فناوری شارژ بی سیم اپل از طریق تجهیزات ارتباطی

کدخبر: ۱۶۷۰۲۷
اپل قصد دارد سیستم شارژ بی‌سیم جدیدی معرفی کند که از طریق تجهیزات ارتباطی عمل می‌کند.
فناوری شارژ بی سیم اپل از طریق تجهیزات ارتباطی

بهره‌گیری از تکنولوژی شارژ بی‌سیم رفته‌رفته به یک امر مرسوم تبدیل می‌شود. اما به نظر می‌رسد اپل روش نوینی از این سیستم شارژ در سر می‌پروراند. اپل در حال آزمایش تکنولوژی‌های شارژ بی‌سیم فواصل متوسط و بلند است که در صورت به نتیجه رسیدن، به کاربران اجازه می‌دهد از طریق تجهیزات ارتباطی نظیر روتر وای‌فای، بتوانند آیفون‌ خود را شارژ کند. این خبر پنج‌شنبه توسط US Patent and Trademark به‌صورت عمومی منتشر شده است.جزئیات مربوط به پتنت اپل برای شارژ بی‌سیم و سیستم‌های ارتباطی با آنتن‌های متصل دوکاناله، به روشی برای انتقال انرژی به دستگاه‌های الکترونیکی از طریق فرکانس‌هایی اشاره دارد که برای داده‌های ارتباطی قابل تشخیص است.

از جنبه‌های مختلف، این اختراع به ظرفیت‌های انتقال انرژی روی هر اتصال ارتباطی بی‌سیم مناسب، شامل شبکه سلولار با فرکانسی میان 700 تا 2700 مگاهرتز و شبکه‌ی بی‌سیم 2.4 و 5 گیگاهرتز اشاره دارد. در اسناد این پتنت ادعا شده است که کانال‌های شامل طول موج میلی‌متری 802.11ad که در حال حاضر با استاندارد WiGig با فرکانس 60 گیگاهرتز کار می‌کنند نیز از این سیستم پشتیبانی خواهند کرد.

به‌طور نظری، این طرح دریچه‌های جدیدی به‌سوی شارژ بی‌سیم از طریق روترهای بی‌سیم و نقطه‌های اتصال سلولار و حتی سیگنال‌ها و امواج ماهواره‌ای باز می‌کند؛ البته دامنه‌ی سیستم بی‌سیم به‌طور طبیعی تابعی از فاصله است.طراحی اپل همانند روش‌های شارژ بی‌سیم مرسوم، به دو دستگاه فرستنده و گیرنده نیاز دارد. هر دستگاه برای ارسال و دریافت سیگنال، شامل یک یا چند آنتن جفت‌شده با مدارهای بی‌سیم و تنظیمات مغناطیسی است. چنین سخت‌افزاری می‌تواند در فرایندهای هدایت تشعشع پویا به کار گرفته شود.

اپل در حال حاضر از تکنولوژی هدایت پرتو در روترهای ایرپورت خود استفاده می‌کند. جدید‌ترین مدل روتر اپل از آرایه‌ی آنتن متمرکزکننده‌ی پرتو بهره می‌برد که سیگنال‌های بی‌سیم به‌صورت مستقیم به دستگاه متصل هدایت می‌شوند و در هر محیطی می‌توانید با خیال راحت از سیگنال‌های قوی استفاده کنید.

اختراع جدید اپل از یک تکنولوژی دائمی مشتق شده است که در آن مدارهای بی‌سیم غیر متصل و قطعات پشتیبان، وظیفه‌ی انتقال ارتباط و انرژی را بر عهده دارند. در محصولات فعلی نظیر اپل واچ، سخت‌افزار شارژ القایی تنها وظیفه‌ی انتقال انرژی را انجام می‌دهد و به فواصل کوتاه محدود شده است.اپل روش‌های زیادی برای افزایش این محدوده در سر دارد. علاوه بر حالت دو مداره، در پتنت اپل به آنتن‌های دوقطبی و دو فرکانسه اشاره شده است که شامل حالات مختلف متمرکز کردن پرتو است. آنتن‌های متصل معمولا شامل یک المان تخت و مستطیلی شکل هستند که روی فلزی با ساختار صفحه‌ای بزرگ قرار گرفته است. چیدمان آنتن تخت برای قرارگیری روی سطح صاف مناسب است.البته ایده‌ی استفاده از فرکانس‌های ارتباطی موجود خیلی جدید نیست. 

پیش‌تر نیز تحقیقاتی در این زمینه انجام شده و در مطالعات اخیر کشف شده است که دستگاه‌های کوچک می‌توانند تنها از سیگنال‌های وای‌فای تغذیه کنند. با این وجود، این تکنولوژی هنوز در مرحله‌ی یافتن کاربردهای عملی است و کمپانی‌های مختلف در حال توسعه‌ی سیستم‌های شارژ بی‌سیمی هستند که اکثرا روی قطعات القایی نسبتا قدرتمند متمرکز شده‌اند، ولی راندمان انتقال آن‌ها بالا نیست.متأسفانه، پتنت اپل نظریه انتقال انرژی بی‌سیم با استفاده از فرکانس‌های متصل ارتباطی را کاملا پوشش نمی‌دهد و فقط جزئیات خاصی درباره‌ی پیاده‌سازی آنتن‌های متصل متمرکزکننده‌ی امواج بیان می‌کند.

در این اسناد حالات دیگر، شامل آرایه‌های آنتن جایگزین، تنظیمات مدارهای بی‌سیم و فرکانس‌های اجرایی بالقوه در کنار دیگر جزئیات کم‌اهمیت نیز تشریح شده است.اوایل این هفته، طرح شماتیکی از آیفون 8 فاش شد که فضای در نظر گرفته‌شده برای پد شارژ بی‌سیم در محل قرارگیری کاور پشت دستگاه را نشان می‌داد. 

در این بخش می‌توانیم آنتن‌های متصل مشابه نمونه‌ی توصیف‌شده در پتنت جدید اپل را مشاهده کنیم.انتظار می‌رود اپل در پرچم‌دار بعدی خود از نسل جدید تکنولوژی شارژ بی‌سیم رونمایی کند که می‌تواند راهکاری مبتنی برای فرکانس‌های ارتباطی مشابه آن چیزی باشد که در پتنت امروز کوپرتینونشین‌ها شاهد بودیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید