یک بام و دو هوای مرکل در عربستان

کدخبر: ۱۶۶۹۱۴
در حالی که برلین همچنان به تجهیز نظامی ریاض ادامه می‌دهد، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از عربستان سعودی خواسته است تا تجاوز نظامی خود به یمن را متوقف کند.

به گزارش خبرانلاین مرکل روز یکشنبه پس از ورود به شهر بندری جده در عربستان سعودی گفت: «ما به رویۀ حل و فصل دیپلماتیک سازمان ملل معتقدیم ... اعتقاد داریم که این مناقشه از طریق نظامی قابل حل نیست.»

 

وی افزود باید اقداماتی به‌منظور مقابله با «شرایط انسانی بسیار بد» در یمن صورت گیرد.

این در حالی است که برلین و ریاض توافقی امضا کرده‌اند که بر اساس آن نیروهای سعودی از سوی نظامیان آلمان در تأسیسات نظامی مشترک تحت آموزش قرار می‌گیرند.

همچنین توافقی دیگر میان دو طرف امضا شده است که بر اساس پلیس فدرال آلمان نیروهای پلیس مرزی و دیگر نیروهای امنیتی سعودی را تحت آموزش قرار می‌دهد.

دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی؛ 10 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری رویترز)

مرکل در این سفر با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه، محمد بن نایف، ولیعهد و محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی، دیدار و گفتگو کرد.

عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 (26 مارس 2015)، بدون مجوز سازمان ملل در تلاش برای احیای قدرت هم‌پیمان نزدیک خود، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و همچنین تضعیف جنبش مردمی انصار الله، یمن را هدف حملات هوایی مرگبار قرار داده است.

بر اساس  آمارها، تجاوز نظامی عربستان در یمن تاکنون بیش از 12 هزار قربانی داشته که اغلب آن‌ها غیرنظامی هستند.

آلمان که یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تسلیحاتی عربستان سعودی است، در سال 2016 بیش از نیم میلیارد یورو تسلیحات نظامی به ریاض فروخته است. برلین اوایل این ماه نیز توافق چند میلیون دلاری فروش تسلیحات نظامی به امارات متحدۀ عربی را تأیید کرد؛ ابوظبی نیز از حامیان تجاوز نظامی ریاض به یمن محسوب می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید