اگر در خواب عرق می کنید بخوانید!

کدخبر: ۱۶۵۶۴۷
هر کسی ممکن است در هنگام خواب احساس گرما را تجربه کند، اما منظور از به کار بردن عبارت تعریق شبانه، تجربه ی خیس شدن لباس یا رختخواب در اثر عرق در شب است. اولین دلیلی که برای این تعریق ها در ذهن ما می آید، یائسگی و تغییرات هورمونی است، اما فقط این نیست.

الو دکتر؛ ممکن است در معرض خطر بالای بیماری قلبی باشید

زنان میانسال که اغلب تجربه ی تعریق شبانه را دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی باشند. زنان چاق، زنان با فشار خون بالا و زنان مبتلا به دیابت همگی بیشتر از دیگران تعریق شبانه را تجربه خواهند کرد که این مشکلات احتمال ابتلای آنان به بیماری قلبی را افزایش خواهد داد. البته شیوه ی زندگی، سن و یائسگی را نباید از لیست دلایل تعریق شبانه خارج کرد.

ممکن است بدن تان در حال مبارزه با عفونت باشد

اگر بدن شما در حال مبارزه با یک بیماری عفونی باشد، تعریق شبانه خواهید داشت. این تعریق شبانه می تواند برای چند روز یا حتی چند هفته باقی بماند و پس از سایر علائم کم رنگ شود. بنابراین اگر اخیرا تب یا مشکلات دیگری داشتید، می توانید آن را دلیل عرق شبانه بدانید.

ممکن است تیروئیدتان دچار اشکال باشد

عرق شبانه به عنوان یک علامت شایع در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید دیده می شود. همچنین در افراد دارای کم کاری تیروئید نیز این نشانه وجود دارد. اشکال در آدرنال (غده فوق کلیه) نیز می تواند دلیل تعریق های شبانه باشد.

ممکن است پای داروهای خاصی در میان باشد

عرق شبانه از اثرات جانبی مشترک بسیاری از داروها به حساب می آید که داروهای ضدافسردگی در صدر لیست این داروها هستند. برخی از داروهای هورمونی مخصوصا داروهای سرطان نیز چنین عارضه ای را به دنبال می آورند. داروهای دیابت هم می توانند موجب تعریق شبانه شوند، اگر قند خون فرد را بسیار پایین بیاورند.

ممکن است سیستم ایمنی تان مختل شده باشد

اختلالات خودایمنی شرایطی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه چیزی خوش خیم را به عنوان یک خطر برای سلامتی شما به حساب می آورد و به آن حمله می کند و موجب بروز بیماری های زیادی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید و سلیاک می شود که تعریق شبانه را به دنبال خواهند داشت.

ممکن است دچار نوعی سرطان باشید

انواع مختلفی از سرطان باعث عرق شبانه می شوند، مانند لنفوم هوچکین و غیر هوچکین. اگر همراه با تعریق شبانه علائمی مانند کاهش وزن، خستگی و بزرگ شدن غدد لنفاوی را تجربه کردید، احتمالا پزشک لنفوم را در شما تشخیص می دهد.

ممکن است دچار جهش ژنتیکی باشید

در یک بررسی، تنوع ژنتیکی خاصی در زنان دچار تعریق شبانه مشاهده شد که این تنوع ژنتیکی با کنترل هورمون های خاص، بلوغ دیررس و برخی علل ناباروری مرتبط بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید