پرونده مفتوح احمدی نژاد و بقایی

کدخبر: ۱۶۵۴۹۷
روزنامه شرق نوشت: سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته اولین نشست خبری خود در سال جدید را در حالی برگزار کرد که با توجه به ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری، تعدادی از سؤالات خبرنگاران درباره او بود.
پرونده مفتوح احمدی نژاد و بقایی

 حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره اینکه احمدی‌نژاد قبلا اعلام کرده بود با توجه به توصیه مقام معظم رهبری قصد ثبت‌نام در انتخابات را ندارد، اما بعدا در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده است، آیا اقدام این فرد به‌نوعی تشویش اذهان عمومی است یا نه، گفت: «این موضوع را باید شورای نگهبان رسیدگی کند و نظر بدهد». او در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه احمدی‌نژاد در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که حمید بقایی بی‌گناه اعلام شده و ز او عذرخواهی شده است، آیا این امر صحت دارد؟ گفت:‌ «خیر، پرونده ایشان همچنان مفتوح است. هیچ‌وقت عذرخواهی نشده، این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است‌؛ در نتیجه بی‌گناهی و باگناهی‌‌اش اثبات نشده است».

سخنگوی قوه قضائیه، همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه در رسانه‌ها منتشر شده که پس از سخنرانی احمدی‌نژاد در خوزستان، دادستان کل کشور علیه او اعلام جرم کرده است و احمدی‌نژاد نیز در این زمینه از دادستان کل کشور شکایت کرده، عنوان کرد: «هم از دادسرای تهران و هم از دادگاه‌ ویژه روحانیت این موضوع را پیگیری کردم. دادگاه ویژه روحانیت اعلام کرد که شکایتی از دادستان کل کشور نشده است. همچنین نیز از دادسرای تهران هم پرسیدم که آیا شکایتی از رئیس‌جمهور سابق طرح شده است که گفتند طرح نشده است».

اژه‌ای درباره اینکه با توجه به صحبت‌های احمدی‌نژاد در خوزستان و از آنجا که این صحبت‌ها حاوی توهین بوده، آیا می‌تواند مصداق عمل مجرمانه باشد و مدعی‌العموم به آن ورود پیدا کند؟ گفت: «اینکه می‌تواند مصداق عمل مجرمانه باشد یا خیر را باید در آینده گفت و بنده علم غیب ندارم».

سخنگوی قوه قضا در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا اساسا مخاطب دادستان کل، محمود احمدی‌نژاد بود یا نه، عنوان کرد: «من نمی‌توانم ذهن‌خوانی کنم، از خودشان بپرسید».

خبرنگار دیگری از سخنگوی قوه‌قضائیه پرسید که پرونده احمدی‌نژاد در چه مرحله‌ای است؟ که او پاسخ داد: « این پرونده همچنان مفتوح است».

تشکیل ستادی برای تخلفات انتخاباتی

او با اشاره به اینکه وظیفه قوه قضائیه در رابطه با تخلفات انتخاباتی برخورد با جرم است، گفت: «برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی و برخورد با آن ستادی به ریاست دادستان کل کشور و اعضای برخی از دستگاه‌های دولتی تشکیل شده است. در قانون برای قوه قضائیه پیش‌بینی شده که برای رسیدگی به جرائم انتخاباتی، شعبات ویژه‌ای تشکیل شود تا به این موارد خارج از نوبت رسیدگی شود. وجوداین ستاد در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، در پیشگیری از ٤٠ درصد تخلفات مؤثر بوده است».

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تأثیر پرونده قضائی افراد در تأیید صلاحیت آنها، افزود: «این‌گونه نیست که هرکس پرونده دارد، حتما ردصلاحیت می‌شود و هرکس پرونده نداشته باشد تأیید صلاحیت می‌شود. باید دانست که احراز صلاحیت و عدم صلاحیت با هم متفاوت است. اگر کسی واجد شرایط خاصی نباشد احراز صلاحیت نمی‌شود. اگر گفته شد که فرد ثبت‌نامی باید رجل سیاسی، مذهبی،‌ مدیر و... باشد طبعا شورای نگهبان باید آنها را احراز صلاحیت کند و ربطی به قوه قضائیه ندارد».

به دنبال مچ‌گیری نیستیم

او در پاسخ به سؤال خبرنگاری درمورد سخنان رئیس‌جمهور که در نشست خبری‌اش درباره مچ‌گیری فعالان اقتصادی به‌وسیله دستگاه قضا و دستگیری برخی افراد در روزهای پایانی هفته با انگیزه زندانی‌کردن آنها سخن گفته بود، عنوان کرد: «ما یاری‌گر فعالین اقتصادی هستیم و اینکه گفته می‌شود نباید مچ‌گیری کرد، درست است؛ اما باید مچ چه کسی را گرفت و مچ چه کسی را نگرفت؟ کسی دستش در جیب مردم یا بیت‌المال است و کسی که میلیاردها تومان پول گرفته است و بازنگردانده است، آیا نباید به اتهام این افراد رسیدگی شود؟ ما نباید در هیچ‌کجا دنبال مچ‌گیری باشیم؛ اما قوه قضائیه و حتی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط باید مچ افرادی که به اموال مردم دست‌درازی می‌کنند را بگیرند».

محسنی‌اژه‌ای توضیح داد: «اینکه سخنان رئیس‌جمهور تحریف شده باشد یا نباشد را نمی‌دانم؛ چون ممکن است برخی روزنامه‌ها و رسانه‌ها خبر را تحریف کنند؛ اما اینکه قوه قضائیه به‌گونه‌ای عمل می‌کند که افراد در روزهای آخر هفته بازداشت شوند قطعا حرف درستی نیست. اگر فردی در روز چهارشنبه بازداشت می‌شود اگر قرار تأمین بیاورد آزاد می‌شود وگرنه در بازداشت می‌ماند. ممکن است چنین چیزی توسط فردی اتفاق افتاده باشد اما اینکه گفته شود قوه قضائیه این‌گونه رفتار می‌کند حتما این‌گونه نیست».

برای پرونده کانال‌های تلگرامی حکمی صادر نشده

معاون اول قوه قضائیه درباره پرونده ادمین‌های تلگرامی، گفت: «برای این افرادی که دستگیر شدند هنوز حکمی صادر نشده است، برای همین از بیان جزئیات اتهام و نام افراد معذورم. اتهامات متهمان، امنیتی و برخی هم انتشار مطالب مستهجن و خلاف عفت عمومی است».

او با بیان اینکه شش نفر درحال‌حاضر در بازداشت به‌سر می‌برند، افزود: «از دو نفر دیگر، یک نفر با قرار آزاد و یکی دیگر قرار او تمدید شده است».

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه یک روزنامه سخنان رئیس‌جمهور دراین‌باره را تحریف کرده و تیتر زده بود این افراد مجرم نیستند، عنوان کرد: «مرجع صالح برای رسیدگی قوه قضائیه است و وزیر اطلاعات نمی‌تواند در این پرونده ورود کند».

پرونده‌های مدیران دوتابعیتی

سخنگوی قوه قضا درباره پرونده‌های مدیران دوتابعیتی نیز گفت: «برخی از مسئولان وزارت اطلاعات در این رابطه می‌گویند این افراد در سنوات گذشته بوده‌اند که با آنها برخورد کرده‌ایم و به مسئولان دولتی و خود آنها اعلام کردیم و از سمت خود کنار گذاشته شدند. مسئولان وزارت اطلاعات در پاسخ به دادستانی کل کشور اعلام کرده‌اند که این افراد دوتابعیتی کارمند رسمی دولت نبوده‌اند و در حد مشاور فعالیت داشتند و همچنین برخی از دوتابعیتی‌ها در شرکت‌های خصوصی وابسته به دولت فعالیت می‌کردند».

او ادامه داد: «اخیرا هم دادستان کل کشور لیست ٥٣نفره از این مدیران دوتابعیتی را به وزارت اطلاعات معرفی کرده است تا با تبادل اطلاعات با این وزارتخانه در صورتی که دوتابعیتی‌بودن آنها ثابت شود، از کار کنار گذاشته شوند. آنچه قانون در این مورد صراحتا گفته است مسئله دوتابعیتی است که شامل «گرین‌کارت» نمی‌شود».

پرونده مرتضوی در مرحله تجدیدنظرخواهی

محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی با توجه به اینکه یکی از قضات این پرونده بازنشسته شده است؟ گفت: «اینکه یکی از قضات بازنشسته شده، مهم نیست؛ زیرا بالاخره پرونده با قاضی دیگری رسیدگی می‌شود. آن دو بخشی از این پرونده که در مرحله تجدیدنظرخواهی است، هنوز نظر نهایی در موردش داده نشده،‌ اشکالی گرفته شده که در مقام رفع آن هستند و الان اطلاع ندارم که آن اشکال رفع شده یا خیر. یک بخش از پرونده مربوط به کهریزک و بخش دیگر مربوط به شکایت سازمان تأمین اجتماعی است که در مرحله تجدیدنظرخواهی است».

او همچنین در پاسخ به سؤالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده ساختمان پلاسکو، عنوان کرد: «هیئت کارشناسی هنوز نظر خود را اعلام نکرده است. سه نفر که گفته بودند در بروز آتش‌سوزی نقش داشته‌اند، بازداشت شدند که یک نفر با قرار آزاد شد و دو نفر همچنان در بازداشت هستند و هنوز گزارش کارشناسی که بر اساس آن مشخص شود قصور متوجه چه کسانی است، ارائه نشده است».سخنگوی قوه قضا درباره اینکه شنیده شده حسین فریدون به دادسرای تهران مراجعه کرده است، گفت: «شنیده شده کافی نیست! منبع ادعا چیست؟».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید