ادامه مذاکرات هسته ای ایران و روسیه

کدخبر: ۱۶۶۶۷۲
بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل و حقوقی سازمان انرژی اتمی و مقام های بلندپایه شرکت دولتی روس اتم برای برگزاری مذاکرات مربوط به همکاری های هسته ای ایران و روسیه در تهران و مسکو توافق کردند.

به گزارش ایرنا، در مذاکرات هیات ایرانی با آلکسی لیخاچف مدیرعامل و نیکلای اسپاسکی معاون امور بین‌الملل شرکت دولتی روس اتم، راهکارهای همکاری در حوزه های مرتبط هسته ای بررسی شد.

بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد: در جریان مذاکرات توافق شد هیأت‌هایی از دو کشور برای پیگیری موضوعات مهم به تهران و مسکو سفر کنند.

توافق برجام و اجرای این پیمان سبب شده موانع همکاری های هسته ای دو کشور رفع شود و روسیه طرح های مختلفی را در ایران دست اجرا دارد و همچنین برای توسعه روابط در این بخش ها مذاکره می شود.

ساخت و بهره برداری از واحد اول نیروگاه بوشهر با همکاری روسیه انجام شده است و همچنین واحدهای دوم و سوم هم با مشارکت این کشور و همکاری شرکت های ایرانی کلنگ خورده است.

در قرارداد ساخت نیروگاههای هسته ای جدید، سهم مشارکت ایران 10 درصد است و افزون بر آن توافق شده تا پیمانکاران ایرانی هر کار مربوط به پروژه ها که توان انجام آن را دارند، بر عهده گیرند.

با توجه به این توافق و همچنین مسئولیت اجرای عملیات ساختاری اولیه مانند کارهای ساختمانی نیروگاهها از سوی پیمانکاران داخلی، سهم شرکت های ایرانی تا 25 درصد کل کارها را می تواند شامل شود.

روسیه در صنعت ساخت نیروگاه هسته ای یکی از پیشگام ترین ها در جهان است و بیشتر کشورهایی که در حال ساخت نیروگاه اتمی هستند از جمله چین و هند با روس ها مشارکت دارند.

روس اتم با سهم 40 درصد غنی سازی و 17 درصد تولید سوخت هسته ای جهان، در برگیرنده 260 شرکت به عنوان زیر مجموعه و همکار با 400 هزار کارشناس و کارمند در 40 کشور جهان است.

برجام 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان «مذاکرات قرن» نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید