تلاش برای «خود ایمن‌سازی» ساختمان‌های پایتخت

کدخبر: ۱۶۶۱۰۷
رئیس کمیته فنی و تخصصی حادثه پلاسکو گفت: باید به سمتی برویم که ساختمان‌ها «خود ایمن» شوند تا حوادثی مانند پلاسکو دیگر رخ ندهد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از ارائه گزارش کمیته فنی و تخصصی حادثه پلاسکو در صحن علنی شورا روز یکشنبه نیز تمامی وقت صحن غیرعلنی به بررسی گزارش این کمیته اختصاص یافت.

حمزه شکیب و رضا تقی پور با اشاره به جزییات این گزارش اعلام کردند، شورا به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری از این حوادث بوده و به دنبال مقصر نبوده است.

در ابتدای این جلسه تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه گزارش کمیته فنی و حقوقی کاملا تخصصی و علمی در ۳۵۲ صفحه آماده شده است گفت: ۲ روز پس از حادثه تلخ پلاسکو دو کمیته تخصصی و حقوقی تشکیل شد که گزارش رسیدگی به آسیب دیدگان پس از تعطیلات و کمیته فنی و تخصصی از روز سه شنبه گزارش خود را ارائه کردند.

وی ادامه داد این گزارش به سود آینده شهر تهران است که با ارتقای فرهنگ ایمنی از این نوع حوادث جلوگیری شود. پیشنهادات این کمیته قرار است در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر بررسی تا براساس آن طرحی برای تصویب در شورا آماده شود که پیش از شورای چهارم در خصوص آن تعیین و تکلیف می شود.

در ادامه این نشست حمزه شکیب بااشاره به جزییات حادثه پلاسکو گفت: در گزارش کمیته تخصصی حوادث قبل، حین و پس از حادثه مورد بررسی قرار گرفت و تلاش کردیم همانند تمامی گزارش های علمی به دنبال مقصر نباشیم و تنها راهکارهایی برای رفع خلاهای موجود ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه سیستم پژوهش سوال و جوابی نبوده است، گفت: شش کار گروه برای بررسی و آسیب شناسی این حادثه تشکیل شد و ۶۰ متخصص دو ماه شبانه روز بر روی آن کار کرد. نحوه فروریزش ساختمان مدل سازی شد و نقشه های معماری و سازه ای ساختمان نیز مشابه سازی شد تا درخصوص چرایی ریزش آن به جواب برسیم.

این مسئول با بیان اینکه درتمام دنیا ساختمان ها به سمت خود ایمن سازی می روند، گفت: در شهر لندن ایستگاه های آتش نشانی از ۱۲۰ ایستگاه به ۱۰۵ ایستگاه رسیده است زیرا به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از ساختمان ها خود ایمن سازی شده اند و نیازی به تجهیزات آتش نشانی وجود ندارد و ما هم در کشور باید به همین سمت پیش برویم.

شکیب با تاکید بر اینکه قبل از ریزش ساختمان ۲ بار حریق به طور کامل اطفا شده است، گفت: دستور تخلیه ساختمان قبل از ریزش داده شده است اما ۲ نفر از آتش نشان ها در ساختمان گیر کرده و تعدادی آتش نشان ها برای کمک به محل حادثه می روند که ریزش دوم رخ می دهد و تمامی آنها گرفتار می شوند.

وی ادامه داد: قبل از ریزش اولیه دستور تخلیه داده شده که به دلیل حضور ۱۲۰ تن از ساکنان پلاسکو در ساختمان دوباره مجبور به تخلیه می شوند برای اینکه قابل پیش بینی نبوده که این ساختمان دچار ریزش می شود.

شکیب با تاکید بر اینکه باید مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تعیین و تکلیف شود گفت: اگر برای نحوه نگهداشت ساختمان های موجود مقرراتی وجود داشت و اجرایی می شد حتما چنین اتفاقاتی در این ابعاد رخ نمی داد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص کمبود تجهیزات آتش نشانی گفت: در گزارش ارائه شده پیشنهاداتی در خصوص خرید هلی کوپتر یا تکمیل تجهیزات ارائه شده اما اگر ما موضوع نگهداشت ساختمان ها و اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را نادیده بگیریم هر چقدر هم تجهیزات داشته باشیم نمی توانیم از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

تقی پور درخصوص مجهز نبودن آتش نشان ها به بیسیم گفت: آتش نشان ها بیسیم داشتند اما بیسیم آنها آنالوگ بود که در این حادثه از کارایی لازم برخوردار نبود. درخواست تجهیز شدن آتش نشان به بیسیم های دیجیتال از سال ۸۹ به وزارت ارتباطات داده شده اما به دلیل عدم واگذاری فرکانس این درخواست متوقف شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید