هفته سلامت؛ بهانه ای برای توجه به سالم سازی نوشیدنی ها

کدخبر: ۱۶۶۶۳۰
نوشیدنی ها از صنعتی تا سنتی و طبیعی در خورد و خوراک انسان ها سهم و حجم قابل توجهی دارند و هفته سلامت هم بهانه ای است تا ضرورت سالم سازی این بخش مهم تغذیه مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، هفته سلامت که از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و فردا به پایان می رسد سبب شده تا مهمترین مولفه های حفظ سلامت افراد جامعه در زمینه های گوناگون مورد توجه ویژه قرار گیرد. یکی از محورهای مهمی که در هفته سلامت به آن پرداخته شده، تراز سلامت غذا و نوشیدنی‌ها است.

مسئولان و کارشناسان به ویژگی‌های غذای سلامت بسیار پرداخته‌اند اما کمتر کسی به موضوع سلامتی در نوشیدنی توجه کرده است. نوشیدنی‌های سلامتی که حاوی گیاهان، میوه‌ها و قند طبیعی است، در سراسر دنیا با اقبال زیادی روبرو شده اما در ایران هنوز موانع زیادی برای تولید آنها وجود دارد، به عبارت دیگر نوشیدنی سلامتی حلقه مفقود ارزشمندی در صنعت نوشیدنی و در سطحی کلان تر صنعت غذایی ایران به‌ شمار می‌رود.

** سلامت تغذیه و نوشیدنی؛ ضرورتی فراتر از یک هفته توجه

«علیرضا خدمتی» کارشناس صنعت نوشیدنی در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا با اشاره به اینکه موضوع سلامت نباید فقط به هفته سلامت محدود شود، ابزار امیدواری کرد که توجه به سلامت از «هفته» به «سال» و «دهه» و امری همیشگی تبدیل شود زیرا یکی از نیازمندهای بسیار مهم جامعه امروز ایران است.

او با تاکید بر اهمیت حضور نوشیدنی سلامت در سبد مصرف نوشیدنی افراد جامعه گفت: متاسفانه در مجموع کشور ما وضعیت مناسبی در حوزه نوشیدنی سلامتی ندارد و در مقایسه با اهمیتی که به سلامت مواد غذایی داده می‌شود، به این موضوع اهمیت لازم داده نمی‌شود.

این کارشناس صنعت نوشیدنی با اشاره به آبمیوه‌های موجود در بازار و نوشابه های مملو از شکر بیان داشت: شکر آبمیوه‌های موجود، حتی آنهایی که میزان شکرشان با استانداردهای موجود همخوانی دارد، همچنان بالا است و امیدوارم با برطرف شدن محدودیت‌های قانونی صنعت نوشیدنی کشور در مسیر تولید محصولات سلامت، ریل‌گذاری شود.

** تراز پایین سلامت نوشیدنی های موجود در بازار

«زهرا عبداللهی» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تراز پایین سلامتی نوشیدنی‌های موجود در بازار و فقدان نوشیدنی سلامتی تصریح کرد: کارخانه‌های صنعتی موظف شده‌اند میزان شکر محصولات خود را کاهش داده و مطابق با استاندارد جدید عمل کنند.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست های دفتر بهبود تغذیه کاهش مصرف قند و نوشیدنی‌های گازدار و شکردار است، گفت: در کنار اهمیت تولید نوشیدنی سلامتی، بحث آموزش و فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف سرانه شکر افزایش آگاهی مردم دربار پیامدهای آن مهم است که ما این موضوع را در دستور کار داریم.

عبداللهی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت بهداشت برای اصلاح الگوی مصرف تمهیدی نمی‌اندیشد تا زمینه تولید نوشیدنی‌های سلامتی از جمله نوشیدنی‌های حاوی گیاهان و دارویی در تولید نوشیدنی ها استفاده شود، اظهار کرد: گیاهان سنتی و مشکلات این صنف به اداره مکمل‌ها سازمان غذا و دارو بازمی‌گردد اما به طور کلی معتقدم باید نوشیدنی‌های سلامتی جایگزین نوشیدنی‎های پرشکر موجود شود.

** عزم ملی برای سالم سازی نوشیدنی ها

«ناصر بنیادی» فعال صنعت خوراکی و نوشیدنی اعتقاد دارد که برای سلامت‌سازی بازار نوشیدنی در ایران به یک عزم ملی نیاز داریم به این معنا که باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط از مسئولان وزرات بهداشت گرفته تا نمایندگان و بدنه کارشناسی صنعت نوشیدنی و همچنین تولیدکنندگان دست به دست هم دهند و شرایط را فراهم کنند تا نوشیدنی‌های سالم‌تری در دسترس مردم قرار بگیرد.

وی با با بیان اینکه مسیر تولید نوشیدنی سلامت در ایران ناهموار است و با ابراز نگرانی از کم اطلاعی مصرف کنندگان درباره نوشیدنی سلامتی، ادامه داد: برای تولید نوشیدنی سلامتی از ظرفیت‌های کشور استفاده نمی‌شود. برای مثال در سایر کشورها از گیاهانی که نمونه‌های آن در ایران موجود است؛ بهترین نوشیدنی‌ها تولید و صادر می‌شود اما مسیر تولید این نوشیدنی‌ها در کشور به لحاظ قانونی صعب العبور است و امیدواریم در سالی که رهبر انقلاب آن را سال تولید و اشتغال نام نهادند، مشکلات تولیدکنندگان کمتر شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید