تنها پشت یکدیگر قرار نخواهند گرفت بلکه چه بسا علیه یکدیگر نیز سخن بر زبان جاری و در مناظره‌ها‌ی انتخاباتی، به رسواکردن هم بپردازند و ماجرای جلیلی، قالیباف و ولایتی در سال 92 را تکرار کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید