خودروهای پاک از بسته‌های تشویقی شهری حذف شدند!

کدخبر: ۱۶۶۵۹۷
خودروهای هیبریدی امسال بر خلاف سال گذشته از معافیت پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برخوردار نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، تردد خودروهای هیبریدی در طرح ترافیک که در سال ۱۳۹۵ رایگان بود، در سال ۹۶ پولی شده است. بر اساس تصمیم مدیریت شهری، تشویق استفاده از خودروهای هیبریدی در تهران کاهش یافته است. بر اساس تصمیم قبلی مسئولان شهری تهران در سال ۹۵، خودروهای هیبریدی بدون خرید طرح ترافیک می‌توانستند در محدودهٔ طرح ترافیک عبور و مرور کنند که این تصمیم برای سال ۹۶ تغییر کرد.

  خودروهای هیبریدی در سال ۱۳۹۶ برای ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران، می‌توانند به خرید مجوز طرح ترافیک با ۵۰ درصد تخفیف اقدام کنند. این ۵۰ درصد، مبلغی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که هدف اصلی ایجاد محدودیت برای تردد در مناطق مرکزی شهر تهران کاهش آلایندگی ناشی از خودروهای فرسوده است؛ بنابراین به طور طبیعی خودروهای پاک که هیچ گونه آلایندگی تولید نمی‌کنند نباید شامل حال این محدودیت‌ها شوند.

زمانی که مسئولان شهری دربارهٔ تغییرات طرح ترافیک سال ۹۶ سخن می‌گفتند نیز در خصوص بسته تشویقی شهری از خودروهای پاک سخنی نگفته ومصطفی قنبرنژاد رئیس واحد صدور آرم سازمان ترافیک در گفتگو با سایت روابط عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه در سال ۹۶ نیز عبور و مرور خودروهای هیبریدی و برقی همچون سال ۹۵ در صورت ثبت اطلاعات در سامانه، در محدوده طرح ترافیک آزاد و رایگان خواهد بود، گفت: این اقدام در جهت تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک و در راستای سیاست‌های محیط زیستی مدیریت شهری تهران صورت گرفته است.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در واکنش به دریافت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیکی از خودروهای هیبریدی گفت: اگر خوشبینانه به موضوع نگاه کنیم بدقولی و عدم وفای به عهد نسبت به شهروندان است.

وی تصریح کرد: قرار بر این بود که تنها شرط مجوز طرح ترافیک برای خودروهای هیبریدی و برقی انجام فرایند ثبت نام و ورود اطلاعات به سامانه باشد و بارها از سوی مسئولان ترافیک اعلام شد که هیچ هزینه‌ای نباید از سوی صاحبان خودروهای پاک پرداخت شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصاحبه برخی از مسئولان ترافیکی گفت: در یکی از این مصاحبه‌ها شفاف اعلام شد که هیچ گونه عوارضی از خودروهای هیبریدی برای عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک در سال ۹۶ همانند سال ۹۵ گرفته نمی‌شود اما متأسفانه تصمیمات لحظه‌ای سبب شد اتفاق دیگری بیفتد.

حقانی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص اینکه تخفیف ۵۰ درصدی برای ورود خودروهای هیبریدی مصوبه خود شوراست و اعضا به دریافت عوارض از خودروهای پاک رأی دادند گفت: مصوبات شورا خود به خود تصویب نمی‌شود بلکه لایحه آن از سوی مدیران شهری پیشنهاد می‌شود و پس از بررسی در کمیسیون‌ها در صحن مطرح و تصویب می‌شود. این مصوبه شورا نیز، مصوبه دوستدار محیط زیست نبود.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص اینکه اینجا تهران است و قوانین خاص خودش را دارد تصریح کرد: مگر تهران تافته جدابافته و قطعه متفاوت از پازلی سراسری است که مردم آن مجبورند تاوان تصمیمات لحظه‌ای را پس بدهند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت سه هزار خودروی هیبریدی در پایتخت تردد می‌کند که اگر تمامی آنها قصد تردد در محدوده طرح ترافیک را داشته باشند سرمایه مالی که برای سازمان ترافیک ایجاد می‌کند چهار میلیارد تومان است. آیا این پول با اعتماد از دست رفته مردم و نارضایتی عمومی برابری می‌کند.

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیزدر این رابطه گفت: در کمیسیون عمران ورود آزادانه خودروهای هیبریدی در محدوده‌های طرح ترافیک به تصویب رسید.

وی ادامه داد: این موضوع برای تشویق خریداری خودروهای پاک که آلاینده‌ای ندارند، بود و اگر خلاف این موضوع اتفاق افتاده به شورا اعلام شود تا این موضوع پیگیری شود.

با این وجود احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل گفت: کمیسیون عمران موافق سیاست‌های تشویقی برای خودروهای هیبریدی بود زیرا این خودروها آلایندگی ندارند و نیازی نیست برای ورود به محدوده طرح ترافیک شامل سیاست‌های محدودکننده شوند.

وی تصریح کرد: اما در صحن شورا تنها تخفیف ۵۰ درصدی مورد تصویب قرار گرفت و پیش‌بینی شد این خودروها همگی امکان برخورداری از طرح ترافیک را داشته باشند اما ۵۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت کنند.

بر اساس مطالعات انحام گرفته، بیش ا ز ۴۸ درصد از سهم منابع آلوده هوای شهر تهران متعلق به سواری‌ها و ۲۲درصد را موتور سیکلت‌ها است. گاز مونواکسید کربن (CO) محصول فعالیت خودروهای سواری و وانت‌ها است که ۹۰ درصد کل گاز (CO) تهران را شامل می‌شوند. سواری‌ها و موتور سیکلت‌ها ۵۸ درصد کل ذرات معلق تهران را تولید می‌کنند.

 یکی از راهکارهای که کارشناسان شهری برای کاهش آلودگی هوا ناشی ازعوامل متحرک توصیه می‌کنند گسترش خودروهای پاک است.

 به اعتقاد آنها «درصورتی که ناوگان حمل و نقل شهری هیبریدی شود و خودروهای هیبریدی و برقی با سوخت پاک جایگزین خودروهای با سوخت فسیلی، گازوئیلی و بنزینی شوند آلودگی هوای شهر تهران به میزان قابل توجهی تقلیل خواهد یافت. جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی و هیبریدی نیز تأثیر بسزایی در رفع آلودگی هوای شهر تهران دارد چرا که یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری چندین برابر یک خودروی سواری آلودگی تولید می‌کند. متأسفانه بخش زیادی از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران فرسوده است و آلایندگی بسیاری تولید می‌کند بنابراین بهتر است خودروهای برقی و هیبریدی جایگزین آنها شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید