مارین لوپن با تبریک به ماکرون شکست را پذیرفت

امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه شد

کدخبر: ۱۶۷۶۸۲
با پایان رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، شمارش آرا اغاز شده و اولین نتایج حاکی است که امانوئل ماکرون ، جوانترین رییس جمهوری تاریخ فرانسه خواهد شد. مارین لوپن با تبریک به ماکرون و طرفدارانش، شکست را پذیرفت و گفت مردم فرانسه ادامه وضع موجود را انتخاب کردند. بر اساس اولین نتایج ماکرون 61 درصد آرا را به دست آورده است.
امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه شد

به گزارش اقتصادنیوز ، با اعلام این خبر مردم در پاریس بوق خودروها را به صدا درآوردند و طرفداران ماکرون به جشن و پایکوبی پرداختند.

مردم فرانسه از نخستین ساعات امروز یکشنبه ۷ مه (۱۷ اردییهشت) برای انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور درمیان تدابیر شدید امنیتی به پای صندوق‌های رای رفتند تا امانوئل مکرون، نامزد میانه رو یا مارین لوپن، نامزد حزب راست‌گرای جبهه ملی را به کاخ الیزه بفرستند.

این اولین بار در تاریخ فرانسه است که هیچ یک از دو نامزد در مرحله دوم رای گیری به احزاب عمده چپ و راست تعلق ندارند.

وزارت کشور میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات را تا سه ساعت به پایان رای‌گیری ۶۵.۳۰ درصد اعلام کرد که از سال ۱۹۸۱ پایین‌ترین میزان مشارکت است.

مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، دو هفته پیش (۲۳ آوریل) برگزار شد و ماکرون و لوپن در دور اول انتخابات در میان ۱۱ نامزد در صدر قرار گرفتند و به دور دوم راه یافتند.

هر دو نامزد ریاست جمهوری در ساعت‌های اولیه رای‌گیری رای خود را در شمال فرانسه به صندوق انداختند و بعد هر دو به پاریس برگشتند.

انتخابات این دوره ریاست جمهوری فرانسه با دقت در کشورهای دنیا پیگیری شد و همگان می‌خواستند ببینند آیا یکی از مهمترین دمکراسی‌های غربی هم با تکان سیاسی روبرو خواهد شد و نامزدی مخالف ارزشهای لیبرال و نظام سیاسی مستقر به ریاست جمهوری خواهد رسید یا نه.

پس از دور اول انتخابات، تمام نامزدهای عمده از طرفداران خود و مردم فرانسه خواستند که به امانوئل ماکرون رای دهند و مانع ریاست جمهوری لوپن شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید