مشاوره فقط راهنمایی می کند نه تعیین تکلیف

کدخبر: ۱۶۶۹۳۸
یک مشاور خانواده با اشاره به مطالبه مردم برای به نتیجه رسیدن مشاوره، اظهار کرد: قرار نیست در جلسات مشاوره برای کسی تعیین تکلیف کنیم؛ مشاوران فقط راهنمایی می‌کنند و انتخاب با افراد است.

به گزارش ایسنا، حسین جعفری روانشناس و مشاور خانواده افزود: مسئله فقط هزینه های ازدواج نیست؛ بعضی مواقع برای بعضی از انتخاب ها، هزینه های زیادی صرف می‌کنیم چرا که اهمیت موضوع در ذهن مسجل می شود، لذا هر مقدار هزینه داشته باشد آن را پرداخت می کنیم.

وی تصریح کرد: ازدواج، یکی از مهمترین انتخاب ها در زندگی است. برای انتخاب یکی از ابزارهای زندگی مانند گوشی موبایل که خیلی هم مهم نیست، با چند نفر متخصص مشورت می کنیم و درباره قیمت، جنس و کارایی آن مشاوره می گیریم. اگر برای دریافت خدمات مشاوره، هزینه ای پرداخت نکنید، تضمینی برای اجرای راهکارها وجود ندارد.

این روانشناس با اشاره به نبود فرهنگ مشاوره، گفت: متاسفانه هنوز در جامعه به این فرهنگ نرسیده ایم که برای انتخاب مهمی چون ازدواج، به فردی مراجعه کنیم که از نظر علمی و تجربی تخصص کافی داشته باشند و بتوانند ما را در نحوه انتخاب کمک کنند.

این مشاور خانواده که در یک برنامه رادیویی با موضوع آموزش‌های قبل از ازدواج؛ واقعی یا صوری صحبت می‌کرد با اشاره به مطالبه مردم برای به نتیجه رسیدن مشاوره، اظهار کرد: قرار نیست در جلسات مشاوره برای کسی تعیین تکلیف کنیم؛ مشاوران فقط راهنمایی می کنند و انتخاب با افراد است و اگر اختلالی را در رفتار طرف مشاهده کنیم، به سرعت به افراد گفته می شود تا آن را برطرف کنند و اگر به این نتیجه برسیم که این ازدواج ممکن است در آینده دچار مشکل شوند، باز هم تصمیم با خود افراد است.

وی ادامه داد: مشاوران خانواده در مرحله قبل از ازدواج، تمام عوارضی که ممکن است یک ازدواج غلط داشته باشد را بیان می کنند و همچنین تمام محاسنی که ممکن است از یک انتخاب درست به وجود بیاید را بازگو می کنند و بعد با موازنه اینها، خود مراجعه کننده تصمیم می گیرد که چه عملی را انجام دهد. علاوه بر آن قبل از اینکه کسی بخواهد وارد مرحله ازدواج شود، حداقل باید هفت مرحله را طی کرده باشد تا برای ازدواج آمادگی پیدا کند مانند بلوغ جسمی یعنی نقص عضو ممکن است افراد را در ادامه زندگی دچار مشکل کند.

همچنین در ادامه این برنامه دکتر طیبه میرزا اسکندری، کارشناس علوم اجتماعی و فعال رسانه با تاکید بر اهمیت خدمات روانشناسانه و مشاوره گفت: در فعالیت رسانه ای، تلاش می کنیم کار مشاوره را برای مردم تعریف، تسهیل و ترویج کنیم زیرا اهمیت و منافع آن غیر قابل انکار است.

این فعال رسانه ای در عین حال اشاره کرد: اگر یک شهروند معمولی باشم و بخواهم از خدمات مشاوره ای استفاده کنم، با موانعی روبرو هستم که مهمترین آن عدم آگاهی نسبت به مشاور و مشاوره است زیرا اساسا رویکرد و هدف و انتظاری که از مشاوره دارم مشخص نیست. مکرر می بینیم افراد در رویکردهای متفاوت مانند مشاوره قبل از ازدواج، مراجعه می کنند که یا نتیجه ای نمی گیرند و یا حتی گاهی نتیجه معکوس می گیرند.

این کارشناس علوم اجتماعی تصریح کرد: این مسائل به دلایل مختلفی بستگی دارد که ممکن است عدم آگاهی از طرز استفاده از مراکز مشاوره یکی از دلایل آن است زیرا خیلی ها نمی دانند کدام مشاور ذی صلاح است و چگونه می توانند از مشاوره کمک بگیرند.

در ادامه دکتر فاطمه فروزش یکتا، روانشناس بالینی و مشاور  نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر افراد مختلفی با تخصص های گوناگونی تحت عنوان مشاور، مشغول به کار هستند اما فردی که مشاوره ازدواج می دهد باید آموزش های خاص دیده باشد و به صورت تخصصی در زمینه خانواده و ازدواج کار کرده باشد.

وی با تصریح بر اینکه خدمات مشاوره پیش از ازدواج یک کار علمی است، عنوان کرد: این نوع مشاوره چندین جلسه طول می کشد و بر خلاف انتظار افراد، نمی توان در یک جلسه به نتیجه رسید زیرا بر اساس چهره و ظاهر افراد نمی توان در موردشان قضاوت کرد و لازم است بررسی های کامل و ارزیابی های روانشناسی انجام دهیم.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: در ارزیابی هایی که بعد از چند جلسه صورت می گیرد هم هیچ وقت بجای افراد تصمیم نمی گیریم که با هم ازدواج کنند یا خیر. وظیفه ما این است که اطلاعات افراد را افزایش دهیم و دیدشان را گسترده تر کنیم تا متوجه شوند، موقعیت شان نسبت به هم چیست.

این مشاوره خانواده درباره روند کار مشاوره بیان کرد: در گام نخست، ارزیابی سلامت روانی را انجام می دهیم زیرا مهمترین مسئله داشتن سلامت روان و آمادگی لازم برای ورود به محل ازدواج است و اگر با ارزیابی ها و آزمون هایی که در این مرحله وجود دارد، به این نتیجه برسم افراد اضطراب و استرس شدیدی دارند و یا کنترل خشم ندارند، این مسئله را اعلام می کنم و راه حل آن این است که قبل از ازدواج چندین جلسه مراجعه کنند و بعد از حل این موضوع، وارد مرحله ازدواج شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید