شنیده‌هایی از صلاحیت نامزدهای شورای شهر

کدخبر: ۱۶۵۳۸۵
هنوز هیچ اطلاعات دقیقی از تایید صلاحیت‌های شورای شهر تهران نیست، هرچه هست گفته‌ها و شنیده‌هایی است که از ردصلاحیت ورزشکاران شورا و الهه راستگو، عضو فعلی شورای شهر تهران حکایت دارد اما خبری از ردصلاحیت در اردوگاه اصلاح‌طلبان نیست و به اعتقاد تعدادی از آنها، این یعنی صلاحیت تمامی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان تایید شده است. اعضای شورا می‌گویند که گزینه‌های نهایی لیست اصولگرایان از میان ٤٠ تا ٥٠ نفر بیرون می‌آید و گزینه‌های نهایی لیست اصلاح‌طلبان از میان ١٠٠ نفر.

روزنامه «شهروند» افزوده است: بیشتر از یک ماه به برگزاری انتخابات شورای شهر مانده که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که به‌رغم اهمیت بالای آن در شهرها هنوز هم زیر سایه انتخاب رئیس دولت است. مثل هر دوره، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره تایید و ردصلاحیت‌ها داغ است. چند روزی است که می‌گویند عباس جدیدی، حسین رضازاده،‌ هادی ساعی و الهه راستگو ردصلاحیت شده‌اند و اعضای شورا هم اگرچه این اخبار را جسته گریخته شنیده‌اند اما به آن قطعیت نمی‌دهند.

غلامرضا انصاری، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران تنها کسی بود که در گفت‌وگو با « شهروند» رد صلاحیت چهار عضو شورا را عنوان کرد و گفت که بنده هم شنیده‌ام، ولى هنوز خبر رسمى دریافت نکرده‌ام.

او البته گفت که در کل با ردصلاحیت‌ها موافق نیست و آن را ضددموکراتیک دانست: «باید در این زمینه تجدیدنظر شود ما باید گزینش افراد را به مردم بدهیم. مگر احراز تخلف مالى و اخلاقى مستند به حکم قطعى، در حالی که رویه ردصلاحیت‌ها همان رویه‌اى بود که در گذشته از دوره چهارم مجلس به‌صورت استصوابى به وجود آمد و اکثر نخبگان سیاسى و اجتماعى به آن معترض بودند.»

او معتقد است که کاندیداهای شورای شهر باید در یک چارچوب قانونى به شورا بیایند و کسانی که می‌توانند آنها را رد یا تایید کنند تنها مردم هستند: «قطعا عقل جمعی از عقل فردی بیشتر است.»

غلامرضا انصاری به ردصلاحیت یا تایید صلاحیت‌های تاریخی اشاره کرد: «کسی که دو بار تایید صلاحیت شد و نتیجه آن حالا به‌عنوان جریان انحرافی معرفى مى‌کنند و آقای‌ هاشمی هم یک‌بار ردصلاحیت شد اما در نهایت مردم جواب خود را در مراسم تشییع جنازه تاریخى ایشان دادند و صلاحیت و بصیرتش را تایید کردند».

به اعتقاد این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران باید در قانون نظارت استصوابی تجدیدنظر شود: «باید به احزاب فرصت رشد داده شود تا برای انتخابات برنامه ارایه و متناسب با آن نامزدهاى توانمندى که تحقق عملى شدن آن برنامه را دارند معرفى و در معرض رأى قرار دهند، تا مردم با تضمین احزاب انتخاب خوبی داشته باشند. ما با هتاکی، فحاشی و ردصلاحیت‌ها و دلواپسى مخالف هستیم و معتقدیم که مردم باید آن را تایید کنند.»

آنطور که او گفته حرف از ردصلاحیت افراد دیگر نیست اما قطعا تا دوم اردیبهشت آمار تایید صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد و در نهایت هم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وارد تطبیق شاخص‌ها با نامزدها براى حضور در لیست خواهد شد تا بر این اساس لیست نهایى جبهه اصلاحات مشخص شود.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر هم به «شهروند» می‌گوید که هیچ عضو اصلاح‌طلبی ردصلاحیت نشده است به‌خصوص افرادی چون مرتضی الویری یا محسن ‌هاشمی که از چهره‌های شناخته شده شهری‌اند.

علی نوذرپور، معاون سابق دهیاری و شهرداری‌های وزارت کشور هم به «شهروند» می‌گوید که تا جایی که اطلاع در دست است اعضای شاخص اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شده‌اند. اقبال شاکری که عضو اصولگرای شورای شهر است اما خیلی خوش‌بین‌تر به ماجرای تایید صلاحیت‌ها نگاه می‌کند: «شایعاتی در مورد ردصلاحیت‌ها هست اما این فرآیندی است که در دوره‌های قبلی هم طی شده است و تا زمانی که هیأت نظارت مرکزی این موضوع را قطعی اعلام نکند نمی‌توان درباره آن حرف زد ضمن اینکه اصولا بعد از روند رسیدگی به اعتراضات نتایج قطعی مشخص می‌شود و قطعا ردصلاحیت‌ها حل‌وفصل می‌شود.»

ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو اصولگرای شورا هم به تایید صلاحیت‌ها خوش‌بین است: «هنوز فرآیند قانونی تایید صلاحیت تمام نشده است و تازه پرونده‌ها به هیأت نظارت رفته پس نمی‌توان درباره آن قطعی صحبت کرد اما احتمالا همه تایید می‌شوند چون در نهایت این مردم هستند که باید برای شورا تصمیم بگیرند.»

محمد حقانی، عضو دیگر اصلاح‌طلب شورا هم می‌گوید تا دو روز آینده تکلیف ردصلاحیت‌ها تا حدی معلوم می‌شود در حالی که پرویز سروری، عضو اصولگرای شورا درباره ردصلاحیت بیش از ٦ نفر حرف می‌زند  اما نامی از آنها نمی‌برد.

با وجود این گمانه‌زنی‌ها البته رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران و عضو اصولگرای شورا در گفت‌وگو با «مهر» تلویحا ردصلاحیت بعضی اعضا را تایید کرده است: «شنیده شده بعضی از اعضای فعلی شورای شهر تهران از سوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراها رد شده‌اند که این جای تعجب دارد. امیدواریم هیأت رئیسه مجلس نظارت کاملی بر انتخابات شورا داشته باشد.»

همزمان با این حرف‌ها علی جنگروی، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات شهرستان تهران هم در این باره به «ایلنا» اینطور گفته است: «هر نقل قول یا اظهارنظر درباره رد یا تأیید صلاحیت داوطلبان شورای شهر را تا قبل از اعلام نظر هیأت نظارت تأیید نمی‌کنیم. نتایج بررسی‌های هیأت اجرایی درباره صلاحیت داوطلبان محرمانه است.»

از لیست‌ها چه خبر؟

مسأله مهم دیگری که در این چند روز بازار حدس و گمان برای آن داغ است لیست گروه‌های مختلف در این انتخابات است. ظاهرا اصلاح‌طلبان به دنبال تخصص‌گرایی که قدم‌های نخست آن در لیست دوره چهارم انتخابات شورا برداشته شد حالا یک رویه ارزیابی ثبت‌نام‌کنندگان برای ورود به لیست را دارند؛ رویه‌ای که قرار است در نهایت از میان ١٠٠ چهره شاخص که ثبت‌نام کرده‌اند به لیست نهایی برسند در حالی که اصولگرایان لیست نهایی را از میان ٤٠ تا ٥٠ نفر تعیین خواهند کرد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری شورای شهر درباره روند رسیدن به لیست نهایی توضیح داد: «پرسشنامه‌هایی درباره رزومه ثبت‌نام‌کنندگان در سایت شورای‌عالی اصلاح‌طلبان قرار گرفته است و افراد براساس شاخص‌ها می‌توانند رزومه خود را منعکس کنند و یک کارگروه بی‌طرف هم قرار است با بارم‌بندی رزومه را انجام دهند. ممکن است که حدود ٧٠٠ تا ١٠٠٠ کاندیدای اصلاح‌طلب طی دو یا سه مرحله ارزیابی به میزان ٤٠ تا ٦٠ نفر برسد. این افراد در جلسه شورای سیاست‌گذاری به رأی گذاشته می‌شوند تا در نهایت گزینه‌های اصلی مشخص شوند.»

محمد مهدی تندگویان، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم به «شهروند» می‌گوید که جلسات شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برگزار می‌شود و درحال جمع‌بندی امتیازات هستند: «از میان تمام افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند ما در مورد ١٠٠ نفر شاخص حرف می‌زنیم که سوابق مشخص و قابل بحثی دارند یا جزو نیرو‌های جوان هستند باید ببینیم طبق فرمت‌ها چه امتیازی می‌گیرند بعد در باره لیست تصمیم بگیریم.»

اقبال شاکری، عضو اصولگرای شورا هم درباره لیست نهایی اصولگرایان می‌گوید که از میان ثبت‌نام‌کنندگان اطلاعات ٤٠ تا ٥٠ نفر از افراد برای لیست اصولگرایان آماده شده است: « افراد اصلی با توجه به ملاک‌هایی که برای شورای شهر پیش‌بینی شده است از بین این تعداد برای لیست نهایی مشخص می‌شود.» البته به اعتقاد او فعلا انتخابات ریاست‌جمهوری التهاباتی ایجاد کرده و انتخابات شورای شهر را تحت‌الشعاع قرار داده است اما برای رسیدن به اطلاعات قطعی باید تا نیمه اول اردیبهشت صبر کنیم.

قناعتی هم لیست‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است را رد می‌کند: «جزییات لیست مشخص نیست اما احتمالا خانم راستگو در لیست اصولگرایان است چون چهار سال با اصولگرایان همراه بوده است. افراد متنوعی با توجه به ماموریت‌های مورد نیاز شهری و شورا برای لیست انتخاب می‌شوند.»

چه کسانی سر لیست می‌شوند؟

بعد از همه گمانه‌زنی‌ها درباره رد و تایید صلاحیت‌ها یا لیست‌ها سرلیست گروه‌های مختلف موضوع مهم دیگری است که در نهایت ریاست و نحوه اداره شورای شهر را مشخص خواهد کرد.

تا همین حالا مهدی چمران، متحمل‌ترین گزینه‌ای است که همچنان به‌عنوان سرلیست اصولگرایان مطرح است و اقبال شاکری هم تلویحا آن را تایید می‌کند در حالی اصلاح‌طلبان فعلا دو گزینه محتمل‌تر در این باره دارند؛ احمد مسجدجامعی و محسن ‌هاشمی که به عقیده علی نوذرپور هر دو افرادی متخصص و مصلح هستند که در مدیریت شهری از سابقه طولانی برخوردارند: «شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قطعا بعد از احراز صلاحیت‌ها بررسی درباره سرلیست‌ها را در دستور کار قرار می‌دهد.»

در چند روز گذشته یک شایعه جالب هم دهان به دهان می‌چرخید آن هم ارایه لیست اصلاح‌طلبان با دو سرلیست بود اما محمد حقانی، عضو اصلاح‌طلب شورا این موضوع را به‌طور کامل رد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید