آموزگاران و مشکلات مفصلی حاصل از ایستادن های طولانی مدت

کدخبر: ۱۶۷۴۶۰
عضو هیات مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: درد در ناحیه پا و مشکلات مفصلی به ویژه در اندام های تحتانی، یکی از عوارض جسمانی در معلمان است که اغلب به ایستادن های طولانی مدت برمی گردد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، دکتر ابراهیم انتظاری در آستانه برگزاری اولین کنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سراسری فیزیوتراپی ایران که از سوم تا پنجم خرداد ماه امسال در تهران برگزار می شود، افزود: چنین دردهایی ناشی از ایستادن های طولانی مدت است که واریس، کمردرد و درد زانو معمولا از عواقب آن به شمار می رود.

وی ادامه داد: واریس به خاطر ایستادن بیش از حد ایجاد می شود، البته نشستن طولانی مدت و بی حرکتی نیز به همین اندازه خطرناک است و می تواند منجر به ایجاد واریس شود؛ در این بیماری ایستادن از نشستن مضرتر است .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهکارهایی را برای کاهش فشارهای ناشی از ایستادن طولانی مدت ارائه کرد و افزود: توصیه می شود معلمان تحرک بیشتری داشته باشند و همچنین کفش مناسب (نه پاشنه بلند و نه پاشنه کوتاه) بپوشند. به علاوه در طول مدت زمان کلاس درس باید مختصری بنشینند و سپس بلند شده و قدم بزنند. صندلی آنها نیز باید استاندارد و با ارتفاع مناسب باشد.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از عوارض جسمانی معلمان، دردهای مچ پا، زانو، لگن و کمر است زیرا معلمان معمولا زیاد می ایستند و به همین دلیل، عضلاتشان که معمولا از آمادگی لازم نیز برخوردار نیست، خسته می شود. به همین علت معلمان باید تمرین های مخصوص کمردرد و پادرد را یاد بگیرند و به تقویت عضلاتشان توجه بیشتر داشته باشند.

انتظاری تاکید کرد: ضروری است معلمان پس از مدتی نشستن، مچ پایشان را حرکت دهند و راه بروند. به این ترتیب گردش و پمپاژ بهتر خون داخل عروق اجازه نمی دهد که واریس بگیرند. همچنین مراقب باشند که مچ پا و زانویشان در زاویه معینی نماند که این مساله به جلوگیری از آسیب های زانو و مچ پا کمک می کند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران افزود: کمردرد به ویژه در زنان معلم که گودی کمر بیشتری نسبت به مردان دارند، شایع تر است.

انتظاری بر انجام ورزش های مخصوص کمر و تقویت عضلات کمر و شکم تاکید کرد و گفت: توجه به انتخاب کفش استاندارد و راحت به علاوه میز و صندلی که بر اساس اصول ارگونومی و فیزیک بدن ساخته شده باشد، ضروری است.

وی افزود: همچنین معلمان باید به این نکته دقت کنند که اگر باید مدت طولانی بایستند، یک پا روی بلندی و دیگری را در سطح پایین تر قرار دهند و به طور متناوب جای پا را عوض کنند تا از این طریق، جلوی کمردرد را بگیرند و از خستگی بیش از حد کمر و پاها جلوگیری کنند. از سوی دیگر باید از حمل بارهای سنگین اجتناب کنند.

انتظاری ادامه داد: توجه داشته باشید که ساعت ها روی پا ایستادن و نوشتن روی تخته در سنین جوانی شاید مشکل خاصی ایجاد نکند، ولی در سنین بالاتر و به ویژه اگر مشکلات آرتروز شانه در شخص وجود داشته باشد، بالا قرار گرفتن شانه به مدت طولانی ایجاد درد و ناراحتی می کند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین شیوه برای بهبود دردهای مفصلی انجام نرمش های روزانه است؛ نرمش شرایط فیزیولوژیک عضلات و تاندون ها را بهتر می کند و از این عوارض می کاهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید