آخرین وضعیت استانهای شمال غرب

کدخبر: ۱۶۵۴۲۴
براساس پیش‌بینی هواشناسی و بروز بارندگیهای بی‌سابقه در 15 سال اخیر در دو استان آذربایجان شرقی و غربی، سیل در دو روز گذشته جاری شد و خسارتهای جانی و مالی زیادی به بار آورد. متاسفانه در این حادثه تعدادی از هموطنان در شهرستانهای آذرشهر و عجب شیر در آذربایجان شرقی مفقود و کشته شدند و بنابر اعلام مسوولان، بیشترین خسارت جانی مربوط به دو شهرستان آذرشهر و عجب‌شیر از آذربایجان شرقی بوده است. در پی این حادثه دلخراش امروز در آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، علاوه بر تلفات جانی و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان در این دو استان، بر اثر سیلاب چندین خانه در تبریز خسارت دیده است و خانه‌های چندین روستا در این دو استان که در حریم رودخانه بودند و یا در بستر رودخانه بودند دچار آبگرفتگی شده‌اند. چندین خودرو نیز در مسیر سیلاب افتاده‌اند. همچنین چندین جاده و پل و اراضی کشاورزی در مسیر سیلاب خسارت دیده‌اند. در پی امدادرسانی‌ها، ساکنان خانه‌هایی که دچار آبگرفتگی و یا تخریب شده اند در مساجد، چادرها و یا محلهای امن اسکان داده شده‌اند.

 

بر طبق نظر مسئولان ذیربط، تجاوز به حریم رودخانه و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها منجر به جاری شدن سیل و آسیب رسیدن به ساخت‌وسازهای اطراف رودخانه‌ها شده است و علاوه بر آن بر اثر بی احتیاطی برخی شهروندان در دو شهرستان عجب‌شیر و آذرشهر، سیل خودروی افرادی که در حال عکس‌برداری از طغیان رودخانه‌ها بودند را با خود برده است.

تلاش برای شناسایی 7 نفر مفقودی در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی از ادامه تلاش گروه‌های مختلف امدادی برای شناسایی هفت نفر مفقودی در شهرستان عجب شیر و آذرشهر خبر داد.

خلیل ساعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: دو نفر در شهرستان عجب شیر و پنج نفر در شهرستان آذرشهر تا به این لحظه شناسایی نشده‌اند.

41 کشته و 7 مفقود/ تاکید بر تسریع بازسازی مناطق سیل‌زده

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از ادامه عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودین در سیل آذربایجان خبر داد.

اسماعیل نجار که در مناطق سیل زده حضور دارد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده اظهار کرد: عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودشدگان این حادثه ادامه دارد و آمارها نسبت به شب گذشته تغییری نکرده است.

خسارت‌های سیل در استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی، امروز در جلسه هیئت دولت مطرح می‌شود

وزیر نیرو و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در رسیدگی به امور سیل‌زدگان آذربایجان‌غربی و شرقی گفت: خسارت‌های سیل در استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی، فردا در جلسه هیئت دولت مطرح می‌شود.

وی به‌علت عمده وقوع سیلاب در استان اشاره کرد و گفت: علت عمده این سیلاب که متأسفانه خساراتی را نیز به‌دنبال داشته، گرمای هوا، بارش باران و ذوب شدن برف‌ها بود، البته در برخی موارد که سد و سامانه‌های کنترل سیلاب را داشتیم آسیب‌ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است.

بازسازی مناطق سیل‌زده در اولویت است

استاندار آذربایجان‌ شرقی تاکید کرد: بازسازی مناطق سیل‌زده در اولویت است.

اسماعیل جبارزاده در نشست ستاد مدیریت بحران استان، اظهار کرد: پیش‌بینی اداره هواشناسی زمینه بسیار خوبی را در راستای آمادگی در روستاها ایجاد کرد و در غیر اینصورت خسارات چندین برابر می‌شد.

امدادرسانی به روستاهای سیل‌زده میاندوآب

راه ارتباطی 5 روستا در میاندوآب به‌علت سیلاب تخریب شده است.

«علی ابراهیم‌نژاد»، بخشدار باروق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: دیروز با کمک نیروهای هلال‌احمر و آتش‌نشانی بسته‌های نان درمیان خانوارهای 2 روستا گوزللوی قره‌داغ و حیدر باغی میاندوآب توزیع شد. راه‌های 5 روستای بخش باروق میاندوآب بر اثر سیلاب تخریب شده و به‌علت کوهستانی بودن مناطق به نقاط شهری دسترسی ندارند و به آذوقه نیاز دارند.

۶ سیل زده در بیمارستان‌های تبریز بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: 6 مصدوم سیل زده در بیمارستان های تبریز بستری می‌باشند که هر شش نفر اهل روستای چنار عجب شیر هستند.

محمد حسین صومی در نشست ستاد مدریریت بحران استان اظهار کرد: انجام عملیات نیز از بروز حادثه در اسکو و با واژگون شدن دو نفر از تراکتور آغاز شد.

تخریب کامل پنج خانه در خیابان عباسی

فرماندار تبریز از تخریب کامل پنج خانه در کوچه‌ی بنی هاشم خیابان عباسی خبر داد.

رحیم شهرتی فر در نشست ستاد مدیریت بحران استان، اظهار کرد: هشدار جوی هواشناسی، قبل از بارندگی ها در سطح شهرستان تبریز جدی گرفته شد و از این رو در تبریز خسارت جانی نداشتیم.

خسارت یک میلیارد و 300 میلیون تومانی سیل بر شبکه‌ی آب و فاضلاب تبریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از خسارت یک میلیارد و 300 میلیون تومانی شبکه‌ی آب و فاضلاب تبریز بر اثر سیل خبر داد.

علیرضا ایمانلو در نشست ستاد مدیریت بحران استان در محل استانداری، اظهار کرد: در سطح استان از بابت تامین آب شرب مورد نیاز مشکلی وجود ندارد. همه‌ی چاه‌های ذخیره نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

سیل در آذربایجان‌غربی 2 کشته و مصدوم بر جا گذاشت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با بارش باران شدید و طغیان رودخانه‌های آذربایجان‌غربی در 2 روز گذشته اشاره کرد و گفت: حدود 250 میلیارد ریال به راه‌های استان در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه خسارت وارد شده است.

عبدالحسین علی‌اکبری در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی که با حضور وزیر نیرو به‌عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری در ارومیه برگزار شد، افزود: در طی بروز سیلاب‌ها و طغیان رودخانه‌های استان در شهرهای ارومیه، نقده و اشنویه ، سه پل ارتباطی دچار آب شکستگی شده و 30 کیلومتر راه روستایی نیز دچار آسیب شده است.

همه توان خود را برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان معطوف کرده‌ایم

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: همه توان خود را برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان معطوف کرده‌ایم.

قربانعلی سعادت در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان‌غربی که (شنبه 27 فروردین‌ماه) به‌منظور بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در استان با حضور وزیر نیرو در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به این‌که نیازهای اولیه سیل‌زدگان در آذربایجان‌غربی تأمین شده است، گفت: از همه مناطق آسیب‌دیده بازدید داشته‌ایم و هماهنگی و اقدامات لازم برای تأمین نیازها و رفع مشکلات مردم انجام شده است، همه توان خود را برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان معطوف کرده‌ایم.

«کهوریان» معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه از تشکیل جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در شهرستان‌های مواجه با حادثه سیلاب خبر داد و گفت: در ارومیه، اشنویه، نقده و پیرانشهر جلسات مدیریت بحران با حضور فرمانداران تشکیل و تصمیمات لازم برای رسیدگی به وضعیت مناطق سیل‌زده اتخاذ شده است.

وی افزود: در پی وقوع سیلاب در استان، خساراتی به مساکن، شماری از پل‌ها، احشام، راه‌ها، باغات روستایی وارد شده که از دولت انتظار می‌رود برای جبران این خسارات وارده مساعدت‌های لازم را انجام دهد.

خسارت 1500 میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در روزهای جمعه و شنبه /25 و 26 فروردین/ بیش از 1500 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این استان وارد کرد.

اسمعیل کریم‌زاده در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی که با حضور وزیر نیرو به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در ارومیه برگزار شد، افزود: سیلاب به 15 هزار و 200 هکتار از اراضی زراعی و باغی این استان خسارت زده است.

توزیع اقلام اضطراری در میان 1372 خانوار سیل‌زده در آذربایجان‌غربی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت: 5470 نفر در حادثه سیلاب شهرستان‌های ارومیه، اشنویه و نقده از خدمات امدادی و اقلام اسکان اظطراری بهره‌مند شده‌اند.

«حسن محمودی‌اصل‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام گرفته در امدادرسانی به سیل‌زدگان آذربایجان‌غربی اظهار کرد:  با توجه به بارش‌های اخیر و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان و وارد شدن خسارت به منازل مسکونی روستاها، برخی  مسیرهای ارتباطی نیز مسدود شد.

اعزام دو تیم آنست برای امدادرسانی به سیل‌زدگان آذرشهر

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان از اعزام دو تیم «آنست» برای امدادرسانی به سیل‌زدگان آذرشهر خبر داد.

 

غفور آقاجانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که اعزام تیم‌های مذکور بر اساس دستور سازمان جمعیت هلال‌احمر صورت گرفته است، اظهار کرد: دیروز صبح دو تیم آنست در قالب مربیان و سگ‌های جستجو، همراه با تجهیزات کامل برای امدادرسانی به سیل‌زدگان به آذرشهر اعزام شده‌اند و تا پایان ماموریت در منطقه حضور خواهند داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید