چگونه شپش را بشناسیم و در خانه درمانش کنیم؟

کدخبر: ۱۶۷۶۱۶
خارش سر از مهمترین نشانه‌های شپش است. بهترین روش درمان خانگی شپش و از بین بردن آن، استفاده از برگ درخت زیتون تلخ و شستن موها با سرکه سیب است.

به گزارش بهداشت نیوز، شپش ها انگلهای ریزی هستند که پوست سر، بدن، زیر بغلها یا نواحی شرمگاهی را آلوده میکنند. آنها به ریشه موها می‌چسبند و بنابراین در تمام مناطق مودار بدن ساکن شده و امکان رشد دارند. هرچند شپش سر و موها مشکل خطرناکی نیست، اما می تواند باعث خارش شدید و غیرقابل تحمل شود. ضمن اینکه شپشها از خون انسان تغذیه میکنند و بزاق آنها حاوی موادی است که موجب ایجاد حساسیت و خارش شدید می شود. همچنین شپشها میتوانند عفونتهایی مانند تیفوس، تب راجعه و تب خندق را انتشار دهند. در ادامه این مطلب با راههای از بین بردن و درمان خانگی شپش سر و بدن آشنا شوید.

علت شپش سر و بدن چیست؟

آلودگی به شپش ها و اصطلاحا شپش گرفتن فرد معمولا به خاطر بهداشت فردی ضعیف است. امروزه شپشها، بیشتر در کودکان خردسال و مهدکودک و در کودکان دوران ابتدایی شیوع دارد. این بیماری با تماس نزدیک سر و به اشتراک گذاشتن کلاه، شانه، روسری و سنجاق بین کودکان منتشر می شود و وقتی کودک مبتلا شود بقیه افراد خانواده نیز در معرض خطر ابتلا قرار می گیرند. برخی از عوامل ایجاد کننده شپش در افراد عبارتند از:

تماس مستقیم با افرادی که شپش دارند.

استفاده از شانه‌های آلوده

استفاده مشترک از لباسهای آلوده به شپش

خوابیدن در رختخواب کسی که شپش دارد.

نشستن بر روی کاناپه‌ای که قبلا فرد آلوده به شپش آنجا نشسته است.

همچنین زمانی که شیوع شپش در جامعه بالاست صندلی اتوبوسهای شهری و بین شهری، تاکسی‌ها و سالن‌های اجتماعات نیز در انتقال و انتشار شپش نقش دارند.

نحوه تشخیص و شناسایی شپش

پیدا کردن شپش های ناحیه سر آسان است اما تعیین کردن جای شپش‌های بدن مگر در حالتی که آلودگی شدید باشد، دشوار است. شپش ها معمولا وقتی شناسایی میشوند که در محلی که قرار دارند باعث خارش میشوند. آنها تخم ریزی میکنند و تخمها تبدیل به نوزادانی میشوند که به مو چسبیده و به راحتی قابل دیدن هستند. جدا کردن نوزاد شپش از ناحیه سر و دیگر نواحی بدن بسیار مشکل است. حتی اگر شپشها گرفته شده و برداشته شوند، باز هم نوزادان انها ظرف یک هفته بالغ شده و این سیکل دو مرتبه تکرار میشود.

روشهای درمان خانگی شپش

برگ درخت زیتون تلخ

یکی از بهترین روشهای درمان خانگی شپش و از بین بردن آن استفاده از برگ درخت زیتون تلخ است. یک مشت برگ زیتون تلخ را آسیاب کرده و آن را با کمی روغن نارگیل ترکیب کرده به صورت خمیر در آورید. و سپس آن را روی پوست سر قرار دهید. تا صبح اجازه دهید روی سر شما بماند و هنگام صبح با شامپو سر خود را به خوبی بشویید. این کار را دو تا سه مرتبه تکرار کنید.

سیر + آبلیمو

خمیر سیر و آبلیموی تازه که هنگام شب استعمال شده و صبح شسته شود نیز فرد را از دست شپشها خلاص میکند. انجام این کار را به مدت 2 تا 3 روز تکرار کنید.

سرکه سیب

شستن موها و سر و بدن با سرکه سیب از دیگر راهکارهای درمان خانگی شپش و از بین بردن آنها است. سرکه سیب یا مقداری سیب خرد شده را اجازه دهید بماند تا رنگ آن از بین برود. سپس آن را روی پوست سر مالیده و نیم ساعت صبر کنید. سر را با سرکه سیب به خوبی ماساژ دهید و با شانه دندانه ریز شانه بزنید و سپس با شامپو بشویید. سرکه موجب رفع چسبندگی و سست شدن کپسول تخم‌ها شده و شانه دندانه ریز نیز به جدا کردن آنها از موها کمک می‌کند.

عصاره پیاز

عصاره پیاز یا خمیر پیاز که نرم شده باشد نیز میتواند روی پوست سر قرار داده شده و باعث از بین رفتن شپشها شود. به این منظور اجازه دهید عصاره پیاز به مدت 3 تا 4 ساعت روی سر باقی بماند و سپس با شامپو موها را به خوبی بشویید. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید.

روشهای پیشگیری از شپش سر و بدن

شستشوی لباسها و ملحفه‌ها در آب جوش به مدت 10 تا 20 دقیقه و یا استفاده از ماشین لباسشویی و خشک و اتو کردن درزهای لباس؛ رعایت بهداشت فردی بخصوص استحمام مرتب و شستشوی منظم لباس ها از جمله راه های پیشگیری از این بیماری است. همچنین شانه زدن روزانه موی سر ترجیحا با شانه دندانه ریز چوبی، تمیز کردن همه روزه برس و شانه، استفاده نکردن از لوازم شخصی دیگران، پرهیز از تماس با اشیاء و لباس‌های فرد آلوده، معاینه مرتب موها، گزارش و مراجعه موارد آلوده به مراکز بهداشتی از دیگر راه های پیشگیری از ابتلا به شپش است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید