آزمایش ژنتیک راه‌کار پیشگیری از نازایی و سقط مکرر

کدخبر: ۱۶۶۴۲۰
رییس پنجمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها اعلام کرد که حدود سه تا چهار درصد بارداری‌ها به سقط مکرر منجر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ایران پزشک، مینو رفیعی در پنجمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها ضمن اشاره به این موضوع، گفت: این مساله نشان دهنده ضرورت توجه بیشتر به آزمایش‌های ژنتیکی در کشور است.

رفیعی میزان شیوع نازایی در ازدواج‌ها را ۲/۵ درصد عنوان کرد و افزود: نازایی‌های ثانویه بیشتر از نازایی اولیه است. زوج‌هایی که اصلا فرزندی ندارند جزو گروه ناباروری اولیه و مادرانی که حداقل یک بار باردار شده‌اند، اما در حال حاضر دیگر نمی‌توانند حامله شوند، جزو گروه ناباروری ثانویه به شمار می‌آیند.

وی راه‌کار پیشگیری از نازایی و سقط مکرر را انجام آزمایش‌ها و مشاوره‌های ژنتیکی دانست.

رییس پنجمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها در بخش دیگری از سخنان خود به میزان اختلالات متابولیکی در کشور اشاره کرد و گفت: میزان این اختلالات، پنج برابر میانگین جهانی است؛ به آن معنا که از هر ۵۰۰ تولد یک مورد مبتلا به اختلالات متابولیکی است.

رفیعی افزود: کودکان مبتلا به اختلالات متابولیکی، حاصل ازدواج‌های فامیلی هستند؛ این کودکان، متاسفانه هنگام تولد ظاهری نرمال (عادی) دارند و بیماری آنان، دیر تشخیص داده می‌شود.

سقط مکرر به ۲ مورد سقط یا بیشتر اطلاق می‌شود. در برخی از کشورها بعد از ۲ مورد و در برخی دیگر بعد از ۳ بار سقط، بررسی علت و درمان آغاز می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید