انتخابات فرانسه؛ دنیا را شوکه خواهد کرد

کدخبر: ۱۶۶۰۱۶
در فرانسه، رئیس جمهور برای یک دوره 5 ساله انتخاب می شود و می تواند برای دو دوره متوالی در این سمت حضور داشته باشد.

به گزارش نامه نیوز، مردم فرانسه امروز یکشنبه برای انتخاب رئیس جمهور جدید خود پای صندوق های رای می روند تا ببینند چه کسی می تواند جایگزین فرانسوا اولاند رئیس جمهور کنونی این کشور شود. انتخابی که نتیجه آن نه تنها در داخل فرانسه بلکه پیامدهایی بر تمامی اروپا به همراه خواهد داشت.

همه چشم ها به مردم فرانسه خیره شده است چرا که مردم این کشور می روند تا پس از تحولات سیاسی 2016 در آمریکا و انتخاب ترامپ و رای مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا، تصمیم مهمی برای کشور خود بگیرند.

آیا انتخابات فرانسه آخرین سری از رویدادهای سیاسی خواهد بود که دنیا را شوکه خواهد کرد؟ در ادامه این گزارش به نکاتی که باید از انتخابات فرانسه بدانید اشاره می کنیم.

در فرانسه، رئیس جمهور برای یک دوره 5 ساله انتخاب می شود و می تواند برای دو دوره متوالی در این سمت حضور داشته باشد.

در فرانسه اغلب رئیس جمهور خود را در دوره برگزاری انتخابات انتخاب می کنند. اگر هیچ یک از کاندیداها نتوانند 50 درصد از آراء را در دور نخست که 23 آوریل برگزار می شود، کسب کنند در دور دوم که 7 می خواهد بود انتخابات میان دو نامزدی که بیشترین آراء را در دور نخست کسب کرده اند برگزار می شود.

در اینجا به 5 نامزد قانونی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اشاره می کنیم:

فرانسوا فیلون، نامزد محافظه کار از حزب جمهوری خواه راست میانه.

بنوئیت هامون، نامزد جریان اصلی حزب سوسیالیست چپ گرا که جایگاهش در نظرسنجی ها تک رقمی شده است.

مارین لوپن، رهبر جبهه ملی راست افراطی.

امانوئل مکرون، میانه رو مستقل.

جین لو ملنشون، نامزد سخت چپ که جنبش فرانسه سرخم نمی کند را تاسیس کرده است.

این در حالی است که نتایج آخرین نظرسنجی های انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه که پس از حمله تروریستی خیابان شانزلیزه صورت گرفته است، حکایت از پیشتازی «امانوئل مَکرون» نامزد میانه رو در تمامی نظرسنجی ها دارد.

 

مسائل مهم در انتخابات فرانسه چه موضوعاتی است؟

دو نفر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیشنهاد اصلاحات اساسی درباره جایگاه این کشور در اتحادیه اروپا را مطرح کرده اند.ملنچون و لوپن عنوان کرده اند طرحی همانند برگزیت را برای خروج از اتحادیه اروپا در نظر دارند. پس از رای مثبت مردم بریتانیا به رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا که برگزیت نام دارد این کشور اکنون مقدمات خروج را فراهم می کند.

مهاجرت و امنیت، همچنین مسائل دیگری هستند که پس از موج اقدامات تروریستی دراین کشور از سوی گروه های تروریستی مانند داعش از مسائل اصلی و مهم این انتخابات محسوب می شوند. تنها در حمله تروریستی دسامبر سال 2015 فرانسه 130 نفر در پاریس کشته شدند.

اقتصاد، موضوع مهم دیگری برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه محسوب می شود. نرخ بیکاری در فرانسه 10 درصد و در سال های اخیر رشد بسیاری کمی در ایجاد فرصت های شغلی جدید در این کشور ایجاد شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید