10 ماده غذایی برای تقویت حافظه

کدخبر: ۱۶۵۴۴۱
شما با مصرف غذاهای مناسب می توانید قدرت و ظرفیت حافظه و تمرکزتان را به شدت افزایش دهید، از ایجاد استرس جلوگیری کنید و مانع پیر شدن مغزتان شوید.

به گزارش بهداشت نیوز، شما با مصرف غذاهای مناسب می توانید قدرت و ظرفیت حافظه و تمرکزتان را به شدت افزایش دهید، از ایجاد استرس جلوگیری کنید و مانع پیر شدن مغزتان شوید. در این مطلب به بررسی این دسته از مواد غذایی می پردازیم.

1. ماهی و روغن ماهی

نوع چربی ای که می خوریم، برای داشتن مغزی سالم مهم است. چربی ها از 60 درصد قسمت های مغز حمایت می کنند. تحقیقات نشان می دهد مواد غذایی حاوی امگا 3 مانند ماهی، از التهاب سلول های مغزی که باعث کاهش حافظه می شود، پیشگیری می کنند. ماهی هایی مثل ساردین، سالمون و قزل آلا بهترین منابع امگا 3 هستند و در تقویت حافظه نقش دارند.

2. سیب

پوست سیب قرمز حاوی آنتی اکسیدانی به نام کورسیتین است که در جلوگیری از بروز آلزایمر نقش به سزایی دارد.

3. تخم مرغ و انواع تخم پرندگان

انواع تخم مرغ ها در سلامت مغز تاثیر به سزایی دارند. تخم های پرندگان غنی از پروتئین، کم کالری و منبع خوبی از ویتامین E، امگا 3 و ویتامین های گروه B هستند که این دسته از ویتامین ها التهاب مغز را رفع و سلامت مغز را تامین می کنند.

4. گریپ فروت و انواع مرکبات

گریت فروت غنی از ویتامین های A، B، C است و می تواند آثار اسیدی غذاها را که به سلول های مغز آسیب می رساند، خنثی کند. پرتقال و لیمو ترش خواص مشابهی دارند.

5. گوجه فرنگی

نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که لیکوپن، آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی، می تواند از صدمات ناشی از رادیکال های آزاد مغز جلوگیری کند و در پیشگیری و درمان بیماری های مغزی از جمله آلزایمر بسیار موثر است.

6. مغزها

به طور کلی دریافت ویتامین E می تواند در تقویت حافظه نقش چشمگیری داشته باشد و مغزها بهترین منبع این ویتامین محسوب می شوند. سبزی های برگ سبز دانه ها، تخم مرغ و سبوس نیز از دیگر منابع خوب ویتامین هستند.

7. پیاز

پیاز حاوی فیستین، ماده ی شیمیایی بیرنگ و طبیعی است که یک خط سیر آسان در مغز ایجاد می کند و می تواند باعث افزایش حافظه در فرد شود. در این گیاه آنتوسیانین و کورسیتین نیز وجود دارد که برای بالا بردن قدرت حافظه مفید هستند. پیاز قرمز به مراتب از انواع زرد و سفید آن بهتر است.

8. اسفناج

اسفناج حاوی مقادیر بالایی از اسید فولیک است، که از فراموشی و کاهش حافظه جلوگیری می کند و در کاهش بروز آلزایمر نیز نقش دارد.

9. گلوکز

برای افزایش یادگیری و حافظه بهترین ماده، گلوکز است. در واقع این ماده مغز را تغذیه می کند و مغز همواره مقداری گلوکز دخیره دارد. گلوکز در قند های ساده یافت می شود.

10. شکلات و کافئین

شکلات دارای آنتی اکسیدان است و از این رو می تواند در سلامت مغز مفید باشد. به خصوص شکلات تلخ که شیرینی و شکر کمتری دارد. همچنین قهوه و چای ( سیاه، سبز ) نیز برای تقویت حافظه بسیار مفید هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید