توسعه باید در تعامل با محیط زیست انجام بگیرد

کدخبر: ۱۶۵۰۷۰
تابش با بیان اینکه توسعه باید در تعامل با محیط زیست انجام شود، گفت: محیط زیست موضوعی جهانی است که بهره‌جویی‌های غیراصولی باعث ایجاد ناهنجاری زیادی در آن شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس در جلسه بررسی مسائل و نیازهای زیست‌محیط زیستی شهرستان اردکان که با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، فرماندار و بخشداران شهرستان، روسای ادارات، فعالان و متخصصان دانشگاهی و محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه فرایندهای رشد و توسعه باید در تعامل با طبیعت و محیط زیست انجام گیرد گفت: مسئله محیط زیست موضوعی جهانی است که برخی بهره جویی‌های غیراصولی و منفعت طلبانه، باعث ایجاد ناهنجاری‌های زیادی در سطح دنیا شده است.

محمدرضا تابش معضلات جدی زیست‌محیطی و رشد آگاهی‌های جهانی در مورد منابع طبیعی و محیط زیست را باعث حساسیت مسئولان و فشار افکار عمومی در این بخش شده است اظهار کرد: استفاده گسترده و بی ضابطه از منابع طبیعی ما را از دستیابی به اهداف توسعه پایدار بازخواهد داشت و زمینه ساز بروز مشکلاتی حاد می‌شود.

نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ویژگی‌ها، مزیت‌ها و چالش‌های این شهرستان در دو بخش محیط طبیعی و انسانی عنوان کرد: مناطق حفاظت شده و پارک ملی سیاه‌کوه اردکان یک سرمایه گرانسنگ برای نسل حاضر و آینده است که با پیگیری و مشقات زیاد بدست آمده است ولی از نظر امکانات و نیازهای اولیه در مضیقه جدی قرار دارد.

تابش با انتقاد شدید از بی‌توجهی مسئولان و تذکرات مکرر در این خصوص گفت: در جریان مشکلات اعتباری و کمبود نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هستم ولی به هیچ وجه این کاستی‌ها پذیرفتنی نیست و باید در اسرع وقت جبران شود.

وی همچنین با اشاره به عدم تناسب توسعه اقتصادی و صنعتی با بحث حمایت از مولفه‌های زیست‌محیطی شهرستان تأکید کرد: رعایت مسائل زیست‌محیطی و انجام تعهدات اجتماعی صنایع موضوعی قانونی و یک مطالبه عمومی است که هیچ اغماضی برای آن پذیرفتنی نیست.

نماینده مردم اردکان با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در چند هفته اخیر از جمله نصب و راه اندازی مرکز پایش آلایندگی، پیش بینی سه میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات زیست‌محیطی شهرستان و تخصیص اعتبار برای اداره محیط زیست اردکان، آن را مناسب اما ناکافی دانست و بر جمع‌بندی نیازهای شهرستان در این بخش و پیگیری آن طی جلسه‌ای با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تأکید کرد.

محمدرضا تابش همچنین بر افزایش آموزش عمومی برای شناخت بیشتر مردم، مدیران و برنامه ریزان از حقوق و وظایف شان در قبال محیط زیست و انجام همکاری‌های علمی بین مراکز آموزش عالی شهرستان و بخش‌های سلامت و محیط زیست تأکید کرد و خواستار تهیه و اجرایی شدن طرح‌های پژوهشی در این زمینه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید